> > Hvis det er forklarer det så alt. Ford er bestemt ikke verdensmestre i
at
> > bygge dieselmotorer og specielt deres 2.0TDCi i Mondeo giver en masse
> > problemer samt et forbrug der ofte ligger på 12-14km/l. Det er næppe for
> > sjov at Ford nu har indgået et samarbejde med PSA om de næste motorer.
Der
> > er en verden til forskel på 2.0TDCi i Focus C-max og 2.0TDCi i Mondeo.
>
> Er det ikke samme motor ?
Bestemt ikke - og jeg håber sq heller ikke Ford får solgt nogle Mondeo'er
til folk der tror de får en bil med den nye moderne motor. Så vidt jeg kan
forstå det, så valgte Ford den lette løsning da de skulle have en
commonrail'er på programmet. De tog simpelthen den gamle 2.0 115hk TD og
monterede et andet topstykket med commonrail-indsprøjtning og voila - så
havde de en commonrail-motor. Den er dog på vej ud af programmet igen, nu
hvor Ford har fået lavet en helt ny og moderne motor sammen med PSA. Hvorfor
de stadig smider den gamle i Mondeo'en skal jeg ikke kunne sige, men måske
er der et restlager der skal væk? Citat fra Dieselcar: "Ford's familiar
Duratorq TDCi designation belies the fact that this is the first car to use
a completely new 2.0-litre, 16-valve engine developed in cahoots with
Peugeot. In other words, it's not what you find on opening the bonnet of a
Mondeo or the new Jaguar 2.0D. This outstandingly quiet, refined diesel
develops almost the same power and torque as the Jag's engine."
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk