Flytning af båd
Fra : Preben og Anette

Dato : 21-07-04 19:52

Hej

Jeg har lige et spørgsmål angående bådtransport
Jeg skal have min båd flyttet fra Mariager fjord til Kolding
hvad skal jeg tage mig i agt for inden hun sættes i vandet i Kolding
Her tænker jeg på afskrabning af maling under transport.
Hun blev klargjort i Juni måned i år så bunden er frisk slebet og malet

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Per Ravn

Dato : 22-07-04 00:21

Hej...

Hvis båden har stået på land siden Juni med ny bundmaling kan effekten af
denne være forringet.

Derfor vil jeg mene at, hvis I skal være sikre på at, bundmalingen er
effektiv skulle I tage at give den et ekstra lag oven på. Selvfølgelig kan I
også satse på at den er virksom resten af sæsonen og bare bruge den maling
der allerede er smurt på (det ville jeg selv have gjort.). Sæsonen er jo da
trods alt af en begrænset længde efterhånden Men hvis båden har ligget i
vandet ville jeg ikke begynde at skrabe i bundmalingen eller på anden måde
røre ved den. Skulle der være et slimlag har det ikke den store betydning.

Når båden er kommet i vandet skal I tage at gå en runde i båden for at,
tjekke søventilerne og at disse er tætte. Husk at gøre dette mens vogmanden
er tilstede. Der kan komme meget vand ind af en utæt søventil og det er ikke
rart at vente til at der kommer en kran og hjælper Jer.

Ved samme lejlighed kan I lige starte motoren for at sikre Jer at den er ok
så I ikke kommer til at ligge ved molen alt for lang tid. Har prøvet det
:----( Det er meget trælst!!!

Held og lykke med det altsammen!!!

Per

Fra : john lundsgaard

Dato : 22-07-04 11:39

"Per Ravn" <ravn@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej...
>
> Hvis båden har stået på land siden Juni med ny bundmaling kan effekten af
> denne være forringet.

Ja, og et gammel træskiv kan være tørret ud, så det er lidt utæt.

Check derfor inden I tager stropper af, og slipper kranen helt, om skroget
er tæt (udover det rigtigt fornuftige råd om at checke søventilerne).

Det er en årlig tilbagevendende begivenhed i ældre træbåde, at når de
søsættes om foråret, så er de læk hist og pist. Normalt udvider træet sig
når det bliver vådt, så disse utætheder lukker sig igen, men man skal altid
regne med, at der er lidt utætheder som man finder, når man kommer ud i lidt
dårligt vejr.

Opdager man, at skuden tager lidt rigeligt vand ved søsætningen, så kan man
bruge det gamle trick med at have en pose med savsmuld, og ved hjælp af en
bådhage få posen ned under skuden, og der "frigøre" savsmulden, så den
flyder op, og (navnlig i en klinkbygget båd) hjælper til at lukke
småsprækkerne meget hurtigt.

I gamle dage!!! var det dog lidt af en nedtur at bruge tricket, fordi alle
jo kunne se savsmuldet flyde rundt om skuden, og man derfor ikke kunne
skjule, at man havde problemer med at få skuden tæt - og tro mig, det var
svært at forklare de andre hvor pragtfuld ens gamle folkebåd var, når de
alle sammen havde set at man måtte bruge savsmulds tricket om foråret for
ikke at pumpe hele Svendborg Sund igennem.

Var det rigtigt slemt, så kunne man blive nødt til, at sætte den på grund i
det inderste havnehjørne, og lade den stå der et par dage indtil det værste
var ovre.

Nå sådan er det garanteret ikke med Jeres "nye" båd.

Hilsen John

Fra : Preben og Anette

Dato : 24-07-04 00:14

Hej

Nej den ligger i vandet og det er 2 måneder siden den blev søsat med ny
bundmaling
men den tager vel ikke skade af at blive flyttet på en bådtransport

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Per Ravn

Dato : 24-07-04 09:33

Hej

Overhovedet ikke. Men tag lige at gå æresrunden i båden alligevel når
kranen stadig er tilstede. Bare for en ordens skyld.