|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | One moment ! Fra : Olesen |
Dato : 03-06-04 21:06 |
|
Hvad er en momentomformer ?
Mener det er i industrimaskiner,
samt minipullers med helikoptermotorer.. ![Blink](images/smileys/nwink.gif) ?
Hvordan overføres de sindssyge mange omdr.
fra en turbine til et par drivene baghjul eks. ?
| |
Hans L. Jørgensen (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 03-06-04 21:17 |
|
Olesen wrote:
>
> Hvordan overføres de sindssyge mange omdr.
> fra en turbine til et par drivene baghjul eks. ?
Oftest via planetgear.
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg
| |
p.jarnbak (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 03-06-04 21:17 |
|
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
news:40bf84b7$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hvordan overføres de sindssyge mange omdr.
> fra en turbine til et par drivene baghjul eks. ?
De turbine motore jeg arbejder med går udgangsakslen 1020 omdrejninger/min
ved max power
så det er nok ikke omdrejningerne der er problemet men de op til ca 43000 nm
i moment på akslen.
Hej Palle
| |
Hans L. Jørgensen (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 03-06-04 21:30 |
|
p.jarnbak wrote:
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
> news:40bf84b7$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> De turbine motore jeg arbejder med går udgangsakslen 1020
> omdrejninger/min ved max power
Af ren nysgerighed Palle, - hva' er det for turbiner du arbejder med.?
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg
| |
![](/images/tree/0.gif) p.jarnbak (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 03-06-04 21:38 |
|
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message
news:bTLvc.2106$n53.71@news.get2net.dk...
> p.jarnbak wrote:
> > "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
> > news:40bf84b7$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > De turbine motore jeg arbejder med går udgangsakslen 1020
> > omdrejninger/min ved max power
>
> Af ren nysgerighed Palle, - hva' er det for turbiner du arbejder med.?
P&W 150A turboprop.
Hej Palle.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hans L. Jørgensen (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 03-06-04 21:52 |
|
p.jarnbak wrote:
> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message
> news:bTLvc.2106$n53.71@news.get2net.dk...
>> p.jarnbak wrote:
>>> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
>>> news:40bf84b7$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>>> De turbine motore jeg arbejder med går udgangsakslen 1020
>>> omdrejninger/min ved max power
>>
>> Af ren nysgerighed Palle, - hva' er det for turbiner du arbejder
>> med.?
>
> P&W 150A turboprop.
> Hej Palle.
OK - Palle, havde ikke lige set orden "udgangsaksel", men det er jo så
heller ikke turbinens akselhastighed, går ud fra at der mellem udgangsakslen
og turbineakslen forefindes en form for gearing eksempelvis planetgear.
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) p.jarnbak (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 03-06-04 22:32 |
|
"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message
news:SbMvc.2161$ig5.2030@news.get2net.dk...
> p.jarnbak wrote:
> > "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> wrote in message
> > news:bTLvc.2106$n53.71@news.get2net.dk...
> >> p.jarnbak wrote:
> >>> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
> >>> news:40bf84b7$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >>>
> >>> De turbine motore jeg arbejder med går udgangsakslen 1020
> >>> omdrejninger/min ved max power
> >>
> >> Af ren nysgerighed Palle, - hva' er det for turbiner du arbejder
> >> med.?
> >
> > P&W 150A turboprop.
> > Hej Palle.
>
> OK - Palle, havde ikke lige set orden "udgangsaksel", men det er jo så
> heller ikke turbinens akselhastighed, går ud fra at der mellem
udgangsakslen
> og turbineakslen forefindes en form for gearing eksempelvis planetgear.
Ja to trins redutions gear fra 17501 rpm til 1020 rpm det skulle være
17,16:1
Hej Palle.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fam. Olsen (04-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 04-06-04 12:44 |
|
"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40bf8c48$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Af ren nysgerighed Palle, - hva' er det for turbiner du arbejder med.?
>
> P&W 150A turboprop.
> Hej Palle.
Nu bliver jeg interesseret. Er det "støvsugerne" på en S61 du arbejder med?
MVH Niels
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) p.jarnbak (04-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 04-06-04 13:38 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in message
news:40c06428$1$473$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:40bf8c48$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > > Af ren nysgerighed Palle, - hva' er det for turbiner du arbejder med.?
> >
> > P&W 150A turboprop.
> > Hej Palle.
>
> Nu bliver jeg interesseret. Er det "støvsugerne" på en S61 du arbejder
med?
Nej det er motoren på en Q-400.
Hej Palle.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fam. Olsen (04-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 04-06-04 20:51 |
|
"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40c06d30$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nej det er motoren på en Q-400.
> Hej Palle.
Øv nu troede jeg lige jeg havde fundet en der havde samme boss som mig.
Arbejder du hos SAS eller er der andre selskaber der også flyver med Q-400?
MVH Niels
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) p.jarnbak (05-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 05-06-04 11:17 |
|
"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in message
news:40c0d2a2$0$223$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:40c06d30$0$187$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Nej det er motoren på en Q-400.
> > Hej Palle.
>
>
> Øv nu troede jeg lige jeg havde fundet en der havde samme boss som mig.
> Arbejder du hos SAS eller er der andre selskaber der også flyver med
Q-400?
SAS commuter.
Palle
| |
Olesen (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Olesen |
Dato : 03-06-04 21:41 |
|
"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40bf8758$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
> news:40bf84b7$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > Hvordan overføres de sindssyge mange omdr.
> > fra en turbine til et par drivene baghjul eks. ?
>
> De turbine motore jeg arbejder med går udgangsakslen 1020 omdrejninger/min
> ved max power
Men hvordan overføres kræfterne fra eks. 20.000 omdr.
til noget mere brugbart ?
| |
![](/images/tree/0.gif) p.jarnbak (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 03-06-04 21:53 |
|
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
news:40bf8ce8$0$223$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:40bf8758$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
> > news:40bf84b7$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > >
> > > Hvordan overføres de sindssyge mange omdr.
> > > fra en turbine til et par drivene baghjul eks. ?
>
> Men hvordan overføres kræfterne fra eks. 20.000 omdr.
> til noget mere brugbart ?
I mit tilfælde er der to trins reduktions gear men det kan også være som
Hans.L skriver med planetgear.
Hej Palle
| |
![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (04-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 04-06-04 07:26 |
|
Olesen wrote:
> "p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:40bf8758$0$170$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message
>>news:40bf84b7$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>>>Hvordan overføres de sindssyge mange omdr.
>>>fra en turbine til et par drivene baghjul eks. ?
>>
>>De turbine motore jeg arbejder med går udgangsakslen 1020 omdrejninger/min
>>ved max power
>
>
> Men hvordan overføres kræfterne fra eks. 20.000 omdr.
> til noget mere brugbart ?
Man monterer små hjul! ;)
Nej, man bruger vel en gearkasse ligesom andre steder.
Mvh
Roberto
| |
|
|