"
![Glad](images/smileys/nglad.gif)
" <fjern_elvis@beskedboks.dk_fjern> skrev i en meddelelse
news:40bb094e$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Tusind tak for tippet. Jeg mente også der var noget med kobberfedt og
gummi.
>
> Findes der varme-modstandsdygtig silikonefedt ?
Det handler ikke så meget om varmemodstandsdygtighed men om
varmeledningsevne når man anvender kobberfedt.
Derudover indeholder kobberfedt små kobberpartikler som hjælper med til at
holde fedtet på plads når det bliver varmt. Lign. partikler findes ikke i
silikonefedt som derfor flyder værk.
Men der hvor du efter min mening bør anvende silikonefedt er til smøring af
gliderne og her er varmen ikke noget problem.
Kobberfedt anvendes af mange til af smøre den flade hvor bremseskiverne
ligger an mod flangerne. derved ledes varmen fra skiverne over i flangerne
og hjullejerne og skidtet kan skilles ad næste gang skiverne skal skiftes.
Men pas på for der findes producenter af bremseskiver som hævder at deres
skiver bliver skæve hvis de monteres med kobberfedt. Jegf har bla.
diskuteret dette med NAP
www.nap.dk som hævder at deres
bremseskiveleverandør ikke accepterer reklamationer på bremseskiver hvis der
er bare antydningen af at der har været anvendt kobberfedt til montagen af
dem.
I stedet findes der et produkt (husker ikke hvad det hedder) som er
grå/hvidt og som leder varmen uden at indeholde divers partikler og som ikke
kan skylles væk ved hverken varme eller vand. Mange autoværksteder anvender
dette produkt der både findes på spray og i en mere fed udgave på
trykflaske.
Du bør altså smørre følgende steder:
Glidere (de stålpinde som er monteret på bremsekaliberne og som glider i
bøsningerne i bremsesadlerne - funktionen skal sikre at bremsekaliberne og
derved bremseklodserne uanset slid er placeret korrekt i forhold til
skiverne) - Her bør du anvende silikonefedt for at undgå beskadigelse af de
små harmonikabælge der beskytter gliderne.
Flangerne og den del af bremseskiverne som lægger an her. Bemærk at det er
yderst vigtigt at dette område er grundigt rengjort inden du monterer
skiverne. Selv en lille smule snavs her betyder at dine skiver og måske også
flanger bliver skæve når de varmes op. For at illustrere hvor lidt der skal
til kan jeg fortælle at flangerne på min Golf III maksimalt må slå 2/100 af
en millimeter - Her anvender man kobberfedt eller det gråhvide smørelse som
jeg skrev om ovenfor - Bemærk at her skal kun anvendes et meget tyndt lag
som med fordel kan sprayes på (det gråhvide på spray er meget nemt at
arbejde med).
Bremseklodserne der hvor de ligger an i bremsesadlen (top og bund). Igen
skal du anvende kobberfedt eller det gråhvide smørelse jeg skrev om
ovenfor - Undgå at bruge mere end højst nødvendigt da det samler snavs - Vær
dog sikker på at der er tilstrækkeligt for det kan flyde ud, alternativt
skylles væk med tiden.
Hvis du synes kan du smøre bagsiden af den ene bremseklods hvor den ligger
an mod bremsesadlen - anvend et tyndt lag kobberfedt eller det grå/hvide
smørelse beskrevet ovenfor. Bagsiden på den bremseklods som ligger an mod
stemplet i kaliberen skal du ikke smøre da du derved kommer til at smøre
bælgen omkring den og det kan den som sagt ikke tåle (silikonefedt bør ikke
anvendes her da der bliver så varmt at det flyder væk og kan ende på
bremseklodserne eller skiverne)
Derudover skal du for alt i verden undgå at komme fedt og endnu værre
bremsevæske på bremseklodserne - Sker dette er det stort set umuligt rengøre
dem og et sæt nye er eneste vej videre.
Så når du har monteres bremseskiverne bør du affedte dem grundigt inden
bremseklodserne kommer i berøring med dem - Dette gælder specielt hvis du
har fået klattet med smørelsen.
God fornøjelse
Claus