rortryk og kraft (hydaulisk styring)
Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 27-07-04 17:49

Hej NG,

Så kan i godt slå lommeregneren over på "Videnskabelig"

Jeg skal til at vælge cylinder til min hydrauliske styring.

Jeg har beregnet rortrykket til 85,125 KGM, jeg har en arm på ca200mm
sidende på roret, hvad er styrke/kraften jeg skal bruge ?? Jeg har prøvet
med M = F x a, hvis jeg har regnet rigtigt skal jeg ved 45kn (barfod
hastighed) bruge 425kg til at dreje båden... Er det rigtigt ??
Rortryk:
(0,25x0,2x(0,2/2-0,005)x45i2x8,85) = 85,1259375kgm/tryk
Kraftmoment:
M = Moment, F = kraft, a = arm (den vinkelrette afstand fra omdrejningsaksen
til kraftens angrebslinie)
M = F x a
F = M / a (F = 85,123 / 0,2) F = 425.65KGM

Og hvordan vælger jeg cylinder.. eks.: en cyl. har max tryk på 58kg og 455kg
styrke/kraft, hvis jeg forstår det rigtigt så er den inten i underkanten
eller perfekt !!, hvorimod denne med max tryk 87kg og 682kg styrke/kraft
skulle have krafter nok
Eller HUR !! køber man efter Max tryk eller styrke/kraft ??

Mit største problem bliver nok vandringen... den er målt ved fuld udslag til
begge sider (35gr) 238mm ialt
Den vandring giver mig den hovedpine at jeg kun har en 28cc pumpe !! det er
næsten 8 omgange på rattet fra side til side. Det er super fin styring når
man skal trække ski igennem en bane, men noget skidt ved havne-manøvre.
Jeg kan få en cylinder (ultraflex UC251-1) med 228mm vandring, den har 215cc
vol, 111kg max tryk og 682kg styrke/kraft. Det giver ca 32-33gr. i udslag.
Så er det jo man tænker... færre rat omgange = lille cc vol = kort vandring
= kort arm = stort kraft behov = stor diameter cylinder = større cc vol =
flere rat omgange !! hvor langt nåede man så... sælg den nye pumpe (Seastar
HH5741 1.7cui (27,8cc)) og køb en 2.4cui (39,3cc) ak ak

Leon
Ps: skulle vel ikke være nødvendigt at cross-poste dk.videnskab

---

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-04 19:49

På ejendommeligvis fremsatte Leon Hulstroem (4220) følgende påstand:

> Så kan i godt slå lommeregneren over på "Videnskabelig"

[Snip mange tal]

Jeg ville nok passe på med, ikke at få et rat, som er alt for følsomt.
Jeg synes, at otte gange lyder fint, du skal jo tænke på, at det er
nemt at dreje.

Et rat som arbejder med få omgange tror jeg kan værre irriterende på
længere sigt, når der er tale om hydraulik.

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 27-07-04 22:40

Hejsa

Tja, du har jo gjort et stykke arbejde selvom statik nu ikke er det mest
videnskabelige

Men hvor stor en båd har du? havde du mulighed for at forlænge armen ville
du kunne reducere trykket væstentligt og dermed få en tyndere cylindre... og
dermed reduceres vandringstiden jo også, men vandringen bliver til gengæld
længere...

Hvis du kigger på de gængse rorpinds piloter, kan du måske få en vejledende
kraft til din båd, ligesom du ville kunne (hvis du ser på instaslletions
vejledingen) se hvor lang en arm de bruger og hvad vandringstiderne er... de
er jo trods alt konstrueret til både op med de 40 fod.. altså de store af
dem... hvis du tager udgangs punkt i dette, kan du jo renge baglæns...
altså, hvad skal kraften være hvis du formindsker armen for at bibeholde den
kraft en rorpindspilot har... ellers forlæng armen