Vedr. dåb
Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 15:00

Vi er netop blevet forældre til en dejlig lille datter på 3400 g og 51 cm.

Vi har så snakket lidt om dåben. Egentlig ville vi helst have hende døbt i
et andet sogn end det vi bor i, da vi ikke har noget forhold til den kirke
og præst der er her i byen. Kan man frit vælge kirke ?

Det skal siges, at kirken er i vores fødesogn og at præsten har konfirmeret
mig, viet min søster og bisat min far.

Mvh

Henrik

www.happyhenrik.dk/karoline.jpg - 12 timer gammel :)

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 15:32

On Sun, 20 Jun 2004 15:59:32 +0200, "HappyHenrik.dk"
<dj(a)happyhenrik(prik)dk> wrote:

>Vi har så snakket lidt om dåben. Egentlig ville vi helst have hende døbt i
>et andet sogn end det vi bor i, da vi ikke har noget forhold til den kirke
>og præst der er her i byen. Kan man frit vælge kirke ?

Vi bor i Aalborg og vores datter blev døbt i Hvide Sande, hvor jeg er
blevet døbt i sin tid. Så det burde ikke være et problem for jer.

Mvh. Brian
--
http://www.brinch.it - Life of Brian
Hent Webgallery V3 her.

Fra : Kristina S. Andreass~

Dato : 20-06-04 16:23

Er det ikke noget med at man skal have en relation til kirken??

"Brian B. Christensen" <b r i a n s n a b e l a b r i n c h d o t i t> skrev
i en meddelelse news:jr7bd0lo6ivukk00l3gi6c6ncm66n7jkq5@4ax.com...

Fra : Gitte

Dato : 20-06-04 16:24

Hej

>Vi er netop blevet forældre til en dejlig lille datter på 3400 g og 51 cm.

Et stort tillykke med den lille

>Vi har så snakket lidt om dåben. Egentlig ville vi helst have hende døbt i
>et andet sogn end det vi bor i, da vi ikke har noget forhold til den kirke
>og præst der er her i byen. Kan man frit vælge kirke ?

Jeg ved ikke konkret hvordan reglerne er. Men hvorfor prøver I ikke at
henvende jer til præsten i den kirke, hvor I gerne vil have hende
døbt, og spørger præsten om det kan lade sig gøre. Jeg tror ikke, det
er noget stort problem. I den kirke, hvor jeg i sin tid blev gift og
min søn døbt (godt nok sognekirken) fortalte præsten os, at havde
mange vielser af "uden-sogns par". Bl.a. fordi han underviste på den
lokale sygeplejeskole, og mange af hans studerende, villle gerne vies
af ham

MVH
Gitte

Fra : Lars Raaby

Dato : 20-06-04 16:24

HappyHenrik.dk skrev bl.a.:
> Vi er netop blevet forældre til en dejlig lille datter på 3400
> g og 51 cm.

Tillykke.

> Vi har så snakket lidt om dåben. Egentlig ville vi helst have
> hende døbt i et andet sogn end det vi bor i, da vi ikke har
> noget forhold til den kirke og præst der er her i byen. Kan
> man frit vælge kirke ?

Det er det.
Husk du skal have udfyldt fødselsanmeldelse vedlagt forældrenes
dåbs/navneattest og evt. vielsesattest skal senest 2 hverdage
efter fødslen være afleveret på eller fremsendt til kirkekontoret
i forældrenes (moderens) bopælssogn.
Kopi af attesterne anerkendes.
Se mere om dåb her:
http://www.folkekirken.dk/leksikon/lex/lex.php?key=29

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 18:51

"HappyHenrik.dk" <dj(a)happyhenrik(prik)dk> wrote in message
> [...]
> og præst der er her i byen. Kan man frit vælge kirke ?
>
> Det skal siges, at kirken er i vores fødesogn og at præsten har

Tak for svarene til jer alle