Montering af ekkolodstransducer
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 19-07-04 20:35

Hejsa

Jeg skal have monteret transducer til et ekkolod, og vil selvfølgelig gerne
have den indenbords. Manualen foreslår at man monterer den direkte på
skroget i epoxy. Så langt så godt. Mit problem er så at der hvor jeg vil
montere transduceren kan den ikke sidde vandret, så den kan ikke monteres
med epoxy......... Og der er ingen steder indenfor "rækkevidde" der har en
vandret flade på skroget.

Er det ikke muligt at konstruere en lille box uden bund som limes på
skroget, fyldes med et eller andet (olie? - hvilken ?) og så montere
transduceren heri ?

Mvh
Ole

Fra : Preben og Anette

Dato : 19-07-04 21:25

Hej

Så vidt jeg forstår med en bundmonteret transcucer skal den monteres
med en skroggennemføring, hvilken båd har du?
Har du købt transduceren?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Preben og Anette

Dato : 19-07-04 22:07

Hej

Der var jeg nok lidt for hurtig ude
man kan åbentbart montere en transducer uden at skulle bore hul i bunden af
sin båd, men hvor effektivt dette er ja det må man jo håbe der er andre der
kan svare på

http://www.shipshop.dk/shipshop.html?XMPg=http://www.shipshop.dk/_9428.htm
--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Calle.

Dato : 19-07-04 23:08

Preben og Anette wrote:
> Hej
>
> Så vidt jeg forstår med en bundmonteret transcucer skal den monteres
> med en skroggennemføring, hvilken båd har du?
> Har du købt transduceren?

Nej der findes typer den kan sættes indvendigt i epoxy, men kan kun bruges i
1 lags bunde

--
Calle.

Fra : John N

Dato : 19-07-04 22:41

> [...]
>
> Er det ikke muligt at konstruere en lille box uden bund som limes på
> skroget, fyldes med et eller andet (olie? - hvilken ?) og så montere

Jeg købte en plastikdåse med låg i et byggemarked,
skar bunden skråt af, lagde en ring af sikaflex-291, som
passede til bunden og satte dåsen i og lod det tørre et par dage.
Fyldte dåsen med vand og så at den var utæt.
Fjernede vandet og gav den lidt mere flex uden- og indenom dåsens kant.
Den var stadig utæt.
Fjernede vandet og lakerede flexkanterne med hempels 2
komponent primer 5 gange.
Herefter sad dåsen fast og var tæt.
Halvt fylds med vand, i med transduceren og på med låget
(med revne til ledningen).

De fleste synes at olie er det bedste. Det er sikkert rigtigt, men
viser det sig at dåsen er/bliver utæt, så tror jeg, at den er
nemmere at reparere når den blot har indeholdt vand.

Det var et større arbejde, men transduceren fungerer godt.
selvom den faktisk er beregnet til gennemføring.
--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Preben og Anette

Dato : 19-07-04 22:54

Oki det var jeg så ikke klar over
jeg er nemlig heller ikke glad for at bore hul i bunden hvis jeg kan undgå
det

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : John N

Dato : 20-07-04 05:33

Mellem transducer og søvandet må der ikke forefindes luft
eller luftbobler, f. eks. kan der være luft i presset plast.
Jeg ved ikke om en træbund indeholder luft.
Min transducer er til en Garmin fiskfinder 250C
Denne transduceren registrere i virkeligheden den luft som forefindes
i fisks gæller og andet med modstand, har jeg ladet min fortælle.
Man mener at en gennemføringstransducer taber 10 - 20% i
effektivitet ved indvendig montering.
Dags datos transducere er så gode at tabet vist ikke spiller
nævneværdig rolle og da slet ikke ved registrering af dybden.
Også jeg synes, at des færre skroghuller des bedre.

--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-07-04 07:25

> [...]
> komponent primer 5 gange.
> Herefter sad dåsen fast og var tæt.
> Halvt fylds med vand, i med transduceren og på med låget

Det var lige prævis det jeg havde i tankerne . Men dejligt at høre at det
vil virke.

> De fleste synes at olie er det bedste. Det er sikkert rigtigt, men
> viser det sig at dåsen er/bliver utæt, så tror jeg, at den er
> nemmere at reparere når den blot har indeholdt vand.

Man kunne vel teste med vand først, når så den er tæt kunne man jo hælde
olie i. Hvilken olie bør man så bruge ? Skal snart ha' skiftet olie på
bilen - men det er vel ikke det bedste . Havde forestillet mig
olivenolie, er det helt ved siden af ?

/Ole

Fra : John N

Dato : 20-07-04 08:08

> olie i. Hvilken olie bør man så bruge ? Skal snart ha' skiftet olie på
> bilen - men det er vel ikke det bedste . Havde forestillet mig
> olivenolie, er det helt ved siden af ?

Grunden til at man bruger olie er, at det skvulber mindre end vand og
dermed er chancen for dannelse af bobler mindre. Små både bevæger
sig vel hurtigere end større både. Til en robåd vil jeg anbefale
en meget fed olie.

Olivenolie er sikkert udmærket, omend ikke andet, så fordi det
efterhånden er billigere end motorolie.
Mon ikke druekerne olie er ligeså godt?

--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Calle.

Dato : 19-07-04 23:07

Ole Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Er det ikke muligt at konstruere en lille box uden bund som limes på
> skroget, fyldes med et eller andet (olie? - hvilken ?) og så montere

Hvorfor så ikke hæk montere den?

--
Calle.

Fra : Preben og Anette

Dato : 20-07-04 06:19

Ved hækmontering kræver det at du har en flad hæk,
jeg har en spidsgatter der er det ikke muligt eller ??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : John N

Dato : 20-07-04 07:28

> Ved hækmontering kræver det at du har en flad hæk,

Transduceren skal helst monteres der hvor vandhvirvler og
luftbogler er færrest. Det skulle være i bunden lidt til bagbords
og midtskibs.
Til bagbord af hensyn til propellens bevægelser og midtskibs
da der i stævnen dannes hvirvler og heller ikke agter af hensyn
til propel.
Det med hækmontering er blot en talemåde.
Det er min opfattelse at det er de samme transducere som bruges
indenbords- og gennemboring og hækmontering. Jeg tror at
forskellen blot er transducerens udformning og ved hækmontering
monteres transduceren blot en specielt holder.
Den holder kan måske ikke bruges, såfremt du ikke har en "flad"
hæk at sætte holderen på.

Sæt transduceren på et kosteskaft og lad Anette at holde den.
Der er måske også andre muligheder.
--
- Venlig hilsen JohnN

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 20-07-04 07:22

"Calle." <Fake@Fake.Fake> skrev i en meddelelse
> Hvorfor så ikke hæk montere den?

Det er en 27 fods motorsejler, med "rund" hæk. Desuden sidder
instrumenteringen foran i kahytten, så der er lidt langt ned til hækken .

/Ole

Fra : Guran

Dato : 20-07-04 19:48

> [...]
> montere transduceren kan den ikke sidde vandret, så den kan ikke monteres

Jag gjorde så här !

Transdusern i en plastic bag fylld med vatten för att hitta en bra plats där
signalen går igenom skrovet med så lite störning som möjligt, (fukta gärna
insidan av skrovet med vatten) Därefter en stor klick med sikaflex (minst 1
cm tjockt) vrid (skruva) ner transdusern i Sikaflexen, låt det stabilisera
sig en eller ett par dagar. Sedan fungerade mitt ekolod perfekt.

Rgds
Guran