/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Brug af PDA til GPS
Fra : Ole Rasmussen


Dato : 24-05-04 12:58

Hej gruppe

Det har vist været vendt herinde før, men nu prøver jeg lige igen.

Jeg vil gerne have en GPS i båden, og vil MEGET gerne have det i form af en
PDA (f.eks. en Compaq Ipaq.) Jeg har så siddet og kigget lidt på garmins
hjemmeside, og kan se at deres Bluechart's er kodet så de KUN kan anvendes
på Garmins egne produkter, er dette sandt ? (det er vist noget med at
unlockning af et område skal indeholde serienr. fra gps, derfor virker det
kun på garmins produkter...). Jeg vil dog mene at hvis man kan få Bluechart
til at køre under windows, så kan det også køre på en PDA med winCE e.l. !!!

Nogen der har erfaring med dette ?

/Ole



 
 
Bjarke Christensen (24-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 24-05-04 17:22

Det er korrekt, at man kun kan downloade Garmins kort i en navigator med det
registrerede serienummer, men kortapplikationen (mapsource) og kortene kan
installeres på en hvilken som helst pc'er, blot man har installeret det med
en valid kode. Jeg har fx med en enkelt kode installeret mapsource både på
min stationære herhjemme og på min bærbare (som jeg kan tage med ned i båden
og kommunikere med navigatoren)

Jeg tvivler på det kan bringes til at køre under CE. der er jo ikke de samme
faciliteter til stede. - og så fylder det lige 300 mb på disken.

Bjarke



"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> wrote in message
news:40b1e338$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Det har vist været vendt herinde før, men nu prøver jeg lige igen.
>
> Jeg vil gerne have en GPS i båden, og vil MEGET gerne have det i form af
en
> PDA (f.eks. en Compaq Ipaq.) Jeg har så siddet og kigget lidt på garmins
> hjemmeside, og kan se at deres Bluechart's er kodet så de KUN kan anvendes
> på Garmins egne produkter, er dette sandt ? (det er vist noget med at
> unlockning af et område skal indeholde serienr. fra gps, derfor virker det
> kun på garmins produkter...). Jeg vil dog mene at hvis man kan få
Bluechart
> til at køre under windows, så kan det også køre på en PDA med winCE e.l.
!!!
>
> Nogen der har erfaring med dette ?
>
> /Ole
>
>



Hans-Henrik Andresen (25-05-2004)
Kommentar
Fra : Hans-Henrik Andresen


Dato : 25-05-04 20:09

Hej,

Du kan bruge oziexplorer på en ipaq - det gør jeg selv, og de tyske søkort
fungere fint sammen med.

--
mvh. Hans-Henrik Andresen
------------------------------------------
Telefon for en flad 20'er - www.telefin.dk
------------------------------------------

"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> wrote in message
news:40b1e338$0$174$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Det har vist været vendt herinde før, men nu prøver jeg lige igen.
>
> Jeg vil gerne have en GPS i båden, og vil MEGET gerne have det i form af
en
> PDA (f.eks. en Compaq Ipaq.) Jeg har så siddet og kigget lidt på garmins
> hjemmeside, og kan se at deres Bluechart's er kodet så de KUN kan anvendes
> på Garmins egne produkter, er dette sandt ? (det er vist noget med at
> unlockning af et område skal indeholde serienr. fra gps, derfor virker det
> kun på garmins produkter...). Jeg vil dog mene at hvis man kan få
Bluechart
> til at køre under windows, så kan det også køre på en PDA med winCE e.l.
!!!
>
> Nogen der har erfaring med dette ?
>
> /Ole
>
>



Ole Rasmussen (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Ole Rasmussen


Dato : 26-05-04 09:05

"Hans-Henrik Andresen" <hha@REMOVE_unixhaj.dk> skrev i en meddelelse
news:c905l9$1c5g$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Du kan bruge oziexplorer på en ipaq - det gør jeg selv, og de tyske søkort
> fungere fint sammen med.

Det lyder jo dejligt - og det kører sammen med bluechart ?

/Ole



Ole Rasmussen (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Ole Rasmussen


Dato : 26-05-04 09:24

"Hans-Henrik Andresen" <hha@REMOVE_unixhaj.dk> skrev i en meddelelse
news:c905l9$1c5g$1@news.cybercity.dk...
> Hej,
>
> Du kan bruge oziexplorer på en ipaq - det gør jeg selv, og de tyske søkort
> fungere fint sammen med.

Eller kører det med Det Levende Søkort ?

/Ole



Bjarke Christensen (26-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 26-05-04 19:36

Nej, det kører hverken med bluechart eller Det levende Søkort. Det er et
helt tredje kortsystem. Det er på kvalitet/funktionsniveau med Det levende
søkort (raster/bitmap kort)

Bjarke



"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> wrote in message
news:40b45410$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Hans-Henrik Andresen" <hha@REMOVE_unixhaj.dk> skrev i en meddelelse
> news:c905l9$1c5g$1@news.cybercity.dk...
> > Hej,
> >
> > Du kan bruge oziexplorer på en ipaq - det gør jeg selv, og de tyske
søkort
> > fungere fint sammen med.
>
> Eller kører det med Det Levende Søkort ?
>
> /Ole
>
>



Ole Rasmussen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Ole Rasmussen


Dato : 27-05-04 09:21

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c92o2o$rqr$1@news.cybercity.dk...
> Nej, det kører hverken med bluechart eller Det levende Søkort. Det er et
> helt tredje kortsystem. Det er på kvalitet/funktionsniveau med Det levende
> søkort (raster/bitmap kort)

Kan du ikke uddybe det lidt ? Hvilke kort kan/skal jeg købe for at kunne
køre på en Ipaq - og hvordan er deres nøjagtighed/opdateringer ? Det er lidt
rart at vide om kortene er gratis eller koster 5.000 kr før jeg investerer i
Ipaq'en

/Ole



Bjarke Christensen (27-05-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 27-05-04 22:04

Hvis du vil køre Ozi på den, så skal det være bitmap kort. Det kan du enten
selv scanne fra alm. søkort (=gratis) eller købe som "de tyske søkort". De
kommer i 4 sæt, der tilsammen dækker hele DK. De koster mellem 4 og 600 pr
sæt.

Nu skriver du lige "købe".... Jeg har prøvet med en iPaq. Hvis ikke man har
en iPaq i forvejen, eller også skal bruge den til andre formål, så vil jeg
anbefale, at man holder sig fra det. Det er altså ikke nogen særlig smart
løsning og for de samme penge kan man få en udemærket fast navigator.

De situationer hvor man har mest behov for en navigator, er når vejret er
dårligt. - og det kan en iPaq ikke tåle. Yderligere er skærmen lille og svær
at læse.

/Bjarke



"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> wrote in message
news:40b5a4db$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:c92o2o$rqr$1@news.cybercity.dk...
> > Nej, det kører hverken med bluechart eller Det levende Søkort. Det er et
> > helt tredje kortsystem. Det er på kvalitet/funktionsniveau med Det
levende
> > søkort (raster/bitmap kort)
>
> Kan du ikke uddybe det lidt ? Hvilke kort kan/skal jeg købe for at kunne
> køre på en Ipaq - og hvordan er deres nøjagtighed/opdateringer ? Det er
lidt
> rart at vide om kortene er gratis eller koster 5.000 kr før jeg investerer
i
> Ipaq'en
>
> /Ole
>
>



Ole Rasmussen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Ole Rasmussen


Dato : 04-06-04 01:31

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:c95l3c$jhc$1@news.cybercity.dk...
> Hvis du vil køre Ozi på den, så skal det være bitmap kort. Det kan du
enten
> selv scanne fra alm. søkort (=gratis) eller købe som "de tyske søkort".
De
> kommer i 4 sæt, der tilsammen dækker hele DK. De koster mellem 4 og 600 pr
> sæt.

Kan du hjælpe mig lidt nærmere disse "tyske søkort" ? Kan ikke finde dem
vha. google... ( De er vel digitale ved køb ???)

Er også helt med på dine formaninger (og enig med dig...) om PDA'ens
nedsatte holdbarhed kontra en "rigtig" navigator, men jeg forventer kun at
sejle i godt vejr, og alle apparater i båden er/bliver placeret i tørvejr
nede i kabinen .

/Ole



Bjarke Christensen (04-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 04-06-04 19:05

Hvis du kun sejler i godt vejr, så er det jo lige meget med en navigator. Så
kan man jo løfte blikket og se hvor man er.... <smile>

De er i kataloget fra fx "Nautisk udstyr". Eller følg det tyske link:
http://www.maptech.de

/Bjarke


"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> wrote in message
news:40bfc2ca$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:c95l3c$jhc$1@news.cybercity.dk...
> > Hvis du vil køre Ozi på den, så skal det være bitmap kort. Det kan du
> enten
> > selv scanne fra alm. søkort (=gratis) eller købe som "de tyske søkort".
> De
> > kommer i 4 sæt, der tilsammen dækker hele DK. De koster mellem 4 og 600
pr
> > sæt.
>
> Kan du hjælpe mig lidt nærmere disse "tyske søkort" ? Kan ikke finde dem
> vha. google... ( De er vel digitale ved køb ???)
>
> Er også helt med på dine formaninger (og enig med dig...) om PDA'ens
> nedsatte holdbarhed kontra en "rigtig" navigator, men jeg forventer kun at
> sejle i godt vejr, og alle apparater i båden er/bliver placeret i tørvejr
> nede i kabinen .
>
> /Ole
>
>



snorke (09-06-2004)
Kommentar
Fra : snorke


Dato : 09-06-04 11:59

Jeg har selv rodet lidt med PDA og tyske søsportskort, men ikke meget. Det
ser ud til at virke fint.
Papirkort, elektroniske kort og havneguide til 445 kr for 1/3del af Danmark
er fin pris.


Memory map http://www.memory-map.com/ tilbyder en 10 dages fri trial på PDA
Navigations software, der kan bruge de tyske søsportskort til PDA. Om den
evt også kan læse kort fra DLSK ved jeg ikke.

mvh Carsten





"Ole Rasmussen" <ole@(removethis)vandborgnet.dk> skrev i en meddelelse
news:40bfc2ca$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:c95l3c$jhc$1@news.cybercity.dk...
> > Hvis du vil køre Ozi på den, så skal det være bitmap kort. Det kan du
> enten
> > selv scanne fra alm. søkort (=gratis) eller købe som "de tyske søkort".
> De
> > kommer i 4 sæt, der tilsammen dækker hele DK. De koster mellem 4 og 600
pr
> > sæt.
>
> Kan du hjælpe mig lidt nærmere disse "tyske søkort" ? Kan ikke finde dem
> vha. google... ( De er vel digitale ved køb ???)
>
> Er også helt med på dine formaninger (og enig med dig...) om PDA'ens
> nedsatte holdbarhed kontra en "rigtig" navigator, men jeg forventer kun at
> sejle i godt vejr, og alle apparater i båden er/bliver placeret i tørvejr
> nede i kabinen .
>
> /Ole
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste