|
| Xantia og trækning ... Fra : Peter G C |
Dato : 16-07-04 23:51 |
|
Nå, potten vil ikke starte. Den tørner fint - men motoren springer ikke i
gang.
Jeg vil *gætte* på at det er dieselpumpen - det er en alm. fejl.
Nuvel - potten skal trækkes på værksted.
Hvordan med bremser mv. når potten er uden motorkraft.
Jeg vil gerne høre om lidt praktisk erfaring inden jeg smider mig ind i
køretøjet lørdag formiddag og lader mig slæbe til nærmeste citrobang-smed.
Tak!
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Troels [around 9000] (17-07-2004)
| Kommentar Fra : Troels [around 9000] |
Dato : 17-07-04 12:08 |
|
> Hvordan med bremser mv. når potten er uden motorkraft.
Det der er, er at bremseforstærkeren er sat ud af drift. Du kan stadig
bremse, men du skal trykke lidt hårdere på bremsepedalen end du er vant til
Ellers burde der ikke være det store problem.
// Troels
| |
Niels Skaaning (17-07-2004)
| Kommentar Fra : Niels Skaaning |
Dato : 17-07-04 13:15 |
|
"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse
news:40f908ab$0$23877$14726298@news.sunsite.dk...
> > Hvordan med bremser mv. når potten er uden motorkraft.
>
> Det der er, er at bremseforstærkeren er sat ud af drift. Du kan stadig
> bremse, men du skal trykke lidt hårdere på bremsepedalen end du er vant
til
> Ellers burde der ikke være det store problem.
Du ved tydeligvis ikke noget om hydarulik-Citroëner for så ville du vide at
bremserne drives af hydrauliktryk, som klart nok ikke er tilstede når
motoren ikke drejer pumpen rundt.. Følg altså ikke Troels råd, for hvis du
gør så finder du ud af, at du ikke kan bremse.
Du kan gøre flere ting. Du kan trække bilen i gear (uden tænding på) så
kommer der tryk på systemet, du kan nøjes med at bruge håndbremsen eller du
kan få bilen fragtet.
NS
| |
Troels [around 9000] (17-07-2004)
| Kommentar Fra : Troels [around 9000] |
Dato : 17-07-04 13:17 |
|
> Du ved tydeligvis ikke noget om hydarulik-Citroëner for så ville du vide
at
> bremserne drives af hydrauliktryk, som klart nok ikke er tilstede når
> motoren ikke drejer pumpen rundt.. Følg altså ikke Troels råd, for hvis du
> gør så finder du ud af, at du ikke kan bremse.
Lad da være med at sable mig?!
Derudover er der jo iøvrigt den mekaniske 3. bremse / parkeringsbremse /
nødbremse, som er skideligeglad med hydraulikken.
> Du kan gøre flere ting. Du kan trække bilen i gear (uden tænding på) så
> kommer der tryk på systemet, du kan nøjes med at bruge håndbremsen eller
du
> kan få bilen fragtet.
Har en Xantia egentlig alm. håndbremse, eller er den lige så speciel som
XM'eren, at du har "håndbremse" på en ekstra pedal?
// Troels
| |
Niels Skaaning (17-07-2004)
| Kommentar Fra : Niels Skaaning |
Dato : 17-07-04 14:53 |
|
"Troels [around 9000]" <trol@FJERNaats.dk> skrev i en meddelelse
news:40f918ab$0$23872$14726298@news.sunsite.dk...
> > Du ved tydeligvis ikke noget om hydarulik-Citroëner for så ville du vide
> at
> > bremserne drives af hydrauliktryk, som klart nok ikke er tilstede når
> > motoren ikke drejer pumpen rundt.. Følg altså ikke Troels råd, for hvis
du
> > gør så finder du ud af, at du ikke kan bremse.
>
> Lad da være med at sable mig?!
Jeg sabler dig da ikke, men du gav altså manden et rigtigt dårligt råd. Han
risikerer jo at hamrer op bag i den trækkende bil, hvis han ikke opdager, at
der ingen bremser er og så er det nok lidt for sent med håndbremsen.
> Har en Xantia egentlig alm. håndbremse, eller er den lige så speciel som
> XM'eren, at du har "håndbremse" på en ekstra pedal?
Ja, den har en håndbremsen. Absolut at foretrække frem for XM'ens mærkelige
fodbremse, som er ret svær at finde, når det skal gå hurtigt, men den giver
ekstra plads på midterkonsollen.
NS
| |
Niels Bengaard (17-07-2004)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 17-07-04 13:37 |
|
> Nuvel - potten skal trækkes på værksted.
>
> Hvordan med bremser mv. når potten er uden motorkraft.
>
> Jeg vil gerne høre om lidt praktisk erfaring inden jeg smider mig ind i
> køretøjet lørdag formiddag og lader mig slæbe til nærmeste citrobang-smed.
Ring til værkstedet og forklar dem at bilen er kaput, og de må komme og
afhente den.
Det kan de fleste større værksteder klare uden problemer, og uden det koster
det store.
Niels
| |
Peter G C (17-07-2004)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 17-07-04 15:29 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40f91d6d$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
[klip]
> Ring til værkstedet og forklar dem at bilen er kaput, og de må komme og
> afhente den.
> Det kan de fleste større værksteder klare uden problemer, og uden det
koster
> det store.
Det mener jeg jo også de må Nu ser vi om opgaven er for stor for
værkstedet LOL
/Peter
| |
Emil Jensen [2100] (18-07-2004)
| Kommentar Fra : Emil Jensen [2100] |
Dato : 18-07-04 21:59 |
|
Min Xantia fra 1998 dumpede til syn pga. en defekt trykakkumulator. Jeg
spurgte hvad den gjorde godt for, og synsmanden svarede at hvis bilen får
motorstop kan den ikke bremse når trykakkumulatoren er defekt. Men jeg ved
nu ikke om bilen kan bremse flere gange uden at have været startet og samlet
tryk ind igen?
Derfor, spørg værkstedet om bilen kan trækkes?
Mvh
Emil
| |
Peter G C (19-07-2004)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 19-07-04 19:22 |
|
"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev i en meddelelse
news:40fae47c$0$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
[klip]
> Derfor, spørg værkstedet om bilen kan trækkes?
De mente, at det kunne man ikke.
Værkstedet, Citroen Viborg, fik bilen hentet (måtte hyre en 3. mand) og
skiftede brændstofpumpen i løbet af i dag og vognen er hjemme igen.
Fin service fra værkstedet at de lige havde tid til at fixe den.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
|
|