"Raol" <no@email.xx> skrev i en meddelelse
news:Xns951FB8B82D4DEnoemailx@194.255.237.194...
> > Hvordan reagerer den når du gir' lidt gas
> > i tomgang ? Falder den til ro med det samme
> > eller virker den slatten på speederen ?
>
> Hvad dette skulle være tilfældet, hvad indikerer det så
> af mekanisk svigt/slid?
Behøver ikke betyde alverden, men
snarere en rar fornemmelse, at motoren
accelererer jævnt op i omdr. istedet for
i 'spring' eller hak..svær at beskrive, men
en nervøs speederrespons kan ta' glæde
af en sindig kørestil...
> > Er der støj når du slibber koblingen i frigear,
> > men forsvinder når du trykker ned ? (ikke godt).
>
> Jeg kan forstå dette må betyde slidt kobling. Min gamle Escort
> "pev" lidt men det forsvandt når man trådte koblingen ned. Min
> mekker sagde engang at det var koblingen der skulle have noget
> fedt og at det ikke betød det store.
Hvis der er støj mens du har koblingen trådt ned,
så er det et udrykkerleje. Er der ingen støj er det godt,
men kommer der lyde når du slipper koblingen i frigear,
så er drivlinjen nok pænt slidt.
> > Accelerêr blødt op gennem gearene, som skal
> > skifte let og gerne med en kobling, som du ved
> > hvor har. Sæt bilen i 5. gear og gi' fuldgas.
> > Tar' den ved uden brok/raslelyde ?
> > Lav gerne en 0-100 test i rap tempo,
> > for at se hvor hurtig gearet/kobling kan skifte
> > uden drillerier.
>
> Hvis der er problemer her tyder det velsagtens på slidt
> gearkasse?
Hvis en gearkasse gør brok ved hurtig betjening,
altså træg at få i gear mv., så er den også pæn slidt.
> > Starter elblæseren med jævne mellemrum ?
>
> Er dette et tegn på defekt/slidt køler?
>
> > Går motoren rolig i tomgang uden nykker ?
> > Skal helst gå jævn som en symaskine og uden
> > for megen raslen/rallen/tikken.
>
> Helt symanskine kan man vel ikke forvente af en bil
> fra 85?
Det er jo dêt..
> > Når den har stået i tomgang 5 minutter, så få
> > een til at gi' den frisk gas og hold øje med
> > udstødningen som ikke må ryge blå.
> > Lidt sort røg til den er oppe i omdr. gør
> > intet.
>
> Blå røg efter dette eller speederslip indikerer slidte
> ventiler ikke?
-en ikke for tæt motor, = slidt og givetvis
lidt højt olieforbrug.
> > På vej hjemad kan du prøve at bremse MEGET hårdt.
> > -gerne et par gange. Bremser den lige ? Vipper bilen
> > lidt skævt når du bremser hårdt ?
>
> Dette indikerer slidte bærearme/lejer?
Min polo have defekte støddæmpere hvor
den ene var væsentlig slappere end de andre.
Bilen nikkede skævt ved hård opbremsning,
og det var en sær fornemmelse..