Jeg passerer tilfældigvis også Ålborgbroen flere gange om året, og har
observeret (set) brovagten give signal til både øst og vest passage
samtidig - 3 røde lys vest og 2 røde øst.
Jeg har på fornemmelsen at brovagten gerne ser sejlerne oppe sig lidt, og
jeg forstår udmærket at lystsejlerne har travlt med at komme igennem, når
man ser hvor hurtig trafikkøen vokser oppe på broen - en af de mest
trafikerede veje i Danmark.
Men der er selvfølgelig noget der hedder godt sømandsskab.
se link
http://soefart.schultz-online.dk/infoweb/infosys.asp?da/SFSRDB/SFSRDB0
PS. Det er nemmest at holde tang af skruen hvis maskinen går med rimelige
omdrejninger.
Med venlig hilsen
René Sørensen
www.mizzi.dk
"Carsten Holck" <cholck@malling.com> skrev i en meddelelse
news:4108d7fb$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jens wrote:
> > Nævnte indlæg har desværre affødt et par mindre heldige hetz-agtige
> > kommentarer... lidt ærgerligt, da det tilsyneladende var ganske
> > konstruktivt ment.
>
> Det er svært at tolke en kritik af andres handlinger når man kun har den
ene
> parts forklaring, andet end at opfordre til lidt selvkritik. Dette skal
dog
> ikke være noget forsvar for dem der sejler "med hovedet mellem benene",
> nogle ville ville være bedre tjent med at sejle i baljebanen i tivoli
>
> >
> > Jeg kan sagtens genkende situationen; sejler selv i Limfjorden og har
> > vel 100 eller flere bropassager i kølvandet gennem de seneste år.
> >
> > Generelt respekteres lyssignalerne ikke! Der mases bare frem fra begge
> > sider, straks der er en åbning af 'passende' størrelse - end ikke de
> > blinkende 'gennemsejling forbudt' signaler respekteres, mens broen
> > åbnes. Det giver ofte anledning til nogen tumult og tætte
> > situationer, så kapsejladsrutine er en fordel bla. når båden sejles
> > igennem for sejl, som vi ofte har for vane ( har ikke altid motor
> > ombord ). Vi har aldrig haft egentlige uheld eller problemer, men
> > tager os til hovedet, når vi ser, hvordan nogen fører sig frem...
>
> Jeg tror ikke at problemerne i Aalborg er meget størrre end ved andre
broer,
> men jeg er sikker på at brovagten også kan genkende beskrivelsen af
> besynderlige manøvre ved pasage.
>
> >
> > Aht. 'ålegræs' problemet og andre forhold, som kunne sætte en motor
> > ud af spil på et kritisk tidspunkt, så vil min anbefaling altid være,
> > at have et storsejl klar, så der kan sejles og manøvreres med dette,
> > hvis motoren svigter.
>
> Og et signalhorn så man kan signalere de omkringliggende hvis man er nødt
> til at foretage "pludselige/pudsige/uventede" manøvrer, det er jo sådan
man
> kan hjælpe de omkringliggende til at tage hensyn (som de skal), det kan jo
> være svært hvis ikke de ved hvad man har af problemer.
>
>
> --
> /carsten
>
>