"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message news:<40eba1b2$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> > Min Volvo 244GL fra 1979 synger på sidste vers. Mekanisk og i bunden
> > er den egentlig i fin stand, men det er svært at holde rusten tilbage
> > på oversiden.
> >
> > Næste bil må gerne være lidt hurtigere. Overvejer en 240 Turbo
> > intercooler fra 1985. Et alternativt er en 240 med B230FX
> > motor(136HK).
> >
> > Men har nogen erfaringer med Turboen - kan den give baghjul, og hvor
> > (u)økonomisk er den?
>
> Hej Morten
>
> Jeg husker det var dig der købte mine turbofælge for mange år siden, og du
> husker måske jeg dengang havde en 240 Turbo.
> Du skriver om rustproblemer, det har gamle biler. Om du har en 1979 eller en
> 1985 gør ikke den store forskel, begge vil være i risikozonen med hensyn til
> rust.
> Så gamle biler er det vedligeholdelsesstanden, der er afgørende, og jeg tror
> du får meget svært ved at finde en rustfri 240 Turbo.
>
> En 240 Turbo er faktisk pænt hurtig, jeg synes den er hurtigere end den 850R
> jeg har idag, men det må være indbildning.
> Min den gamle kunne dog følge med de fleste, og det skyldtes nok at den
> havde baghjulstræk.
> Effektudviklingen er dog langt fra optimal for en normal familiebil, det er
> lige ved det er alt eller intet, og det kan nemt være trættende i
> dagligdagen.
> Samtidig er 240 Turbo teknisk gammeldags med mekanisk indsprøjtning og et
> primitivt tændingssystem.
> Endelig skal en Turbo have 98 oktan, det er en anelse besværligt at finde
> tankstationer, der har det. Økonomien siger ca. 7-8 km/ liter.
>
> Hvis jeg var dig ville jeg købe en nyere 240 med elektronisk indsprøjtning,
> måske en af de sidste modeller fra 1991 eller 1992.
> Har de kørt lidt langt er de faktisk ikke vildt dyre, uden at jeg dog ved
> hvor meget du vil ofre og om du vil have sedan eller stationcar.
>
> Niels
Hej Niels
Ja, det er mig, der købte dine fælge. Jeg husker godt din grønne
Turbo. Jeg har også været inde på din hjemmeside og set videoklip med
den hidsige 850R.
Tak for dit råd vedr. Volvo-valg. Oktan + effektfordeling på Turboen
betyder, at jeg nok vil prøve at finde en sen årgang 240 med FX-motor.
/Morten