|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Korrekt lufttryk - ok! - men hvad er korre~ Fra : Henning |
Dato : 29-05-04 12:19 |
|
Hej
Jeg har en gammel Carina II 1,6 H/B fra 1989. I bogen står der,
at lufttrykket skal være 1,8 (165R13 82S) ell. 1,9 (185/70R13
85S) ved nedsat belastning. Jeg kører mest alene og mest i by og
omegn (50km til 110km).
Nu har jeg så sat alu.fælge på med medium lavprofildæk BFGOODRICH
185/55 R 15 82 V - og så er spørgsmålet, 'hvilket tryk vil være
det korrekte'?
En siger 'følg bogen'! medens et dansk dækfirma siger '35-40Psi
er at anbefale, hvilket jo er betydeligt mere end bogens
26-28Psi.
Et godt råd vil derfor være velkomment! :)
TIA
Henning
| |
Jonas R. (29-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jonas R. |
Dato : 29-05-04 13:13 |
|
Henning wrote:
SNIP
> Et godt råd vil derfor være velkomment! :)
Ved ikke om det var mig du købte dæk/fælge af men ellers siger min mekker at
man skal putte 0.2 bar mere i end normalt
MVH
JOnas
| |
Roberto Saldo (29-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 29-05-04 14:58 |
|
Jonas R. wrote:
> Henning wrote:
> SNIP
>
>>Et godt råd vil derfor være velkomment! :)
>
>
> Ved ikke om det var mig du købte dæk/fælge af men ellers siger min mekker at
> man skal putte 0.2 bar mere i end normalt
Det lyder da meget fornuftigt.
Mvh
Roberto
| |
Henning (29-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henning |
Dato : 29-05-04 19:54 |
|
Hej Jonas
On Sat, 29 May 2004 14:12:32 +0200, "Jonas R." <hihi@hihi.dk>
wrote:
>| Ved ikke om det var mig du købte dæk/fælge af men ellers siger min mekker at
>| man skal putte 0.2 bar mere i end normalt
Jo, det var mig - og jeg er bestemt glad for den handel! ;)
Når din 'mekker' siger et og et dækfirma siger noget helt andet,
så spørger man jo sig selv - hvem f... har ret!
Ser jeg på sliddet, den smule der er, så kunne det godt tyde på,
ar der skal mere end 2,1/30-32 i de dæk, men som sagt, jeg aner
ikke, hvad det rette er.
Mvh
Henning
| |
![](/images/tree/0.gif) Jonas R. (29-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jonas R. |
Dato : 29-05-04 22:09 |
|
Henning wrote:
SNIP
> Jo, det var mig - og jeg er bestemt glad for den handel! ;)
>
> Når din 'mekker' siger et og et dækfirma siger noget helt andet,
> så spørger man jo sig selv - hvem f... har ret!
>
> Ser jeg på sliddet, den smule der er, så kunne det godt tyde på,
> ar der skal mere end 2,1/30-32 i de dæk, men som sagt, jeg aner
> ikke, hvad det rette er.
Nårh jeg mente mekker skulle det forstås som min dækmand. Hvilket hedder
værløse dækcenter....
MVH
Jonas
| |
![](/images/tree/0.gif) phk (31-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 31-05-04 13:13 |
|
"Henning" <venligst.ingen@mail.net> skrev i en meddelelse
news:vlmhb0t4dpath393la2og58i8fn4iqscat@4ax.com...
> Ser jeg på sliddet, den smule der er, så kunne det godt tyde på,
> ar der skal mere end 2,1/30-32 i de dæk, men som sagt, jeg aner
> ikke, hvad det rette er.
Hvor er den slidt?
--
Per, Esbjerg
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Henning (31-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henning |
Dato : 31-05-04 17:22 |
|
On Mon, 31 May 2004 14:12:48 +0200, "phk"
<phk_stopspam@esenet.dk> wrote:
>|
>| Hvor er den slidt?
I siderne mere end på midten.
Mvh
Henning
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Mogens Knudsen (31-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 31-05-04 17:25 |
|
On Mon, 31 May 2004 18:22:02 +0200, Henning <venligst.ingen@mail.net>
wrote:
>I siderne mere end på midten.
55-serien burde være lavprofil. Derfor indikerer ovennævnte slid, at
du kører med for meget luft.
I gl. dage var slid i siderne udtryk for for lidt luft i dækkene, men
sådan er det ikke med de moderne lavprofildæk. Der er det omvendt -
altså for meget luft i dækkene, hvis de slides i siderne :)
/Mogens
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) HKN (31-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : HKN |
Dato : 31-05-04 21:33 |
|
>
> 55-serien burde være lavprofil. Derfor indikerer ovennævnte slid, at
> du kører med for meget luft.
>
> I gl. dage var slid i siderne udtryk for for lidt luft i dækkene, men
> sådan er det ikke med de moderne lavprofildæk. Der er det omvendt -
> altså for meget luft i dækkene, hvis de slides i siderne :)
>
Den har jeg godt nok aldrig hørt før! Kan du dokumentere det?
Uanset hvad, så er de 0,2 bar extra ift forskriften en god idé. Policen
bruger det også - har jeg fåt oplyst af en mekker defra.
Mvh
Henrik
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Folmer Rasmussen (31-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 31-05-04 21:56 |
|
On Mon, 31 May 2004 22:32:45 +0200, "HKN"
<henrikndkFJERN@DETTEhotmail.com> wrote:
>
>>
>> 55-serien burde være lavprofil. Derfor indikerer ovennævnte slid, at
>> du kører med for meget luft.
>>
>> I gl. dage var slid i siderne udtryk for for lidt luft i dækkene, men
>> sådan er det ikke med de moderne lavprofildæk. Der er det omvendt -
>> altså for meget luft i dækkene, hvis de slides i siderne :)
>>
>
>Den har jeg godt nok aldrig hørt før! Kan du dokumentere det?
>
>Uanset hvad, så er de 0,2 bar extra ift forskriften en god idé. Policen
>bruger det også - har jeg fåt oplyst af en mekker defra.
>--
Når alt kommer til alt, er der vel egentligt meget du ikke har hørt
før.
Nu er Mogens og jeg et par "gamle rotter" udi biler, og vores erfaring
siger os at sådan er det bare.
Man kan snart ikke fremføre noget synspunkt i dette forum, hvis man
ikke først har gennemtrawlet Google samt 150 aviser først, for
derefter at lade sin ydmyge mening efterfølge af et absurd antal
links.
Du kan være sikker på, at hvis du fremturer med noget i dette forum
der ikke holder vand, så bliver du belært i løbet af no time. Det er
den store fordel ved at deltage i en gruppe hvor der er noget trafik.
Venlig hilsen
Folmer
Der er 'et så møj pjat me' en FIAT
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Fam. Olsen (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 03-06-04 17:00 |
|
"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4j6nb0pc5bmatams7lv3lovhjsbq46lfj5@4ax.com...
> Nu er Mogens og jeg et par "gamle rotter" udi biler, og vores erfaring
> siger os at sådan er det bare.
Og sjovt nok er i ikke de eneste med den erfaring. Stort set hele
autobranchen, ihvertfald den del jeg kender til, har den samme erfaring.
MVH Niels
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Mogens Knudsen (31-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mogens Knudsen |
Dato : 31-05-04 22:03 |
|
On Mon, 31 May 2004 22:32:45 +0200, "HKN"
<henrikndkFJERN@DETTEhotmail.com> wrote:
>Den har jeg godt nok aldrig hørt før! Kan du dokumentere det?
"Dækskolen" er tilsyneladende nedlagt...
Citat: "Lavprofiler skal have mere luft når de slides på midten, idet
der er en anden opbygning i karkassen og ved for lidt luft øges
presset på midten af dækket og derfor slides det også der"
>Uanset hvad, så er de 0,2 bar extra ift forskriften en god idé. Policen
>bruger det også - har jeg fåt oplyst af en mekker defra.
Der står noget om lufttryk hér: www.sds.dk/sider/lavprofildæk.html
/Mogens
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Hans L. Jørgensen (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Hans L. Jørgensen |
Dato : 03-06-04 20:25 |
|
Mogens Knudsen wrote:
>
> Citat: "Lavprofiler skal have mere luft når de slides på midten, idet
> der er en anden opbygning i karkassen og ved for lidt luft øges
> presset på midten af dækket og derfor slides det også der"
>
Nu har jeg læst ovenstående 6-7 gange, men - det virker stadig for mig
selvmodsigende.
Siger du ikke, at de også slides på midten ved for lidt luft?
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) John Sahl (03-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 03-06-04 20:50 |
|
Hans L. Jørgensen wrote:
> Siger du ikke, at de også slides på midten ved for lidt luft?
Jo, og derfor skal de have mere luft. Det er kryptisk skrevet,
men fuldt ud korrekt.
--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det
| |
Henning (08-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Henning |
Dato : 08-06-04 17:58 |
|
On Sat, 29 May 2004 13:18:49 +0200, Henning
<venligst.ingen@mail.net> wrote:
Jeg er gået lidt videre med mit spørgsmål om korrekt lufttryk,
idet jeg har sendt mit spørgsmål videre til 'Dæk Specialisternes
Landsforening', hvilken, alt andet lige bør rumme en vis
ekspertise her til lands.
Jeg spurgte således:
'Personligt har jeg - absolut forgæves i øvrigt - forsøgt
at finde ud af, hvad det rette lufttryk i min gamle Carina II 1,6
H/B fra 1989 skal være, når den nu har fået ny alu.fælge og dæk.
I instruktionsbogen står der, at lufttrykket skal være 1,8
(165R13 82S) ell. 1,9 (185/70R13 85S) ved nedsat belastning. Jeg
kører mest alene og mest i by og omegn (50km til 110km).
Nu har jeg så sat alu.fælge på med medium lavprofildæk BFGOODRICH
185/55 R 15 82 V - og så opstår spørgsmålet, 'hvilket tryk vil
være det korrekte' her?'.
Og har i dag modtaget følgende svar:
'Tak for Deres henvendelse omkring lufttryk I dæk.
I STRO-bogen 2004 på side 45 vil man kunne læse,
at det anbefalede lufttryk til 185/55R15 82 V er
2,5 bar. Erfaringen viser imidlertid, at et lidt
højere (+10%) lufttryk giver et pænere slidbillede,
når det gælder lavprofildæk.
Da der primært er tale om bykørsel, så skal man
ikke højere end f.eks. 2,8 bar, da man ellers mister
en del komfort, hvilket jo også er vigtigt.
Med venlig hilsen
Torben Skovgaard'.
Samtidigt vil jeg benytte lejligheden til at sige tak for de
mange velmente indlæg, der er kommet her i gruppen.
Venlig hilsen
Henning
| |
Frank Obling (08-06-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Frank Obling |
Dato : 08-06-04 18:43 |
|
Hej Henning !
Jeg har fundet en god tabel på en tysk hjemmeside, der fortæller
om det korrekte dæktryk.
Link: http://www.vw-audi-scene-
ebersberg.de/richtige_reifendruck1.htm
Venlig hilsen
Frank
| |
|
|