Multi jet princippet er skam allerede indført på en mængde dieseler både med
og uden CR.
Først var Bosch``s VP44 pumper som kunne lave en pilotindsprøjtning - dette
pumpesystem findes bla i Opel DTI og BMW320d 98-01. CR systemerne fra Bosch
kan ligeledes lave flere indsprøjtninger og derved undgå den kendte
dieselbankning, jeg hørte for nyligt en MAN D20 lastvognsmotor med nyeste
Bosch CR system - den gik silkeblødt - så der er noget at glæde sig til.
"Lars G" <lbg_@_adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:40d544ac$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henrik Bøgh" <henrik@lagengymnastik.dk> skrev i en meddelelse
> news:2033577.rViBP6Qc51@henrik.lan.lagengymnastik.dk...
> > Hejsa gruppe.
> >
> > * Alfa og Fiat anvender JTD for deres commonrail-motorer. Disse motorer
> > adskiller sig ikke væsentligt fra HDi-motorerne. Vi kan dog ikke finde
ud
> > af hvad JTD rent faktisk er en forkortelse for.
>
> Fra
www.fiat.dk
>
> JTD
> Betegnelse for Fiat og Alfa Romeo turbodieselmotorer med commnon-rail
> indsprøjtning. "J" dækker over den italienske betegnelse for common-rail,
> som kaldes uni-jet (se dette), "T" står for turbo og "D" for diesel.
>
>
> Uni-Jet
> Er Fiat's egen betegnelse for den første version af common-rail
> diesel-indprøjtning. Uni-jet betegnelse hentyder til antallet af
> indsprøjtninger af dieselolie i motoren, hvilket kun finder sted én gang
pr.
> stempelslag i en modsætning til multi-jet, hvor der sker flere
> indsprøjtninger under samme stempelslag - både før og efter selve
> forbrændingen. Se multi-jet.
>
>
> Multi-Jet
> "Multi-jet" er en videreudvikling af common rail indsprøjtningssystemet
til
> dieselmotorer. "Uni-jet" sender én mindre sky af dieselolie ind i
topstykket
> lige før hovedindsprøjtningen, der sætter forbrændingen i gang og stemplet
i
> bevægelse. Med "multi-jet" sendes flere mindre portioner af dieselolie ind
i
> topstykket både før og efter selve forbrændingen finder sted. Foreløbig er
> multi-jet motorer ikke på markedet, men når de kommer, vil gevinsten være
en
> jævnere forbrænding med en roligere motorgang, mellem tre og seks decibel
> mindre støj fra motoren samt 35 pct. reduktion af forurening fra
> udstødningen.
>
> \Lars G
>
>
>