> jeg har kigget på tre cykler, hvilket nok er meget forskellige, men det er
> dem som jeg indtil videre har savlet lidt ud over:
> GSX750F -- 115K
Fin touringbåd.
> SV650S -- 100K
Billigt legetøj - ikke god til langfart
> Yamaha Thundercat (600cc) -- 140K
Lidt af begge dele, men koster også derefter.
Personligt synes jeg en SV'er (har haft to) er et kanon fedt stykke
legetøj - heller ikke underpowered når du kommer fra en GSX250R.
Thundercat'en er en komfortabel halvracer - kan du li' god effekt, men vil
gerne kunne køre 2-300 km på motorvej uden at blive sur, så byt SV'eren med
cat'en. GSXF'eren ville jeg ikke vælge - er ikke rigtigt nogen af delene,
men du kan jo vælge den hvis du synes den ser godt ud (det synes jeg lidt).
> og så er der det der med kræfterne... nogle snakker om at hestekræfterne
> ikke passer med det som der står på papirene?... noget med
> baghjulseffekt?... (hjælp)
SV'eren er godt med, med ca. de samme baghjulsheste, som den er opgivet til
i motoren. Både cat'en og GSXF'eren er knap 10 heste under motoropgivelsen.
> og sv650'eren er jo en 2cylindret... med 74hk...
70 hk.
> kan man sammenligne dens
> optræk med en gsx750f ??.. altså... styrkemæssigt?... om hvordan og hvor
> hurtigt den smutter op over de hundrede?...
Hæhæ - SV'eren accelererer fra det meste der ikke står "R" på - også
GSXF'eren med lethed. GSXF'eren kører dog fra den på toppen, men står stille
indtil 200 (så kan SV'eren ikke køre hurtigere, og efter et par kilometer er
den indhentet

. GSX600F'eren er endnu langsommere og næsten lige så tung
som 750'eren, så den er blot ladt tilbage i støvet hvis du sætter de fire
maskiner op mod hinanden i lyskrydsræs.
> thundercatten er jeg temmelig lun på.. da den vidst nok også er en fed
> touring cykel.. har jeg hørt... men den er jo så pokkers dyr.. iforhold
til
> de andre... er den det værd?.... (og den har vidstnok også noget brutalt
> under kåben)
Ja, den har mere effekt end de to andre, og jeg synes også den er
prisforskellen værd, hvis du gerne vil toure. Så ser den jo godt ud, men er
også pokkers dyr i forhold til eksempelvis en brugt SV'er '99 eller '00 til
80 kkr (har du overvejet det?).
> det ville være rart med nogle ideer... jeg er blevet lidt blank på det
> område... kan ik finde ud af hvad der er godt og dårligt mere...
Se om du kan prøve dem alle - de er meget forskellige, og du vil ikke være i
tvivl om hvilken du synes bedst om.
> evt. også om nogle kender til vedligeholdelsespriser over længere tid...
> måske også forbrug ?.. olie & benzin ?... dæk?.. måske?
Dæk bliver dyrere og dyrere efterhånden som du vænner dig til maskinen
Jeg har kun vedligeholdelseserfaringer med SV'eren, men den skulle blot have
sine serviceeftersyn hos Rydberg, så var den glad. De lå fra 1100 til 2500
pr. 6 kkm. De originale MEz4 holder ca. 11-12 kkm, og er elendige i
regnvejr - Michelin Pilot Sport er rigtig gode til SV'eren, og holder måske
6-7 kkm. En SV'er (i hvert fald '99'ere) skal stilles i karburatorerne ved
det første serviceeftersyn - det giver noget der føles som dobbelt så meget
træk i mellemområdet for 200 kr. Til gengæld ryger den fra 22 til 19 km/l.
Så satte jeg et bulderjern på, og røg så ned på 16-17 km/l uden andet end
flere dB-heste
Mvh
Steen