"KPH" skrev
> Jeg er på udkig efter en Passat med 115 HK eller 130 HK TDi motor.
> Langt de fleste af disse biler er med triptronic gearkasse og hvis det
er en
> frikørt taxa er der stor chance for at gearkassen er skiftet ved ca.
> 200.000-250.000 km.
>
> Er VW's triptronic gearkasser ikke holdbare nok eller er det kun
> gearkasserne i taxa bilerne (som sikkert bliver kørt meget hårdt) der
ikke
> kan holde??
> Holder gearkasserne fint ved alm. privat kørsel??
>
At en automatgearkasse er skiftet i en frikørt hyrevogn er ikke noget
problem. Jeg har kørt hyrevogn i 12 år, og har kun kørt i 2 biler (1*) ud af
12-14 stykker, der ikke fik repareret eller sikftet gearkasse i løbet af en
frikørsel. Autokassen i en hyrevogn leverer 1000vis af skift op og ned i
løbet af døgn, og bliver sjældent kølet ordentligt ned ved bykørsel. De
render varme og brænder af, som regel ved godt 200 kkm, med mindre de får
mange klø.
Eksempelvis var jeg for år tilbage til eftersyn med en MB 300 TurboDiesel
(W210). Bilen var lige ved at blive et år og havde kørt knap 140 kkm.
Mekanikeren og jeg kørte en tur og han var forbavset over, hvor pænt den
skiftede gear. Jeg så på ham, som om han var idiot og spurgte om ikke den
skulle det.. Den var jo nærmest ny ?!? Svaret lød :" Bare vent, mellem 180
og 220 kkm kommer du og skal have lavet gearkasse".... Da bilen havde gået
194 kkm blev gearkassen skiftet
Min vognmand har nu sin 3. Passat med PD - maskine. Begge de to første har
fået ny gearkasse. Den ene fik ved 260 kkm, og den næste ved omkring 200
kkm.
Det korte af det lange er : Stort set alle hyrevogne får ny gearkasse kort
tid før de er frikørt. Ikke noget problem; glæd dig i stedet over at du får
en bil, hvor du ikke skal tænke over at skifte gearkassen foreløbig :)
VenHils
Peter
(1*) Opel Omega A 2,6i CD og Volvo 940 TurboD