Tackleberry wrote:
> Hvis nu man byggede en bil efter eget hoved, eksempelvis denne, hvor svært
> er det så at få den godkendt til brug på danske veje?
Det kommer an på den måde man angriber det på. Hvis du går igang
fra bunden af og laver en helt ny 2004 bil, så skal du igennem
møllen med at få konstruktionen typegodkendt. Discovery kørte en
serie med tilblivelsen af Lotus Elisen på et tidspunkt og det var
ikke småting der var af regler den skulle opfylde.. Som
privatperson tror jeg det er tæt på en umulig opgave..
Vil du i stedet bygge en enkelt bil og ikke har produktion i
tankerne, så findes der smuthuller. Jeg snakkede på et tidspunkt
med en dansk hotrod bygger og han fortalte at kernen i en hotrod
var en ramme fra en gammel amerikanerbil, typisk noget fra
30'erne. Denne ramme sender man forbi Teknologisk Institut og de
laver nogle vridprøver på den og giver den en godkendelse. Med
denne godkendelse på plads er der så mere eller mindre frit spil
med diverse glasfibermonteringer, dog skal man overholde regler om
lygtehøjder, der skal være skærme der dækker hjulene og den slags.
Forurening og alt det andet er ikke det store problem idet rammen
definerer bilen som en 60-70 år gammel bil. Den ramme han var ved
at bygge på da jeg besøgte ham, var monteret med jaguarbagtøj, V8
og tandstangsstyring - alt i alt noget ret potent udstyr. Han var
ved at montere en klassisk hotrod skal på rammen, men der er jo
ingen der siger at man ikke kan finde på noget mere "moderne"
glasfiber at skrue på, fx. noget der ligner CAD-bilen i tråden
her..
> Tilsyneladende går det meget let i USA at få plader på en hjemmekonstrueret
> bil. (Se programmet "MonsterGarage").
Er jeg den eneste der undrer mig over at de konsekvent kører rundt
uden nummerplader??
> Det kunne være interessant at bygge replicas af div. sportsbiler. Jeg ved,
> at Lamborghini Countach 5000 er et meget brugt emne i USA til bygning af
> replicas.
Min våde drøm er en Lancia Stratos og der findes en replikabygger
i england der er så nøjagtig at en del ejere af originale
Stratos'er køber stumper hos ham når de mangler. Rygterne siger
for øvrigt at en sikker måde at kende forskel på en Stratos
replika og den ægte vare, er at den ægte vare ofte har en
væsentlig dårligere samlekvalitet..
--
Hygge..
Thomas
<
http://www.carftp.com> - a library of car videos.