PAS
Fra : Jacob

Dato : 29-07-04 15:15

Hvor gamle skal børn være for at få selvstændigt pas. Problemet er at
børnenes mor ikke vil lade mig få børnene skrevet ind i mit pas, hvilket jo
begrænser udlandsrejser en del. Hvis nu de havde deres eget, så var der
måske en mulighed. De er 10 og 12 år.

Jacob

Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 29-07-04 15:33

Hej Jacob,

Vores ældste fik sit eget pas sidste år, da hun skulle til Tyskland med sine
morforældre, da var hun 8. Ellers tjek politiets hjemmesider ud, der står
alt om reglerne. Men om ungerne har deres eget eller står skrevet ind i dit
burde jo være det samme, er hun bange for at du kidnapper dem til udlandet?
Any way, da vi her i familien skulle rejse i år, skulle begge vi voksne
skrive under (vi har fælles forældremyndighed) på papirerne, sådan at jeg
kunne få den yngste skrevet i mit pas (det er gratis)

Held og lykke

Pernille

Fra : Daniela Althof

Dato : 29-07-04 15:42

Hej Jacob

De kan få det lige fra de har eget cpr. nr.. Vores den store fik det da
han var 14. mdr mener jeg fordi man skal have eget pas når man skal til
USA.. Eller for den sags skyld skal have visum...
Du får dog brug for at børnenes mors underskrift for at få passene udstedt..

Hilsen Daniela..

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 01-08-04 20:22

> Vores den store fik det da
> han var 14. mdr mener jeg fordi man skal have eget pas >når man skal til
USA..

A' Hva' for noget ?
Vi var i USA for 2 år siden med vores da 5 måneder gamle datter, Hun havde
ikke sit eget pas, men var indskrevet i vores.

MVH
Kasper

Fra : Daniela Althof

Dato : 01-08-04 20:48

reglerne er blevet ændret siden.. hvis i tog til USA på den måde nu
risikerer i at de ikke vil lade jer ind i landet..

gangen før vi var i USA stod han også kun i vores pas, men som sagt har
de ændret reglen...

Daniela..

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 01-08-04 20:55

> reglerne er blevet ændret siden..

OK Mange tak, det er godt at vide,, vi skal måske der over til
ThanksGiving..

MVH
Kasper

Fra : René E.

Dato : 30-07-04 12:55

Jacob wrote:
> [...]
> hvilket jo begrænser udlandsrejser en del. Hvis nu de havde deres
> eget, så var der måske en mulighed. De er 10 og 12 år.

Hvis det er samværsbørn ? (med eller uden fællesforældremyndighed (?) ) så
kan du enten få lavet pas til børnene eller få dem indskrevet i dit pas,
_uden_ forældremyndighedsindehaverens (moderens) underskrift.

Det "kræver" at du i samværsafgørelsen har "tilladelse" til at tage børnene
med til udlandet (uden for de skandinaviske lande). Med en "tilladelse" fra
Statsamtet kan politiet udstede pas til børnene eller indskrive dem i dit
pas uden accept (og på trods af protest) fra forældremyndighedsindehaveren
(moderen)

Det vil under alle omstændigheder være nødvendigt med "tilladelse" fra
Statsamtet før du må tage børnene med til udlandet (dog ikke de
skandinaviske lande) En samværs aftale/afgørelse er "kun gyldig" til samvær
i Danmark eller de skandinaviske lande. Børnene må ikke tages med til f.eks.
et EU land på samvær uden særlig tilladelse fra Statsamtet (eller
bopælsforælderen)

Politimesteren (pasudstederen) kan dog godt nægte at indskrive i dit pas
(uden samtykke fra moderen) men hvis der er en tilladelse fra Statsamtet vil
det sandsynligvis blive tilladt.

Det vil være mest fordelagtigt for dig at få børnene indskrevet i dit pas
frem for at børnene får deres eget pas. Fordi børnenes pas så ikke kan
"glemmes" eller "blive væk" inden samværet i udlandet.

Forældremyndighedsindehaveren (moderen alene ?) har "retten" til børnenes
pas og hvis der er eneforældremyndighed (hos moderen) kan du ikke nægte at
udlevere børnenes pas efter samvær.

/René

--

Støt gratis rådgivning til over 3000 forældre hvert år.
Bliv medlem af www.foreningenfar.dk

Fra : Janne & Jens Jørgen ~

Dato : 03-08-04 16:16

Hej Jacob

Du skal lige huske at være OBS på at selvom børnene får deres eget pas, som
du måske opbevarer, skal du altid underrette moderen og i værste fald søge
Statsamtet om at rejse med dine børn. Det gælder også selvom de kommer i dit
pas. Du kan også søge Statsamtet om at få dem ført i passet.
Taler af erfaring, da min mands ekskone er god til at ødelægge og chikanere
dreres børns ferier........
Held og lykke !!!

Fra : Jacob

Dato : 03-08-04 19:32

"Janne & Jens Jørgen Damberg" <damberg@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pas. Du kan også søge Statsamtet om at få dem ført i passet.
> Taler af erfaring, da min mands ekskone er god til at ødelægge og

Måske er det nemmere at forhandle med fremmedpoliet om det manglende pas end
med moderen