|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Hvorfor køw en diesel :o)) Fra : Fido |
Dato : 12-07-04 17:03 |
|
"Esbjerg" - "København = 320 km
Benzinforburg '02 Peugeot 206 S16 = 17,5 liter
Økonomi = 18,28 km/l
½-delen af turen var med en fart på ikke under 150 km/t
(det var ikke mig!)
Diesel go home
Mvh...
| |
Ukendt (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-07-04 17:06 |
|
"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:e9d5f0ps865u65ljc4ooin5qmjru426586@4ax.com...
>
> "Esbjerg" - "København = 320 km
> Benzinforburg '02 Peugeot 206 S16 = 17,5 liter
> Økonomi = 18,28 km/l
Hvad er forskellen på benzinforbrug/økonomi-tallene??
Prøv at køre 320 km. i byen, så kan vi sammenligne med en diesel
| |
Jan W Nielsen (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 12-07-04 17:14 |
|
> "Esbjerg" - "København = 320 km
> Benzinforburg '02 Peugeot 206 S16 = 17,5 liter
> Økonomi = 18,28 km/l
> ½-delen af turen var med en fart på ikke under 150 km/t
> (det var ikke mig!)
Det var sørme godt nok nogle flotte forbrugstal.
Selvom der i dag har været en ret kraftig rygvind - hvilket betyder meget -
så lyder det næsten for godt til at være sandt... hvis der da har været kørt
så stærkt.
--
/Jan W Nielsen
| |
Lars Frandsen (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars Frandsen |
Dato : 12-07-04 18:35 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:40f2b893$0$12542$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > "Esbjerg" - "København = 320 km
> > Benzinforburg '02 Peugeot 206 S16 = 17,5 liter
> > Økonomi = 18,28 km/l
> > ½-delen af turen var med en fart på ikke under 150 km/t
> > (det var ikke mig!)
>
> Det var sørme godt nok nogle flotte forbrugstal.
>
> Selvom der i dag har været en ret kraftig rygvind - hvilket betyder
meget -
> så lyder det næsten for godt til at være sandt... hvis der da har været
kørt
> så stærkt.
>
Ja, det ville være mere interessant med forbrugstallene for turen
Esbjerg-København OG retur. Vestenvinden kan betyde en hel del.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming
http://home25.inet.tele.dk/lars/
| |
![](/images/tree/0.gif) Fido (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 12-07-04 18:53 |
|
On Mon, 12 Jul 2004 19:34:30 +0200, "Lars Frandsen" <lars@jyde.dk>
wrote:
>Ja, det ville være mere interessant med forbrugstallene for turen
>Esbjerg-København OG retur. Vestenvinden kan betyde en hel del.
Dém kender jeg så ikke - han har ikke mailet mig efter han kom hjem
søndag.
MEN på en del af vejen herover lå han bag
sin kammerats campingvogn!
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Cosworth POWER (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Cosworth POWER |
Dato : 12-07-04 19:03 |
|
> MEN på en del af vejen herover lå han bag
> sin kammerats campingvogn!
Med 150 kmt ;)
--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fido (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 12-07-04 19:06 |
|
On Mon, 12 Jul 2004 20:02:55 +0200, "Cosworth POWER"
<tkrath@SLEThotmail.com> wrote:
>Med 150 kmt ;)
Inden, "fjols"
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Lars Frandsen (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars Frandsen |
Dato : 12-07-04 19:42 |
| | |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Cosworth POWER (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Cosworth POWER |
Dato : 12-07-04 19:46 |
|
> Det kunne være en af disse:
> http://www.campingferie.dk/h9_gode_raad/s/tabpåkrogen.asp
Verdensrekorden for trækning af en campingvogn er fra den 20. december 2001
hvor Martin Hadland fra England i en modificeret Ford Escort Cosworth trak
en standard Compass Lynx 340/2 campingvogn med en hastighed af 207,38 km/t.
Reyland Cossie'en var bare i orden :) Desværre døde den under årets Gumball
3000 løb... :(
--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) anders majland (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 14-07-04 10:58 |
| | |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fly Christensen (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 12-07-04 19:10 |
|
On Mon, 12 Jul 2004 20:02:55 +0200, "Cosworth POWER"
<tkrath@SLEThotmail.com> wrote:
>> MEN på en del af vejen herover lå han bag
>> sin kammerats campingvogn!
>
>Med 150 kmt ;)
Der findes jo enkelte campister, som kan finde ud af at holde et
fornuftigt tempo.
Fly
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Cosworth POWER (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Cosworth POWER |
Dato : 12-07-04 19:22 |
|
>> Med 150 kmt ;)
>
> Der findes jo enkelte campister, som kan finde ud af at holde et
> fornuftigt tempo.
Haha - en af Cossiebanditterne har krog på sin Cosworth og trækker bl.a.
campingvogn efter den. Den første tur han var på m. campingvognen efter
bilen, satte han fartpiloten til 90 kmt... bilen holdt så dette tempo uanset
stigningen på vejen. Da han tankede bilen, fandt han ud af dette nok ikke
var så smart... resultat = under 5 kml på en tur fra Nordsjælland til
Nordjylland. På vej hjem kørte han den ikke på fartpiloten men tilpassede
farten efter vejens hældning m.v.... resultat 8 kml - lidt af en forskel :)
--
Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - importguide
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fido (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 12-07-04 19:36 |
|
On Mon, 12 Jul 2004 20:21:34 +0200, "Cosworth POWER"
<tkrath@SLEThotmail.com> wrote:
>Haha - en af Cossiebanditterne har krog på sin Cosworth og trækker bl.a.
>campingvogn efter den. Den første tur han var på m. campingvognen efter
>bilen, satte han fartpiloten til 90 kmt... bilen holdt så dette tempo uanset
>stigningen på vejen. Da han tankede bilen, fandt han ud af dette nok ikke
>var så smart... resultat = under 5 kml på en tur fra Nordsjælland til
>Nordjylland. På vej hjem kørte han den ikke på fartpiloten men tilpassede
>farten efter vejens hældning m.v.... resultat 8 kml - lidt af en forskel :)
He, he - kender et lignende tilfælde med vor lokale vestjyske
GM-forhandler, som registrerede en 200 hk's Astro van til "sig selv"
ifm. sommerferien. Han havde en campingvogn stående på den pragtfulde
strand mellem Maxime og Port Grimaud (Cote d'Azur), hvorfor han tænkte
at bilen ville være den perfekte trækker til speedbåden
(21" amerikansk speedbåd m/V8 MerCruiser).
Hvilken ballade da han kom hjem - bilen havde INTET kørt på literen.
Bl.a. fordi han "hensynsløst" havde anvendt fartpiloten på hele turen,
idet han ikke kendte "fordele/ulemper". Han havde også brugt
fartpiloten i Kassel Bakker
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) jan@fedtegreven.dk (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@fedtegreven.dk |
Dato : 12-07-04 21:22 |
|
Fido <no@mail.dk> skrev :
>(21" amerikansk speedbåd m/V8 MerCruiser).
Er det virkeligt så tungt at trække et modelskiv ?
;)
--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Niels Skaaning (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Niels Skaaning |
Dato : 12-07-04 21:54 |
|
<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse
news:qms5f0dkfe5b74o3odj68h0p310gbbtetf@dtext.news.tele.dk...
> Fido <no@mail.dk> skrev :
>
> >(21" amerikansk speedbåd m/V8 MerCruiser).
>
> Er det virkeligt så tungt at trække et modelskiv ?
>
> ;)
Det kunne jo være lavet af stjernestøv :).
NS
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Thunderbird [7100] (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 12-07-04 22:12 |
|
On Mon, 12 Jul 2004 20:35:40 +0200, Fido <no@mail.dk> wrote:
>On Mon, 12 Jul 2004 20:21:34 +0200, "Cosworth POWER"
><tkrath@SLEThotmail.com> wrote:
>
>>Haha - en af Cossiebanditterne har krog på sin Cosworth og trækker bl.a.
>>campingvogn efter den. Den første tur han var på m. campingvognen efter
>>bilen, satte han fartpiloten til 90 kmt... bilen holdt så dette tempo uanset
>>stigningen på vejen. Da han tankede bilen, fandt han ud af dette nok ikke
>>var så smart... resultat = under 5 kml på en tur fra Nordsjælland til
>>Nordjylland. På vej hjem kørte han den ikke på fartpiloten men tilpassede
>>farten efter vejens hældning m.v.... resultat 8 kml - lidt af en forskel :)
>
>He, he - kender et lignende tilfælde med vor lokale vestjyske
>GM-forhandler, som registrerede en 200 hk's Astro van til "sig selv"
>ifm. sommerferien. Han havde en campingvogn stående på den pragtfulde
>strand mellem Maxime og Port Grimaud (Cote d'Azur), hvorfor han tænkte
>at bilen ville være den perfekte trækker til speedbåden
>(21" amerikansk speedbåd m/V8 MerCruiser).
>
>Hvilken ballade da han kom hjem - bilen havde INTET kørt på literen.
>Bl.a. fordi han "hensynsløst" havde anvendt fartpiloten på hele turen,
>idet han ikke kendte "fordele/ulemper". Han havde også brugt
>fartpiloten i Kassel Bakker
Hvad er det lige problemet er med den der fartpilot og Kassel bakker
er??. At bilen flyver op i omdrejninger for at dække ind og derved
bliver rimelig uøkonomisk eller??
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fido (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 12-07-04 22:22 |
|
On Mon, 12 Jul 2004 23:11:33 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:
>Hvad er det lige problemet er med den der fartpilot og Kassel bakker
>er??. At bilen flyver op i omdrejninger for at dække ind og derved
>bliver rimelig uøkonomisk eller??
At bilen forsøger at holde den fart, du har sat piloten til. Nu var
denne GM-forhandler vant til de hurtige Opler, hvorfor han altid kørte
relativt stærkt. Piloten var tilsvarnede sat lidt højt, hvorfor
Astro'en havde svært ved at holde 110-20 stykker op af Kassel Bakker
(speederen i bund = stort spritforbrug).
Mest økonomisk med fartpilot er, at man lige dapper en gang med
venstrefoden, idet man når bakkefoden. Samtidigt holder man foden på
speederen og bevarer på den måde positionen. Farten vil derefter dale
op af bakken, hvilket du kan kompensere for så meget du nu "gider"
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-07-04 01:44 |
|
"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:a6m5f0p1b7iupgl03ihuioo5l08crnn9du@4ax.com...
> Hvilken ballade da han kom hjem - bilen havde INTET kørt på literen.
> Bl.a. fordi han "hensynsløst" havde anvendt fartpiloten på hele turen,
> idet han ikke kendte "fordele/ulemper". Han havde også brugt
> fartpiloten i Kassel Bakker
Dén fatter jeg ikke. Lader jeg min sejtrække op ad en bakke i 5. gear,
bruger den mindre end hvis jeg gearer ned i 4.
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fido (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 13-07-04 05:22 |
|
On Tue, 13 Jul 2004 02:43:32 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
>Dén fatter jeg ikke. Lader jeg min sejtrække op ad en bakke i 5. gear,
>bruger den mindre end hvis jeg gearer ned i 4.
Ok - så skal jeg forklared dig det. En Astro van har automatic
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-07-04 11:03 |
|
"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:kqo6f0h7g98eo9gk984p819rrpjfutu29h@4ax.com...
> On Tue, 13 Jul 2004 02:43:32 +0200, "Henrik B."
> <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
>
> >Dén fatter jeg ikke. Lader jeg min sejtrække op ad en bakke i 5. gear,
> >bruger den mindre end hvis jeg gearer ned i 4.
>
> Ok - så skal jeg forklared dig det. En Astro van har automatic
Altså at den kørte og gearede op- og ned hele tiden?
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fido (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 13-07-04 18:05 |
|
On Tue, 13 Jul 2004 12:03:24 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
>Altså at den kørte og gearede op- og ned hele tiden?
Bilen forsøger jo at holde tempoet, og hvis dette reduceres på grund
af en stigning, må der nødvendigvis geares ned. Heraf følger et højere
forbrug...
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-07-04 00:06 |
|
"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:eg58f0pq32vj0d1l5tluue0ivcainlltp0@4ax.com...
> >Altså at den kørte og gearede op- og ned hele tiden?
>
> Bilen forsøger jo at holde tempoet, og hvis dette reduceres på grund
> af en stigning, må der nødvendigvis geares ned. Heraf følger et højere
> forbrug...
Ok - enig. Troede du mente at det kostede mest at holde bilen i topgear.
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Leonard (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 12-07-04 19:11 |
|
Fido <no@mail.dk> wrote:
>MEN på en del af vejen herover lå han bag
>sin kammerats campingvogn!
Hvis jeg bliver bagved en campingvogn kører jeg ca. 40 km/l i min
lille dieselbil
Ved normal kørsel kører jeg stadig ca 50% længere end din kammerat ...
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angles can fly :::
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fido (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 12-07-04 19:19 |
|
On Mon, 12 Jul 2004 20:11:05 +0200, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:
>Hvis jeg bliver bagved en campingvogn kører jeg ca. 40 km/l i min
>lille dieselbil
Jep - har hørt tal på op imod 45 km/l i en type som din (Lupo 3L)
>Ved normal kørsel kører jeg stadig ca 50% længere end din kammerat ...
Jow, jow...
Mvh...
| |
Mikkel (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mikkel |
Dato : 12-07-04 17:16 |
|
"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:e9d5f0ps865u65ljc4ooin5qmjru426586@4ax.com...
>
> "Esbjerg" - "København = 320 km
> Benzinforburg '02 Peugeot 206 S16 = 17,5 liter
> Økonomi = 18,28 km/l
>
> ½-delen af turen var med en fart på ikke under 150 km/t
> (det var ikke mig!)
>
> Diesel go home
>
> Mvh...
Tankede du på samme tank/stander begge gange, ellers kan der godt være stor
forskel på hvornår standeren selv slår fra!
| |
Fido (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 12-07-04 18:51 |
|
On Mon, 12 Jul 2004 18:15:55 +0200, "Mikkel" <ingen@ingen.dk> wrote:
>Tankede du på samme tank/stander begge gange, ellers kan der godt være stor
>forskel på hvornår standeren selv slår fra!
ROFLMAO - årets joke
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) Henning Præstegaard (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henning Præstegaard |
Dato : 12-07-04 22:52 |
|
Fido wrote:
>> Tankede du på samme tank/stander begge gange, ellers kan der godt
>> være stor forskel på hvornår standeren selv slår fra!
>
> ROFLMAO - årets joke
>
1½ liter mellem Shell og Metax.
mvh
Henning
| |
Kim Kristensen (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 12-07-04 21:09 |
|
"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:e9d5f0ps865u65ljc4ooin5qmjru426586@4ax.com...
>
> "Esbjerg" - "København = 320 km
> Benzinforburg '02 Peugeot 206 S16 = 17,5 liter
> Økonomi = 18,28 km/l
>
> ½-delen af turen var med en fart på ikke under 150 km/t
> (det var ikke mig!)
>
> Diesel go home
>
> Mvh...
Det er da sandt at en benzin godt kan udvise en fornuftig økonomi, det
oplever jeg også jævnligt. For ca. en uge siden driblede vi rundt i det
nordjyske (over flere dage), Saltum, Frederikshavn, Skagen osv. Vi lå ikke i
læ af nogen, længste enkeltstående tur var på ca. 60 km og i forskellige
retninger så en god blanding af kraftig mod/side/medvind. De 120 km var med
helt fyldt bagagerum men hele tiden konen og mig samt ungerne på 12 og 15 og
så lige en dalmatiner. Hastighederne var de normale for området (så har jeg
ikke sagt noget forkert) og ca. 25% af kørslen med A/C tændt.
Resultat 17,82781 km/l på 92 oktan saft fra OK.
Bilen er en Honda Civic 1,4i S sedan fra 1/8 1997 med nu 147675 km på bagen,
fabrikken lover et gennemsnit på 14,7 km/l uden A/C og de brede sommerhjul
som min har.
Med campingvogn som kun "må" veje 800 kg gik den så til gengæld kun mellem
10,38462 og 10,67299 km/l frem og tilbage, det er så med 4 gear med 80 km/t
da 5 gear er så højt i forhold til motorstørrelse at farten skal være noget
højere før 5 gear er brugbart med pølsevogn efter.
Men en diesel kan skam også kører langt, også uden det er en Lupo 3L. I et
rekordforsøg hvor man i Tyskland med den nye Accord diesel satte 19
hastighedsrekorder for diesel i klassen fra 2,0-2,5 liter, skulle begge
biler kører motor og landevej 675 km fra den bane til en anden for at teste
økonomi. På den tur brugte den ene 3,067 l/100 km eller 32,605151 km/l, det
er vel ikke så tosset.
http://www2.publicistbyran.se/honda/no/news/detail.asp?article=186&yr=2004
http://www.motoring.co.za/index.php?fArticleId=2002876&fSectionId=751&fSetId
Med venlig hilsen Kim
| |
Jacob (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jacob |
Dato : 13-07-04 06:12 |
|
> Det er da sandt at en benzin godt kan udvise en fornuftig økonomi, det
> oplever jeg også jævnligt. For ca. en uge siden driblede vi rundt i det
> nordjyske (over flere dage), Saltum, Frederikshavn, Skagen osv. Vi lå ikke
i
> læ af nogen, længste enkeltstående tur var på ca. 60 km og i forskellige
> retninger så en god blanding af kraftig mod/side/medvind. De 120 km var
med
> helt fyldt bagagerum men hele tiden konen og mig samt ungerne på 12 og 15
og
> så lige en dalmatiner. Hastighederne var de normale for området (så har
jeg
> ikke sagt noget forkert) og ca. 25% af kørslen med A/C tændt.
>
> Resultat 17,82781 km/l på 92 oktan saft fra OK.
Hvordan kan du angive det med så mange decimaler? Det kræver da et
præcisionsinstrument af en hvis kaliber.
>
> Bilen er en Honda Civic 1,4i S sedan fra 1/8 1997 med nu 147675 km på
bagen,
> fabrikken lover et gennemsnit på 14,7 km/l uden A/C og de brede sommerhjul
> som min har.
>
> Med campingvogn som kun "må" veje 800 kg gik den så til gengæld kun mellem
> 10,38462 og 10,67299 km/l frem og tilbage, det er så med 4 gear med 80
km/t
> da 5 gear er så højt i forhold til motorstørrelse at farten skal være
noget
> højere før 5 gear er brugbart med pølsevogn efter.
>
> Men en diesel kan skam også kører langt, også uden det er en Lupo 3L. I et
> rekordforsøg hvor man i Tyskland med den nye Accord diesel satte 19
> hastighedsrekorder for diesel i klassen fra 2,0-2,5 liter, skulle begge
> biler kører motor og landevej 675 km fra den bane til en anden for at
teste
> økonomi. På den tur brugte den ene 3,067 l/100 km eller 32,605151 km/l,
det
> er vel ikke så tosset.
>
> http://www2.publicistbyran.se/honda/no/news/detail.asp?article=186&yr=2004
>
>
http://www.motoring.co.za/index.php?fArticleId=2002876&fSectionId=751&fSetId
>
> Med venlig hilsen Kim
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) Kent Friis (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 13-07-04 07:56 |
|
Den Tue, 13 Jul 2004 07:11:36 +0200 skrev Jacob:
>> Det er da sandt at en benzin godt kan udvise en fornuftig økonomi, det
>> oplever jeg også jævnligt. For ca. en uge siden driblede vi rundt i det
>> nordjyske (over flere dage), Saltum, Frederikshavn, Skagen osv. Vi lå ikke
> i
>> læ af nogen, længste enkeltstående tur var på ca. 60 km og i forskellige
>> retninger så en god blanding af kraftig mod/side/medvind. De 120 km var
> med
>> helt fyldt bagagerum men hele tiden konen og mig samt ungerne på 12 og 15
> og
>> så lige en dalmatiner. Hastighederne var de normale for området (så har
> jeg
>> ikke sagt noget forkert) og ca. 25% af kørslen med A/C tændt.
>>
>> Resultat 17,82781 km/l på 92 oktan saft fra OK.
>
> Hvordan kan du angive det med så mange decimaler? Det kræver da et
> præcisionsinstrument af en hvis kaliber.
Nej, det kræver blot at man dividerer med et skævt tal. Hvis man fx har
kørt 100 km på 7 liter benzin, giver det 100/7 km pr liter, altså
14.2857142857 km/l.
Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 13-07-04 08:03 |
|
Kent Friis wrote:
> Den Tue, 13 Jul 2004 07:11:36 +0200 skrev Jacob:
>
>>>Det er da sandt at en benzin godt kan udvise en fornuftig økonomi, det
>>>oplever jeg også jævnligt. For ca. en uge siden driblede vi rundt i det
>>>nordjyske (over flere dage), Saltum, Frederikshavn, Skagen osv. Vi lå ikke
>>
>>i
>>
>>>læ af nogen, længste enkeltstående tur var på ca. 60 km og i forskellige
>>>retninger så en god blanding af kraftig mod/side/medvind. De 120 km var
>>
>>med
>>
>>>helt fyldt bagagerum men hele tiden konen og mig samt ungerne på 12 og 15
>>
>>og
>>
>>>så lige en dalmatiner. Hastighederne var de normale for området (så har
>>
>>jeg
>>
>>>ikke sagt noget forkert) og ca. 25% af kørslen med A/C tændt.
>>>
>>>Resultat 17,82781 km/l på 92 oktan saft fra OK.
>>
>>Hvordan kan du angive det med så mange decimaler? Det kræver da et
>>præcisionsinstrument af en hvis kaliber.
>
>
> Nej, det kræver blot at man dividerer med et skævt tal. Hvis man fx har
> kørt 100 km på 7 liter benzin, giver det 100/7 km pr liter, altså
> 14.2857142857 km/l.
Ja og man får en kommentar om at man ikke fatter 'antal betydende
cifre' en meter i sin afleverede opgave.
Det er tumbet at gengive resultatet med 10 decimaler.
--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Kent Friis (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 13-07-04 08:07 |
|
Den Tue, 13 Jul 2004 09:03:28 +0200 skrev Roberto Saldo:
> Kent Friis wrote:
>> Den Tue, 13 Jul 2004 07:11:36 +0200 skrev Jacob:
>>
>>>>Det er da sandt at en benzin godt kan udvise en fornuftig økonomi, det
>>>>oplever jeg også jævnligt. For ca. en uge siden driblede vi rundt i det
>>>>nordjyske (over flere dage), Saltum, Frederikshavn, Skagen osv. Vi lå ikke
>>>
>>>i
>>>
>>>>læ af nogen, længste enkeltstående tur var på ca. 60 km og i forskellige
>>>>retninger så en god blanding af kraftig mod/side/medvind. De 120 km var
>>>
>>>med
>>>
>>>>helt fyldt bagagerum men hele tiden konen og mig samt ungerne på 12 og 15
>>>
>>>og
>>>
>>>>så lige en dalmatiner. Hastighederne var de normale for området (så har
>>>
>>>jeg
>>>
>>>>ikke sagt noget forkert) og ca. 25% af kørslen med A/C tændt.
>>>>
>>>>Resultat 17,82781 km/l på 92 oktan saft fra OK.
>>>
>>>Hvordan kan du angive det med så mange decimaler? Det kræver da et
>>>præcisionsinstrument af en hvis kaliber.
>>
>>
>> Nej, det kræver blot at man dividerer med et skævt tal. Hvis man fx har
>> kørt 100 km på 7 liter benzin, giver det 100/7 km pr liter, altså
>> 14.2857142857 km/l.
>
> Ja og man får en kommentar om at man ikke fatter 'antal betydende
> cifre' en meter i sin afleverede opgave.
>
> Det er tumbet at gengive resultatet med 10 decimaler.
Men at vide om det er 14 eller 14.5 der er korrekt kræver mere
nøjagtigt måleudstyr.
Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jakob Jeppesen (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jakob Jeppesen |
Dato : 13-07-04 10:16 |
|
"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse news:40f38a1b$0$23878$14726298@news.sunsite.dk...
> Men at vide om det er 14 eller 14.5 der er korrekt kræver mere
> nøjagtigt måleudstyr.
>
Næh - hvis du laver regnestykket 100/7 har du ingen betydende cifre efter
kommaet og det er det Roberto prøver at fortælle dig
Var regnestykket 100,00/7,00 har du "lov til" at give resultatet med
4 cifre efter kommaet.
/Jakob
| |
![](/images/tree/0.gif) Kim Kristensen (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 13-07-04 23:47 |
|
"Jacob" <madFJERNsen.jacobFJERN@FJERNtiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:40f36f05$0$280$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Hvordan kan du angive det med så mange decimaler? Det kræver da et
> præcisionsinstrument af en hvis kaliber.
>
>
Jeg har nu bare nappet tallene fra det regne ark hvor de står, som grundlag
for de tal ligger måleren på benzinstanderen og bilens kilometertæller. Det
er nok de to sidste du mener skal være af høj præcision, men det er de
bedste jeg har da GPS'en ikke blev brugt hele tiden og vel rimelige nok til
sammenligning med andre som regner det ud på samme måde.
Med venlig hilsen Kim
| |
Martin S?rensen (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin S?rensen |
Dato : 13-07-04 12:53 |
|
"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
<Snip en masse>
> retninger så en god blanding af kraftig mod/side/medvind. De 120 km var med
> helt fyldt bagagerum men hele tiden konen og mig samt ungerne på 12 og 15 og
> så lige en dalmatiner. Hastighederne var de normale for området (så har jeg
> ikke sagt noget forkert) og ca. 25% af kørslen med A/C tændt.
>
Hvad er usikkerheden på distancen? +/-5% mindst (hjuldiameter), dvs
+/-6km.
> Resultat 17,82781 km/l på 92 oktan saft fra OK.
120/17,83 = 6,7l benzin. Måleusikkerhed mindst 1l, afh af hvornår
standeren slår fra, ved nogle biler om den hælder i den ene eller
anden retning...
Dvs. forbruget har været mellem 114/7,7 = 14,8 og 126/5,7 = 22,1 km/l.
Under alle omstændigheder pænt, målingen er bare meget usikker. Og at
angive det med 5 cifre efter kommaet er lidt til grin, undskyld
Det med hældningen er ikke en røverhistorie. På min Sierra var der en
luftlomme på op til 3-4l hvis den hældede over mod studsen (efer
hukommelsen).
mvh
Martin
- der er miljøskadet af en ingeniøruddannelse
| |
![](/images/tree/0.gif) Peter G C (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 13-07-04 17:27 |
|
"Martin S?rensen" <mas@maerskdata.dk> skrev i en meddelelse
news:845eb1.0407130353.456c7946@posting.google.com...
[klip]
> 120/17,83 = 6,7l benzin. Måleusikkerhed mindst 1l, afh af hvornår
> standeren slår fra, ved nogle biler om den hælder i den ene eller
> anden retning...
Man fylder da tanken helt op - ikke bare til standeren slår fra. For at måle
rimelig nøjagtigt skal der jo fyldes op på samme måde hver gang - ikke bare
når standeren slår fra.....
Måske du/I nu forstår lille Fidos grin?
/Peter
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fido (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 13-07-04 18:07 |
|
On Tue, 13 Jul 2004 18:27:18 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
>Måske du/I nu forstår lille Fidos grin?
Du har været hér for længe
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Peter G C (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 13-07-04 19:02 |
|
"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ql58f0hb58arff9b7m7hnnnhdoh6ugeoe1@4ax.com...
[klip]
> Du har været hér for længe
Hmmm
/Peter
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Martin Sorensen (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin Sorensen |
Dato : 13-07-04 19:22 |
|
In article <40f40d6b$0$203$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
> "Martin S?rensen" <mas@maerskdata.dk> skrev i en meddelelse
> news:845eb1.0407130353.456c7946@posting.google.com...
>
> [klip]
>
> > 120/17,83 = 6,7l benzin. Måleusikkerhed mindst 1l, afh af hvornår
> > standeren slår fra, ved nogle biler om den hælder i den ene eller
> > anden retning...
>
> Man fylder da tanken helt op - ikke bare til standeren slår fra. For at måle
> rimelig nøjagtigt skal der jo fyldes op på samme måde hver gang - ikke bare
> når standeren slår fra.....
>
> Måske du/I nu forstår lille Fidos grin?
>
> /Peter
Det var Kims skriv jeg svarede på, og min pointe var netop at kan ikke
kunne være sikker på forbruget hvis han ikke havde været _meget_ nøjagtig
med påfyldningen. Og syv betydende cifre er under alle omstændigheder helt
i skoven.
For os der ikke bruger kalibreret måleudstyr vil jeg mene at 3 (som i
14,7) er max, selv om man er omhyggelig. Ville egentlig gerne køre Kim's
kommentar.
mvh
Martin
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Kim Kristensen (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 14-07-04 00:31 |
|
"Martin Sorensen" <santana.sorensen@THISget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:santana.sorensen-1307042022060001@192.168.0.101...
> In article <40f40d6b$0$203$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, "Peter G C"
> <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
>
> > "Martin S?rensen" <mas@maerskdata.dk> skrev i en meddelelse
> > news:845eb1.0407130353.456c7946@posting.google.com...
> >
> > [klip]
> >
> > > 120/17,83 = 6,7l benzin. Måleusikkerhed mindst 1l, afh af hvornår
> > > standeren slår fra, ved nogle biler om den hælder i den ene eller
> > > anden retning...
> >
> > Man fylder da tanken helt op - ikke bare til standeren slår fra. For at
måle
> > rimelig nøjagtigt skal der jo fyldes op på samme måde hver gang - ikke
bare
> > når standeren slår fra.....
> >
> > Måske du/I nu forstår lille Fidos grin?
> >
> > /Peter
>
> Det var Kims skriv jeg svarede på, og min pointe var netop at kan ikke
> kunne være sikker på forbruget hvis han ikke havde været _meget_ nøjagtig
> med påfyldningen. Og syv betydende cifre er under alle omstændigheder helt
> i skoven.
>
> For os der ikke bruger kalibreret måleudstyr vil jeg mene at 3 (som i
> 14,7) er max, selv om man er omhyggelig. Ville egentlig gerne køre Kim's
> kommentar.
>
> mvh
>
> Martin
Du vil kunne stille de samme spørgsmål til hovedparten af de andre som har
hostet op med nogle forbrugstal i dette fora, jeg tror ikke ret mange af dem
er kommet med de tal ud fra kalibreret måleudstyr. Som beskrevet længere
oppe er de tal taget ud af et regneark.
Med venlig hilsen Kim
| |
![](/images/tree/0.gif) Kim Kristensen (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Kristensen |
Dato : 14-07-04 00:25 |
|
"Martin S?rensen" <mas@maerskdata.dk> skrev i en meddelelse
news:845eb1.0407130353.456c7946@posting.google.com...
> "Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> wrote in message
>
> <Snip en masse>
>
> > retninger så en god blanding af kraftig mod/side/medvind. De 120 km var
med
> > helt fyldt bagagerum men hele tiden konen og mig samt ungerne på 12 og
15 og
> > så lige en dalmatiner. Hastighederne var de normale for området (så har
jeg
> > ikke sagt noget forkert) og ca. 25% af kørslen med A/C tændt.
> >
> Hvad er usikkerheden på distancen? +/-5% mindst (hjuldiameter), dvs
> +/-6km.
Jeg vil tro at det er mindst lige så præcist/upræcist som de andre der er at
sammenligne med.
> > Resultat 17,82781 km/l på 92 oktan saft fra OK.
>
> 120/17,83 = 6,7l benzin. Måleusikkerhed mindst 1l, afh af hvornår
> standeren slår fra, ved nogle biler om den hælder i den ene eller
> anden retning...
Hovedparten af de benzintanke jeg frekventeret landet er rimeligt flade,
også dem jeg har brugt i ferien. På grund af påfyldningsrøret i tanken (vil
jeg tro) har en bestemt udformning, så jeg kan ikke fylde benzin på på
normal vis uden den slår fra hele tiden, derfor må jeg vende pistolen 180
grader. Så jeg fylder den altid op så jeg kan se benzinen i røret, men jeg
kan ikke garanterer for eventuelle luftlommer. Det er kun mig der har fyldt
benzin på den siden den blev hentet hos forhandleren og altid helt op, så
jeg vil tro at det er mindst lige så præcist som de andre der er at
sammenligne med.
> Dvs. forbruget har været mellem 114/7,7 = 14,8 og 126/5,7 = 22,1 km/l.
> Under alle omstændigheder pænt, målingen er bare meget usikker. Og at
> angive det med 5 cifre efter kommaet er lidt til grin, undskyld
Ja med din miljøskade så du vel gerne at der var nogle flere.
> Det med hældningen er ikke en røverhistorie. På min Sierra var der en
> luftlomme på op til 3-4l hvis den hældede over mod studsen (efer
> hukommelsen).
>
> mvh
>
> Martin
>
> - der er miljøskadet af en ingeniøruddannelse
Med venlig hilsen Kim
| |
|
|