On Tue, 8 Jun 2004 00:16:51 +0200, "MB" <Himself_80@Hotmail.com>
wrote:
>Hej alle Alfa 156 køere, tidligere kørere samt sag-kyndige, som kan og vil
>hjælpe mig med et spm.
Drister mig til at svare, så :)
>Jeg påtænker i øjeblikket, at købe en 156 i sølvmetallic med aircon/klima
>til maks 150 kkr. som jeg vil købe ved en forhandler, dog ikke nødvendigvis
>Alfa.
Forståeligt at du vil ha' dig en Alfa, men ikke nødvendigvis
forståeligt, at den skal hentes hos en forhandler. Klubbens biler er
ofte bedre og det rette sted at handle (
www.alfaclub.dk)
>Jeg er meget pertentlig og elsker en flot vedligeholdt vogn med fine
>detaljer og går absolut kun efter en af de pæneste (desværre også de få).
>Det vil jeg også gerne betale lidt ekstra for.
Hørt.
>Jeg er dog kommet i tvivl, om bilen er en "kvalitets-bil"?
Det er der delte meninger om blandt folk, som ikke kører Alfa.
>Hvad er dine erfaringer?
At kvaliteten i "drivers feeling" langt overstiger det eventuelt
modsatte i teknikken...
>Jeg er ikke selv fag-kyndig og syntes derfor det er svært
>overskueligt.
Dét må man gi' dig ret i :)
>(Det skal nævnes, at jeg tideligere har haft en P406 2,0ST fra
>1997, som var en ejers, og næsten har ruineret mig i omkostninger,
>reservedele samt hovedbrud. P406 var en fantastisk dejlig bil, at køre. Men
>efter mine erfaringer med 2 x Peugeot er det, at de på mange måder er rene
>skrotbunker mekanisk/elektrisk).
Der er desværre nogle ejere, som har været udsat for det samme med en
156'er - groft sagt !
>Der er på nettet nogle artikler jeg har fundet. Alle positive over
>køreegenskaber, men med dårlige erfaringer i airbag, motorstyring, lakering,
>pladearbejde, samlekvalitet, sædekvalitet og kabinekvalitet. (bla. en som
>nævner at motorstyring er skiftet minimum 5 gange grundet store problemer).
OK...
>Er der nogen af jer, som har en oversigt over modeller, opdateringer,
>facelifts etc? Eventuekt også hvordan du ser hvilke opdateringer bilen har
>fået?
Nix - men meld dig ind i
www.alfaclub.dk og kom til nogle af
klubmøderne. Så vil din viden blive højnet gevaldigt.
Desuden kan du med fordel læse/spørge hér:
www.alfasmeden.dk/forumdk
Hér er et spørgsmål/svar om "Generelle fejl":
www.alfasmeden.dk/forumdk/topic.asp?TOPIC_ID=474
>Jeg kører ca. 20.000 km. pr. år og ønsker alt af mest (nok umuligt) en
>flot/smart bil som er rummelig, økonomisk i drift, rimelig afskrivning samt
>i længden rimelig i reservedele. Men hvordan er det mest fornuftigt at
>anskue ud fra en total-økonomisk betragtning?
Penge og økonomisk betragtning er ikke alt !
>F. eks. går jeg ud fra, at man i længden vil køre det samme på en ltr. i 1,6,
>1,8 + 2,0.
Jég ville ubetinget vælge en 2.0 - også den mest eftertragtede.
>Kan man evt. få uoriginalt?
Der er masser af muligheder - så fat mod på dét område.
Alfa-folket har desuden stor tradition for at hjælpe hinanden.
>Derfor vil jeg gerne høre om erfaringer med 1,6 + 1,8 + 2,0 modellerne. Hvad
>ville i gøre?
Køb ikke under 2.0
>Det vil sikkert dreje sig om modeller fra 1998-2000 da priserne her ligger
>under 150 kkr, med under 150kmt på tælleren.
Køb ikke for gammelt, IMO...
>I sær også om erfaringer om en fuldblodsvogn som en Alfa Romeo er bygget til holde i
>længden.
Det er jo i princippet et underligt spørgsmål, for der findes jo netop
et stort antal brugte Alfa's trods fordums tider med dårlig rustmæssig
behandling og teknik. Altså holder de!
Nuvel - min erfaring er ikke med 156, men med 75 3.0 V6 samt de
største 164'ere m/24V og 232 hk. Og der er ingen tvivl (!) om, at det
er holdbart kram. Galvaniseringen er en fordel ift. rusten, ligesom
motor og gear holder, når blot det passes med et minimum af fornuftig
pleje (ny olie for hvér 10.000 km). Det elektriske system kan desværre
fejle.
Når jeg læser din posting, vil jeg stille tvivl, om du bør købe en
Alfa. Dét kræver den rette indstilling og måske ikke mindst rette
baggrund, der gerne er funderet i køreteknik og motorsportsmæssig
interesse.
Der er himmelvid forskel på at køre 406 2.0 og 156 2.0 - himmelvid !
En Alfa har en hel række køremæssige kvaliteter, som 406'eren ikke kan
hamle op med. Og disse kvaliteter skal man jo have interesse for, for
at man kan lide Alfa'en.
"Gerne at ville eje" er ikke nok i denne her sammenhæng - det skal
være lidenskab, fordi så bliver tilfredsheden langt større i
ejerskabets forløb.
Og det er netop humlen/pointen ift. andre biler -> er passionen til
stede, har du et fantastisk "redskab" i dagligdagen og ikke mindst til
"fest"
/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4
'91 Opel Omega 3000 24V