On Fri, 18 Jun 2004 18:06:44 +0200, "2rb1" <Jule@manden.dk> wrote:
>Findes der en side hvor man kan se, om ens bil kan chiptunes?
>(Volvo 440 1,7i fra 89)
Generelt får man mindre succes med at chiptune motorer uden turbo.
Og dét har din Volvo jo ikke. Man kan imidlertid forbedre
drejningsmomentet (og hk) en del på nogle motorer - f.eks. Alfa's:
Elektronisk medvind
Af CARL J. BUUS og MOGENS THERKILDSEN
Italiensk forsøgskanin
Vi forsøgte os med kuren på en Alfa Romeo 156 2,0 årgang 1998 med
80.000 km på uret. En meget velkørende bil i standardtrim - men også
med et turboagtigt afsæt ved 3000 omdr. og en lidt astmatisk opførsel
under 3000 omdr. - hvor man ligefrem kan mærke, at bilen får for lidt
benzin. Det hul og den top i ydelsen måtte gerne afløses af en mere
glidende aflevering af kræfterne og et bedre bundtræk. Da vi ikke
ville røre ved standardcomputeren, valgte vi en mild tuning med en
SMT6 boks eller Smart Tuner, der kan det hele, uden at man ødelægger
den oprindelige opsætning af systemerne.
Vi lod Per Mai, Scantune i Galten ved Århus, der forhandler Smart
Tuner boksen, udføre arbejdet. Det kræver dyb indsigt i alle motorens
funktioner og det elektroniske system for at justere motoren. Og
sidst, men ikke mindst: Et præcist rullefelt med det nødvendige
tilbehør af elektronik og skærme.
Hele operationen varede tre timer inklusive test af bilen på rullefelt
før monteringen, hvor alle værdier blev udskrevet fra skærmene og
efter tuningen, hvor sammenligningerne blev foretaget. Al justering af
den nye boks foretages, mens bilen kører på rullefeltet.
Resultatet i Alfaens tilfælde var ganske vellykket. Og svarer til,
hvad ejeren tidligere fik ud af at få tænding og Weber-karburatorerne
justeret ordentligt ind på sin gamle Alfasud i 80erne.
Mere brugbar kraft
I 156eren blev der fyldt mærkbart mere ydelse i "hullet" under de 3000
omdr. Så nu skal der ikke mere fuld pedal til, for at bilen kommer
lidt friskt ud af hullerne ved start fra stilstand. Mere væsentligt:
Den er tydeligt mere "blød" at køre i, fordi ydelsen leveres mere
lineært og harmonisk. Måleresultater for bilens præstationer viser
ikke revolutionerende forskelle - men dog klare forbedringer: Især er
accelerationen 70-120 km/t. i femte gear mærkbart kvikkere og
overstået på 15,2 sek. - to sekunder hurtigere end før. 0-100 km/t. på
otte sek. rent er et halvt sekund bedre end før.
Målt på rullefeltet er motoren faktisk også blevet stærkere - i
kurverne på grafikken udtrykt i en forbedring af drejningsmomentet fra
187,6 Nm til 202,7 Nm, endda ved et lavere omdrejningstal. Samtidig er
den maksimale effekt steget fra 152,6 til 164,5 hk.
/Mogens
|