Navman 3100 Multi log/lod periodisk misvis~
Fra : Preben Kohl

Dato : 13-07-04 10:02

Jeg har ved sæsonstart skiftet mit ekkolod og transducer ud med et nyt
Navman 3100 Multi log/lod og Navman transducer for indvendig montering.

Ekkoloddet viser til tider en vanddybde, som er mindre end den i
virkeligheden er. Forskellen kan være op til ca. 0,5m!

Det er ret irriterende, at instrumentet nogle steder indikere en vanddybde
på 1,3m når båden stikker 1,7m!

Transduseren er limet på den indvendige side af skroget og skal således "
se" gennem ca. 3 cm materiale (Albin Nova).

Kan instrumentet være for følsomt - altså måle afstanden til f.eks.
tangplanter på bunden?

Instrumentet er justeret, så det viser den korrekte dybde i f.eks. havnen.

Der er ingen forskel på, om båden gør fart eller ligger stille, men det er
som om fejlvisningen har noget med bundforholdende at gøre - det er
geografisk de samme steder fejlvisningen optræder!

Ved dybder over ca. 12m kan instrumentet finde på kortvarigt at vise den
dobbelte vanddybde.

Er der nogen sammenhæng mellem de to fejlvisninger?

Fra : Ivar Holm

Dato : 13-07-04 12:39

Kan differencen skyldes, afstanden fra havoverfladen til svingeren?

Afhængig af senderstyreke og vandstand er det ikke usædvanligt, at et
ekkolod kan vise både dobbelt- og tredobbelt ekko.

Ivar Holm

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 15-07-04 17:17

Jeg har justeret offset, så det passer med dybden i havnen - målt med lod i
snor.

Det der undre mig er, at det er de samme steder i Roskilde Fjord ekkoloddet
viser for lidt.

Når sæsonen er ovre vil jeg skifte til en udvendig transduser.

Fra : Tage Danielsen

Dato : 15-07-04 15:27

> Det der undre mig er, at det er de samme steder i Roskilde Fjord
ekkoloddet
> viser for lidt.

Det kunne da nærmere tyde på at de steder hvor ekkolodet viser for lidt det
er steder hvor der en megen ålegræs som sagtens kan få loddet til at vise
mindre dybde typisk en halv meter eller mere, det har jeg da været ude for
mange steder specielt husker jeg i Bøgestrømmen hvis man går udenfor de
dybere render at loddet viser ned imod 1,2 - 1,5 meter selvom man sejler på
omkring 2 meter vand.

Tage Danielsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-07-04 20:31

hmmm jeg har for ganske nyligt prøvet, at det viste 1,4 i bøgestrømmen og
"sluup", så sad jeg der ....

Så det er ikke altid loggen der er noget galt med .... Sur sjov...

<grine>

Bjarke