|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Hvor langt på literen Fra : phk |
Dato : 11-07-04 22:27 |
|
Jeg har lige været en tur sydpå med vogntoget.
Golf III TDI tjippet fra 110 til 130HK, fra 235nM til 325nM. Campingvognen
har en totalvægt på 1200 kg, er 6.7 meter lang (cirka) og har nok haft en
anelse overvægt
Jeg kørte 89-90 stykker (ægte) og undgik dermed en masse overhalinger af
lastbiler. Turen gik til Rimini-området (Camping Rubicone er ikke at kimse
af ![Meget Glad](images/smileys/megetglad.gif) .
Gættet er fratrukket kørslen i området uden campingvogn - så det er ren
køretur frem og tilbage der skal gættes.
Til orientering var der kun ganske få steder på Kassel (8% hvor det er
stejlest) hvor det var nødvendigt at gå i 4. gear for at holde hastigheden
over 85 km. Ved 90 km/timen ved 2.000 omdrejninger er der 90HK at rutte med
(5. gear).
--
Per, Esbjerg
| |
Peter G C (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 12-07-04 10:45 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:40f245b1$0$270$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har lige været en tur sydpå med vogntoget.
>
> Golf III TDI tjippet fra 110 til 130HK, fra 235nM til 325nM. Campingvognen
> har en totalvægt på 1200 kg, er 6.7 meter lang (cirka) og har nok haft en
> anelse overvægt
Solid kobling
> Jeg kørte 89-90 stykker (ægte) og undgik dermed en masse overhalinger af
> lastbiler. Turen gik til Rimini-området (Camping Rubicone er ikke at kimse
> af ![Meget Glad](images/smileys/megetglad.gif) .
>
> Gættet er fratrukket kørslen i området uden campingvogn - så det er ren
> køretur frem og tilbage der skal gættes.
12 km/l ?
> Til orientering var der kun ganske få steder på Kassel (8% hvor det er
> stejlest) hvor det var nødvendigt at gå i 4. gear for at holde hastigheden
> over 85 km. Ved 90 km/timen ved 2.000 omdrejninger er der 90HK at rutte
med
> (5. gear).
Respekt for den lille potte
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
Henrik B. (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 12-07-04 10:49 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40f25d47$0$206$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Gættet er fratrukket kørslen i området uden campingvogn - så det er ren
> > køretur frem og tilbage der skal gættes.
>
> 12 km/l ?
Pessimist.
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) Peter G C (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 12-07-04 11:59 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40f25e6f$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
[klip]
> Pessimist.
LOL - realist
/Peter
| |
![](/images/tree/0.gif) Peter G C (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 12-07-04 14:10 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40f25e6f$0$218$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:40f25d47$0$206$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Gættet er fratrukket kørslen i området uden campingvogn - så det er
ren
> > > køretur frem og tilbage der skal gættes.
> >
> > 12 km/l ?
>
> Pessimist.
Årh hvad - se lige Torben E's gæt !!!
/Peter
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 12-07-04 14:19 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40f28d63$0$217$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > 12 km/l ?
> >
> > Pessimist.
>
> Årh hvad - se lige Torben E's gæt !!!
Årh hvad !!! *LOL*
M.v.h.
| |
Henrik B. (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 12-07-04 10:48 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:40f245b1$0$270$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Til orientering var der kun ganske få steder på Kassel (8% hvor det er
> stejlest) hvor det var nødvendigt at gå i 4. gear for at holde hastigheden
> over 85 km. Ved 90 km/timen ved 2.000 omdrejninger er der 90HK at rutte
med
> (5. gear).
14,2 km/l
M.v.h.
| |
Torben E (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 12-07-04 13:49 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:40f245b1$0$270$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Gættet er fratrukket kørslen i området uden campingvogn - så det er ren
> køretur frem og tilbage der skal gættes.
10
Torben E
| |
Henrik B. (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 12-07-04 14:20 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40f288bf$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> news:40f245b1$0$270$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Gættet er fratrukket kørslen i området uden campingvogn - så det er ren
> > køretur frem og tilbage der skal gættes.
>
> 10
*ROFLMAO* Det er jo ikke en 400 Hk Saab Torben.
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) Torben E (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 12-07-04 17:07 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
news:40f28feb$0$280$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> *ROFLMAO* Det er jo ikke en 400 Hk Saab Torben.
>
> M.v.h.
>
>
Nøø, men trailerkørsel koster.
+ at man skal huske at de fleste biler også viser for meget på
triptælleren, altså kører de ikke så langt som folk tror.
Torben E
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fido (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 12-07-04 20:01 |
|
On Mon, 12 Jul 2004 18:07:21 +0200, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:
>Nøø, men trailerkørsel koster.
>+ at man skal huske at de fleste biler også viser for meget på
>triptælleren, altså kører de ikke så langt som folk tror.
Hvis hans Golf TDI ikke gik mere end 10 km/l, havde han næppe postet
her i gruppen, Torben
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Torben E (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 12-07-04 20:13 |
|
"Fido" <no@mail.dk> wrote in message
news:vsn5f0tht5afh7fp824orhk0qkcmrftc7r@4ax.com...
>
> Hvis hans Golf TDI ikke gik mere end 10 km/l, havde han næppe postet
> her i gruppen, Torben
>
> Mvh...
Det kan være, vi må se.
T
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Kim Olsen (12-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Olsen |
Dato : 12-07-04 20:39 |
|
> > Hvis hans Golf TDI ikke gik mere end 10 km/l, havde han næppe postet
Til sammenligning:
Mit vogntog:
Bil : Kia Clarus 2,0 glx combi. 138 HK
campingvogn : Knaus Azur 510 totalvægt: 1200 faktisk vægt omkring 1500.
Tur Holbæk - bratislava og retur
Gennemsnitligt forbrug: 8,2 km/l.
Retfærdig vis skal det oplyses at bilen sjældent sniger sig over 10 km/l
selv uden campingvogn.
For denne forslugenhed må man slippe kr. 6500 i årlig miljøafgift.
Kim Olsen
| |
phk (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 13-07-04 09:32 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:40f245b1$0$270$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har lige været en tur sydpå med vogntoget.
>
> Golf III TDI tjippet fra 110 til 130HK, fra 235nM til 325nM. Campingvognen
> har en totalvægt på 1200 kg, er 6.7 meter lang (cirka) og har nok haft en
> anelse overvægt
>
> Jeg kørte 89-90 stykker (ægte) og undgik dermed en masse overhalinger af
> lastbiler. Turen gik til Rimini-området (Camping Rubicone er ikke at kimse
> af ![Meget Glad](images/smileys/megetglad.gif) .
>
> Gættet er fratrukket kørslen i området uden campingvogn - så det er ren
> køretur frem og tilbage der skal gættes.
>
> Til orientering var der kun ganske få steder på Kassel (8% hvor det er
> stejlest) hvor det var nødvendigt at gå i 4. gear for at holde hastigheden
> over 85 km. Ved 90 km/timen ved 2.000 omdrejninger er der 90HK at rutte
med
> (5. gear).
Jeg kørte 11,4 km på literen total set med campingvognen. Samme tur uden med
100 km/timen ville koste 23,5 km på literen. Er prøvet et par gange og vil
formentlig blive prøvet igen senere på sommeren :)
--
Per, Esbjerg
| |
Thomas Landberg (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 13-07-04 10:19 |
|
> Jeg kørte 11,4 km på literen total set med campingvognen. Samme tur uden
med
> 100 km/timen ville koste 23,5 km på literen. Er prøvet et par gange og vil
> formentlig blive prøvet igen senere på sommeren :)
Hvilket sætter tingene lidt i relief. Hvorfor vil politikerne forbyde
chiptuning når det er fuldt ud lovligt at fordoble sit brændstofforbrug ved
at koble en campingsvogn bagefter?
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) Kent Friis (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kent Friis |
Dato : 13-07-04 11:26 |
|
Den Tue, 13 Jul 2004 11:19:07 +0200 skrev Thomas Landberg:
>> Jeg kørte 11,4 km på literen total set med campingvognen. Samme tur uden
> med
>> 100 km/timen ville koste 23,5 km på literen. Er prøvet et par gange og vil
>> formentlig blive prøvet igen senere på sommeren :)
>
> Hvilket sætter tingene lidt i relief. Hvorfor vil politikerne forbyde
> chiptuning når det er fuldt ud lovligt at fordoble sit brændstofforbrug ved
> at koble en campingsvogn bagefter?
Samme begrundelse som at vi skal ligge og snegle på motorvejen (ok,
nu er vi da endelig kommet op på 1935-VW-niveau) - vi kan jo ikke have
at nogen kan køre hurtigere en trafik-ministeren.
Mvh
Kent
--
Help test this great MMORPG game - http://www.eternal-lands.com/
| |
Torben E (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 13-07-04 14:48 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:40f39e00$0$249$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg kørte 11,4 km på literen total set med campingvognen. Samme tur uden
med
> 100 km/timen ville koste 23,5 km på literen. Er prøvet et par gange og vil
> formentlig blive prøvet igen senere på sommeren :)
>
> --
> Per, Esbjerg
>
>
Nååå, så var jeg ikke helt tosset hva´
Hvis man så fratrækker 5-8 % pga. en eventuel fejlvisning af trip´en,
så er vi ret tæt på de 10 km/l.
Torben E
| |
![](/images/tree/0.gif) Ukendt (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-07-04 15:01 |
|
> Hvis man så fratrækker 5-8 % pga. en eventuel fejlvisning af trip´en,
> så er vi ret tæt på de 10 km/l.
Måske - men i øvrigt rart med en "opgivelse", som man ikke som læser straks
afskriver som "drømmetænkning",
--
/ Jan W Nielsen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Torben E (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 13-07-04 15:14 |
|
"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message
news:40f3eb0a$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Måske - men i øvrigt rart med en "opgivelse", som man ikke som læser
straks
> afskriver som "drømmetænkning",
>
> --
> / Jan W Nielsen
>
>
>
Helt enig, mange af dem lyder lidt "uldne", en diesels store force
ligger ved let last, der er de helt fantastisk økonomiske, ved stor
belastning er de "bare" økonomiske.
Volvo 940 2.3 Turbo IC 5 trins man.
Plejer at ligge omkring 6.5-7 km/l ved motorvejskørsel, trailer 1900 kg.
(fart omkring 80-100)
Torben E
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-07-04 15:43 |
|
> Helt enig, mange af dem lyder lidt "uldne", en diesels store force
> ligger ved let last, der er de helt fantastisk økonomiske, ved stor
> belastning er de "bare" økonomiske.
Fuldkommen korrekt....!
--
/ Jan W Nielsen
| |
![](/images/tree/0.gif) Peter G C (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 13-07-04 15:20 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40f3e83c$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
[klip]
> Nååå, så var jeg ikke helt tosset hva´
Arrrjjjj - jeg var da tætteste på, mester!
/Peter
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Torben E (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 13-07-04 15:36 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:40f3ef22$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Arrrjjjj - jeg var da tætteste på, mester!
>
> /Peter
>
>
Ja ja, du er jo også indenfor "branchen"
Torben E
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Peter G C (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 13-07-04 17:24 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40f3f38e$0$161$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
[klip]
> Ja ja, du er jo også indenfor "branchen"
Diesel-brænder? Min erfaring er ganske lille - min første diesel ind til
videre. Det bliver kun diesel næste gang hvis det er nødvendigt.
/Peter
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fido (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 13-07-04 18:12 |
|
On Tue, 13 Jul 2004 18:24:26 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
>Det bliver kun diesel næste gang hvis det er nødvendigt.
WHAT? -> hva' er no' dét?
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Peter G C (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 13-07-04 19:00 |
|
"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:au58f05d1p9cd6jg0i0mjehft6vonlq74d@4ax.com...
[klip]
> WHAT? -> hva' er no' dét?
Benzin med større volumen er da ikke at kimse ad
/Peter
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-07-04 00:08 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40f42335$0$222$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [klip]
>
> > WHAT? -> hva' er no' dét?
>
> Benzin med større volumen er da ikke at kimse ad
Du mener vel benzin med større monet?
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-07-04 00:15 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40f46b5f$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Benzin med større volumen er da ikke at kimse ad
>
> Du mener vel benzin med større monet?
AAARRRGGHHHH..............større M O M E N T!!!......
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fido (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fido |
Dato : 14-07-04 05:43 |
|
On Wed, 14 Jul 2004 01:14:46 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:
>> > Benzin med større volumen er da ikke at kimse ad
>> Du mener vel benzin med større monet?
>AAARRRGGHHHH..............større M O M E N T!!!......
Større volumen = flere kubik. Sikkert dét, der menes.... :)
Mvh...
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Peter G C (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 14-07-04 08:50 |
|
"Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:uce9f056rhukqiqr30g7m5ktntdavtjlek@4ax.com...
[klip]
> Større volumen = flere kubik. Sikkert dét, der menes.... :)
JEP - Hubraum
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-07-04 10:14 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40f4e55f$0$231$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Fido" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:uce9f056rhukqiqr30g7m5ktntdavtjlek@4ax.com...
>
> [klip]
>
> > Større volumen = flere kubik. Sikkert dét, der menes.... :)
>
> JEP - Hubraum
Unødvendigt, når man har en lille mølle - og mere sparsomt.
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Peter G C (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 14-07-04 11:54 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40f4f965$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
[klip]
> Unødvendigt, når man har en lille mølle - og mere sparsomt.
Mere sparsomt? Er du sikker? Og nej, jeg køber ikke Saab.
Med mere Hubraum slipper man for turbo-tøven
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Bjørn Jørvad (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 14-07-04 11:58 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40f51083$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Med mere Hubraum slipper man for turbo-tøven
Hvad er turbo-tøven..?
--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-07-04 12:10 |
|
"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:40f511ae$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:40f51083$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
> > Med mere Hubraum slipper man for turbo-tøven
>
> Hvad er turbo-tøven..?
Ja, det undrer jeg mig også over....
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Bjørn Jørvad (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 14-07-04 12:13 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40f514a0$0$132$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> > > Med mere Hubraum slipper man for turbo-tøven
> >
> > Hvad er turbo-tøven..?
>
> Ja, det undrer jeg mig også over....
Var det ikke noget man havde med registerkarburatorer...
--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-07-04 12:22 |
|
"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:40f51548$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > > Med mere Hubraum slipper man for turbo-tøven
> > >
> > > Hvad er turbo-tøven..?
> >
> > Ja, det undrer jeg mig også over....
>
> Var det ikke noget man havde med registerkarburatorer...
Nej, jeg tror at det er et dieselfænomén....
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Bjørn Jørvad (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 14-07-04 12:24 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40f5176d$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
KLIP
> > > > > Med mere Hubraum slipper man for turbo-tøven
> > > >
> > > > Hvad er turbo-tøven..?
> > >
> > > Ja, det undrer jeg mig også over....
> >
> > Var det ikke noget man havde med registerkarburatorer...
>
> Nej, jeg tror at det er et dieselfænomén....
Aha.... det er altså den store sorte røgsky, der ind i mellem komme ud
bagfra udstødningen...
--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Peter G C (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 14-07-04 13:04 |
|
"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:40f517ea$0$172$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> Aha.... det er altså den store sorte røgsky, der ind i mellem komme ud
> bagfra udstødningen...
Så, I to miljøsvin
Der går et kort øjeblik fra du trykker speederen ned til turboen reagerer -
sådan er det i hvert fald i min potte. Det handler ikke om, inden for
hvilket omdrejningsinterval turboen slår til, men at der som sagt er en kort
ventetid. Noget sådant oplever man ikke på en 6 cylindret
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Bjørn Jørvad (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 14-07-04 14:14 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40f520d8$0$306$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> Så, I to miljøsvin
LOL
> Der går et kort øjeblik fra du trykker speederen ned til turboen
reagerer -
> sådan er det i hvert fald i min potte. Det handler ikke om, inden for
> hvilket omdrejningsinterval turboen slår til, men at der som sagt er en
kort
> ventetid. Noget sådant oplever man ikke på en 6 cylindret
Jeg er nu ikke så sikker på det alene skyldes de 6 cylindre.
På visse modeller har du jo bi-turbo som skulle give maksimalt
drejningsmoment fra lave omdrejninger og helt op.
--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Peter G C (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 14-07-04 14:49 |
|
"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:40f531a1$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> > Der går et kort øjeblik fra du trykker speederen ned til turboen
> reagerer -
> > sådan er det i hvert fald i min potte. Det handler ikke om, inden for
> > hvilket omdrejningsinterval turboen slår til, men at der som sagt er en
> kort
> > ventetid. Noget sådant oplever man ikke på en 6 cylindret
>
> Jeg er nu ikke så sikker på det alene skyldes de 6 cylindre.
>
> På visse modeller har du jo bi-turbo som skulle give maksimalt
> drejningsmoment fra lave omdrejninger og helt op.
Du misforstår - det drejer sig ikke om moment eller mangel herpå - det har
jo både turbo-motoren og motoren med stor volumen. Turbomotoren har den
"svaghed" at det altså tager et øjeblik før turboen kommer i omdrejninger.
Altså reaktionstiden.
Jeg mærker det meget i min potte - og det er nu ikke fordi jeg mangler
moment ved lave omdrejninger.
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Bjørn Jørvad (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 14-07-04 14:51 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40f53966$0$279$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
Jeg udtrykte mig nok forkert.
> Jeg mærker det meget i min potte - og det er nu ikke fordi jeg mangler
> moment ved lave omdrejninger.
Jeg mærker ingen turbo-tøven i min potte og jeg er sikker på det samme
gælder for Audi (benzin) og den nye oliebrænder fra Bimmerland.
Også SAAB er kendt for deres manglende turbo-tøven.
Mon ikke bedre turboteknik eller sågar bi-turbo bliver næste skridt på
diesel-vejen..?
--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Peter G C (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 14-07-04 15:58 |
|
"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:40f53a40$0$182$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
[klip]
> Jeg udtrykte mig nok forkert.
ok.
> Jeg mærker ingen turbo-tøven i min potte og jeg er sikker på det samme
> gælder for Audi (benzin)
End ikke et spiltsekund i Audien?
> og den nye oliebrænder fra Bimmerland.
![Glad](images/smileys/glad.gif) Det er jo også en noget anden konstruktion
> Også SAAB er kendt for deres manglende turbo-tøven.
Okay.
> Mon ikke bedre turboteknik eller sågar bi-turbo bliver næste skridt på
> diesel-vejen..?
Det er muligt. Det er nok BMW-vejen hvis der skal ske noget alvorligt. Det
ligger jo da i turboens natur at den må være lidt forsinket - modsat en
kompressor.
/Peter
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Bjørn Jørvad (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Bjørn Jørvad |
Dato : 14-07-04 16:20 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40f54a0a$0$146$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
KLIP
> End ikke et spiltsekund i Audien?
Nu tænkte jeg på bi-turbo-modellerne...
> ![Glad](images/smileys/glad.gif) Det er jo også en noget anden konstruktion
Jep, i forhold til en 1.8 T.
> > Også SAAB er kendt for deres manglende turbo-tøven.
>
> Okay.
Det mener jeg Henrik vil skrive under på og forklare hvorfor...?
> Det er muligt. Det er nok BMW-vejen hvis der skal ske noget alvorligt. Det
> ligger jo da i turboens natur at den må være lidt forsinket - modsat en
> kompressor.
Der må være en årsag til at kompressoren ikke er så udbredt...?
--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (15-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 15-07-04 11:24 |
|
"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
news:40f54f3d$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > Også SAAB er kendt for deres manglende turbo-tøven.
> >
> > Okay.
>
> Det mener jeg Henrik vil skrive under på og forklare hvorfor...?
Jep. Jeg tror generelt at også diesel langsomme brændhastighed spiller ind
her. Min bil har jo moment ved samme lave omdrejninger, som en diesel har.
Men da en benzinbil typisk er hurtigere til at reagere fra lave
omdrejninger, end en diesel - vi snakker uden turbo. Så hjælper dette,
indtil der kommer "tryk på".
Man kan faktisk se at den ketchup-effekt benzin turbobiler havde "i gamle
dage", i dag er kendetegnet for mange dieselturbo'er. Blot er denne
ketchup-effekt flyttet fra 3.000 - 3.500 omdr/min, ned til 1.800 - 2.000
omdr/min på dieselbiler.
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Thunderbird [7100] (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 14-07-04 20:46 |
|
On Wed, 14 Jul 2004 16:58:15 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:
>> Mon ikke bedre turboteknik eller sågar bi-turbo bliver næste skridt på
>> diesel-vejen..?
>
>Det er muligt. Det er nok BMW-vejen hvis der skal ske noget alvorligt. Det
>ligger jo da i turboens natur at den må være lidt forsinket - modsat en
>kompressor.
Om end noget mere farligt i mange situationer.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-07-04 12:12 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40f51083$0$315$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:40f4f965$0$301$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Unødvendigt, når man har en lille mølle - og mere sparsomt.
>
> Mere sparsomt? Er du sikker? Og nej, jeg køber ikke Saab.
Ja. Hvorfor tror du at flere og flere bilproducenter eksperimenterer med at
"slukke" for den ene cylinderrække på V6 og V8 motorer, under jævn
hastighed?
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Peter G C (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 14-07-04 13:02 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40f514e9$0$228$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
[klip]
> Ja. Hvorfor tror du at flere og flere bilproducenter eksperimenterer med
at
> "slukke" for den ene cylinderrække på V6 og V8 motorer, under jævn
> hastighed?
Jeg spørger jo af ren interesse. Jeg har den opfattelse, at 6-cylindrede
sædvanligvis bruger mere brændstof en turbo-motorerne, men jeg tager altså
fejl?
/Peter
--
http://www.grauslund.com
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henrik B. (14-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 14-07-04 13:23 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:40f52063$0$241$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg spørger jo af ren interesse. Jeg har den opfattelse, at 6-cylindrede
> sædvanligvis bruger mere brændstof en turbo-motorerne, men jeg tager altså
> fejl?
Nej, det gør du ikke.
M.v.h.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Torben E (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 13-07-04 18:50 |
|
"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:40f40cbe$0$256$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Diesel-brænder? Min erfaring er ganske lille - min første diesel ind til
> videre. Det bliver kun diesel næste gang hvis det er nødvendigt.
>
> /Peter
>
>
Jep, min ligeså, bare de sædvanlige kassevogne + en Patrol med
180 hk, så kan i snakke om røgudvikling
Nåja, og en Lupo 3L, men den var der nu ikke meget sjov ved.
Jeg har ikke noget stort transportbehov, så det skal bare være sjovt.
Torben E
| |
![](/images/tree/0.gif) phk (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 13-07-04 18:47 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:40f3e83c$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvis man så fratrækker 5-8 % pga. en eventuel fejlvisning af trip´en,
> så er vi ret tæt på de 10 km/l.
Jeg kender ikke den originale dækstørrelse, men bilen er lige nu monteret
med 215/40 x 16. På given foranledning vil jeg checke hvor meget den tæller
forkert.
--
Per, Esbjerg
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Torben E (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 13-07-04 18:52 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
news:40f42002$0$212$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg kender ikke den originale dækstørrelse, men bilen er lige nu monteret
> med 215/40 x 16. På given foranledning vil jeg checke hvor meget den
tæller
> forkert.
>
>
Det kunne være sjovt at se, det kan jo også være at den kører
længere end den skriver, nu når der er andre hjul på.
Torben E
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Thomas Landberg (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 13-07-04 19:21 |
|
> > Hvis man så fratrækker 5-8 % pga. en eventuel fejlvisning af trip´en,
> > så er vi ret tæt på de 10 km/l.
>
> Jeg kender ikke den originale dækstørrelse, men bilen er lige nu monteret
> med 215/40 x 16. På given foranledning vil jeg checke hvor meget den
tæller
> forkert.
De hjul er nogle procent for små. De skulle have heddet 195/65/15 eller
205/55/16 eller 225/45/17 eller 225/40/18 for at være lige i øjet.
Generelt er der bestemt ikke 5-8% fejlvisning på triptælleren på biler med
standard dækmontering. Fejlvisningen på speedometeret er derimod som regel
omkring 6-8 %, fordi man må ændre dækstørrelsen +/- 5 % og speedometeret må
aldrig vise for lidt. Men hvis jeg kontrolmåler med min Tomtom så er det
ikke mange procent triptælleren måler forkert. Ville man ikke undre sig hvis
man kører 1.944km for at komme til Italien når navigations-fætteren siger
der er 1.800km?
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Torben E (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 13-07-04 19:42 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> wrote in message
news:40f427f7$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> De hjul er nogle procent for små. De skulle have heddet 195/65/15 eller
> 205/55/16 eller 225/45/17 eller 225/40/18 for at være lige i øjet.
>
> Generelt er der bestemt ikke 5-8% fejlvisning på triptælleren på biler med
> standard dækmontering. Fejlvisningen på speedometeret er derimod som regel
> omkring 6-8 %, fordi man må ændre dækstørrelsen +/- 5 % og speedometeret
må
> aldrig vise for lidt. Men hvis jeg kontrolmåler med min Tomtom så er det
> ikke mange procent triptælleren måler forkert. Ville man ikke undre sig
hvis
> man kører 1.944km for at komme til Italien når navigations-fætteren siger
> der er 1.800km?
Hvis du er sikker på de størrelser, så er de 205/40/16 da alt for små,
ca, 8-9 %
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Torben E
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Thomas Landberg (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thomas Landberg |
Dato : 13-07-04 21:14 |
|
> Hvis du er sikker på de størrelser, så er de 205/40/16 da alt for små,
> ca, 8-9 %
>
> http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Han skrev 215/40/16, men du har ret: Det kan næsten ikke passe. De hjul er
alt alt for små. De kan jo monteres på en Lupo 3L. Selv 215/40/17 er alt for
små.
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) phk (13-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 13-07-04 23:48 |
|
"Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
meddelelse news:40f427f7$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Men hvis jeg kontrolmåler med min Tomtom så er det
> ikke mange procent triptælleren måler forkert.
Selvfølgelig skal man stole på sin navigator. Men når mit odometer på min
navigator viser forskellig fra de triptællere, der også er i navigatoren
stoler jeg ikke på den (Garmin 2610).
Så det er ud på en nyere landevej hvor der ikke har været ændringer i
vejbaneforløbet og så se.
--
Per, Esbjerg
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) phk (16-07-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 16-07-04 14:30 |
|
"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:40f46688$0$270$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Thomas Landberg" <thomasFJERN1DETTEVEDSVAR@landberg.dk> skrev i en
> meddelelse news:40f427f7$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Men hvis jeg kontrolmåler med min Tomtom så er det
> > ikke mange procent triptælleren måler forkert.
>
> Selvfølgelig skal man stole på sin navigator. Men når mit odometer på min
> navigator viser forskellig fra de triptællere, der også er i navigatoren
> stoler jeg ikke på den (Garmin 2610).
>
> Så det er ud på en nyere landevej hvor der ikke har været ændringer i
> vejbaneforløbet og så se.
Jeg har nu checket på 2 x 10 km og den viser 1% for meget. Jeg kører reelt
altså 100 meter kortere på literen end jeg har opgivet.
--
Per, Esbjerg
| |
|
|