familievaner/pligter - mest for ældre børn
Fra : Ralph

Dato : 18-05-04 22:12

en lille leg - TV-programmer om familielivet er jo vildt populære, så
hvorfor ikke prøve her.

antal voksne i familien:

antal børn + alder i famlien

Far laver:

Mor laver:

far+mor sammen:

Børn laver (ubetalte pligter):

Børn bliver betalt for at:

Sengetid børn:

Specialregler børn:

--
venligst
Ralph

Fra : Cat

Dato : 18-05-04 22:27

> en lille leg - TV-programmer om familielivet er jo vildt populære, så
> hvorfor ikke prøve her.
>
> antal voksne i familien: 2
>
> antal børn + alder i famlien 11 år, 6 år
>
> Far laver: (henter barn, laver mad, vasker op) halv uge, lægger tøj
sammen, 'tør og/eller høj rengøring', have, murarbejde, træarbejde, maler
store flader og lofter.

> Mor laver: (henter barn, laver mad, vasker op) halv uge, vasker tøj, 'våd
og/eller lav rengøring', blikkenslagerarbejde, maler træværk og
sandspartler.

> far+mor sammen:
>
> Børn laver (ubetalte pligter): dækker bord, ordner egne værelser, rydder
op efter sig (som oftest på ganske direkte opfordring)

> Børn bliver betalt for at: Intet, det gør far og mor heller ikke.
>
> Sengetid børn: 11 årig: 22, 6 årig: 21 til hverdag.
>
> Specialregler børn: Far og mor bestemmer i store træk. Skal en voksen sige
noget tredie gang, har den voksne lov til at skælde ud. Hvad er i øvrigt
specialregler? Regler i denne specielle familie, eller regler for disse
specielle familiemedlemmer til forskel for de voksne?

> --
> venligst
> Ralph

Tine

Fra : Ralph

Dato : 18-05-04 22:37

> en lille leg - TV-programmer om familielivet er jo vildt populære, så
> hvorfor ikke prøve her.
>
> antal voksne i familien: 2
>
> antal børn + alder i famlien 3 stk. 12, 14 og 16 år
>
> Far laver: Mad, vasker biler, handyman-ting, grove ting i haven,
systemansvarlig

> Mor laver: gør rent, rydder køkken, smører madpakker, trivia-havearbejde,
passer husdyr, madplan.

> far+mor sammen: handler, have
>
> Børn laver (ubetalte pligter): hjælpe (hver treide dag) med at dække bord,
rydde bord, fylde opvasker(dette kan der slippes for hvis man hjælper med at
lave mad, så overtager far pligten), skal selv blive enige om at bytte hvis
forhindret. Skrælle kartofler ca. hver anden dag (delt op således at den der
kommer først får tre, den næste får fire, og den langsomste skræller seks
kartofler). Slå græs, igen så den der kommer først slår kortest tid, den
langsomste længst tid.

ca. hver anden week-end, små rengøringspligter, igen delt op i tid, den der
melder sig først får den hurtigste opgave (eks: støvsuge gangen), den der
melder sig sidst får den længstvarende (eks. rengøre køleskab)

> Børn bliver betalt for at: specialopgaver i haven (eks. samle kvikgræs i
urtehaven før såning)
støvsuge biler, større rengøringsopgaver (eks. vaske vinduer ude og inde)

> Sengetid børn: alt efter om hvor lette de er at få op dagen efter, eet
brok om morgenen "jeg er træt, et kvarter mere" = ½ time før i seng, typisk
22.00-22.30

> Specialregler børn: slik om fredagen, får næsten altid deres vilje mht.
madønsker (de ved godt at burger+fritter kun virker ca. hver anden uge)
betaler selv mobilregning, der drikkes KUN drikkevarer der står i køleskabet
(20 liter juice købt på tilbud der står i skabet (ikke køleskabet) er tabu)
INGEN toastbrød (el.lign.) op til spisetid (ca. 1½ time) Max. to sodavand om
dagen (når de er på lager - ca. hver anden uge)

--
venligst
Ralph

Fra : Ralph

Dato : 19-05-04 16:42

--
venligst
Ralph

Fra : Cat

Dato : 19-05-04 20:13

> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

Hos os er det mor.

Tine

Fra : Crazy Camilla

Dato : 19-05-04 20:22

"Cat" <dd@ee.dk> skrev i en meddelelse

> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hos os er det mor.
>
> Tine

Hej.

Hvad menes der i dette tilfælde med systemansvarlig?

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ralph

Dato : 19-05-04 20:39

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse news:40abb3c3$0$263
> Hvad menes der i dette tilfælde med systemansvarlig?

Det samme som hos et firma, ansvarlig for at computere + netværk + printer
virker, samt at alle windows opdateres og virusprogrammer ditto.

Er vist iøvrigt bange for at jeg snart bliver fyret, jeg forbigåes oftere og
oftere, da min søn er lidt hurtigere end mig.

Kan man få et gyldent håndtryk når man opsiges fra et ulønnet job?

--
venligst
Ralph

Fra : Crazy Camilla

Dato : 19-05-04 20:44

> [...]
> oftere, da min søn er lidt hurtigere end mig.
>
> Kan man få et gyldent håndtryk når man opsiges fra et ulønnet job?

Nå ok, er det bare det.
Det kan der vel ikke skulle bruges meget tid på.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ralph

Dato : 19-05-04 21:03

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse news:40abb8e6$0$169
> Nå ok, er det bare det.
> Det kan der vel ikke skulle bruges meget tid på.

Nå, så kender du ikke mine børn, det var nu også bare for at lyde lidt
smart, men nu når jeg har tænkt lidt over det, så er det faktisk ALT
praktisk arbejde mht. alt med en ledning eller en sender i.

Med tre børn, fire PC´er, fire TV, fire stereoanlæg, DVD, Video,
mobiltelefoner, alm. telefoner. Har lige haft konfirmation herhjemme, der
skulle der flyttes alt elektronik ud af stuen, sætte noget af det op i et
tilstødende rum, flyttes lamper, nogle skulle have længere ledning, samt
reetablere det hele igen bagefter. Så er det faktisk ret omfattende.

Jeg (eller ham Karl-Smart der går efter mit job) er ca. 2-3 gange om ugen
ved at installere eller (hyppigere) af-installere et eller andet.

--
venligst
Ralph

Fra : Mette

Dato : 19-05-04 06:32

> antal voksne i familien: 1
>
> antal børn + alder i famlien: 1 barn (pige), 5 år
>
> Far laver: Ingenting
>
> Mor laver: Gør hele hjemmet rent, laver mad, henter/bringer i børnehave,
oprydning af fællesarealer og hjælper på børneværelset, vasker op, handler
ind, vasker tøj, opdrager, smøre madpakker, styrer budget osv...

> far+mor sammen:
>
> Børn laver (ubetalte pligter): Ikke rigtigt nogen - udover noget
forefaldende jeg beder hende om.

> Børn bliver betalt for at: Min datter får en "stjerne" for at : rede seng,
bære brugt service ud fra værelset, rydde op efter sig, gå i seng klokken
20.00 og hører efter inden det siges 4. gang. Når hun har optjent alle
dagens mulige stjerner, "tjener" hun 2 kr. Det er nu ikke pengene, der er
spændende, men hele systemet omkring stjernerne og selv at klistre dem på.
Vi har dog kun været igang i 2 dage og allerede i går, røg stjernen for
sengetid, da hun blev ved med at stå op indtil 21.30..

> Sengetid børn: 20.00 (I drømmeverdenen) ca. 21.30 i den virkelige verden.
>
> Specialregler børn: Hvis hun tegner på sig selv med vilje eller på
lagenet/væggen med vilje, så forsvinder tusserne øjeblikkeligt i 2 dage. Det
har hjulpet!

Jeg må erkende, at jeg ville ønske, at jeg var én af dem, der havde mere
tjek på tingene - lidt mere orden i kaos, styr på det osv. Men nogle gange
har det været lettest at lade tingene sejle lidt og ikke håndhæve sengetider
osv særligt kraftigt, fordi jeg ikke har haft overskud til det. (Jeg er
fuldtidsstuderende og læser 24 i døgnet. Så jeg fortryder at jeg ikke har
været lidt mere organiseret og måske lidt mere skrap, da hun var yngre. Men
det vigtigste er jo, at hun ved at mor elsker hende og at hun har det godt
og er et glad og harmonisk barn - også selvom tingene står lidt på hovedet
engang i mellem...

Fra : thomas andersen

Dato : 19-05-04 09:47

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> en lille leg - TV-programmer om familielivet er jo vildt populære, så
> hvorfor ikke prøve her.
>
> antal voksne i familien: 2
>
> antal børn + alder i famlien 3, drenge 4 og 16 pige 6
>
> Far laver: Mad, bil, have, hus udvendig henter 1 barn, projektleder
>
> Mor laver: Mad, hus indvendig, henter børn, vasker, logistikchef
>
> far+mor sammen: Handler, børn !!!!
>
> Børn laver (ubetalte pligter): de små rydder op på værelset, den store
rydder væk fra morgenbordet.

> Børn bliver betalt for at: Slå græs, den store får ugepenge for at gøre
rent på værelse/badeværelse samt vaske op 1 gang pr. uge og tømme
opvaskemaskine ved behov.

> Sengetid børn: de små 20.00 - 20.30, den store når han er træt
> Specialregler børn: Slik kun om fredagen, man spørger inden man tager
noget fra køleskab. Man rydder op efter sig selv

> --
> venligst
Thomas

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-05-04 14:53

Ralph wrote:
> en lille leg - TV-programmer om familielivet er jo vildt populære, så
> hvorfor ikke prøve her.

antal voksne i familien: 2

antal børn + alder i famlien: 2 stk 10 + 7 år (den 7 årige er der kun hver
anden weekend)

Far laver: slår græsset og generel hårdt arbejde ude, sørger for at bilen
altid er køreklar, lejlighedsvis madlavning, lejlighedsvis rengøring, sørger
for at computerne fungerer (meget vigtigt her i huset*G*) grill-mester,

Mor laver: rengøring, primær madlavning, tøjvask, smøre madpakke, ordne hår
på hele familien, hjælper til i haven med de lettere opgaver, rengører bilen
indvendigt, passer husdyr,

far+mor sammen: lægger tøj sammen, kattebakker, dækker bord (somregel den
der ikke laver mad), handler

Børn laver (ubetalte pligter): tager deres tallerken med ud efter maden
(altid), rydder op efter sig selv (både værelser og andre steder), hjælper
til når de bliver bedt om det.

Børn bliver betalt for at: at køre til kiosken efter ting til maden i
sidste øjeblik. special "opgaver" som vi bestemmer.

Sengetid børn: kl 21

Specialregler børn: den store har tilladelse til at være alene hjemme og
til at selv planlægge sine aftaler under godkendelse af os, og han har
mobiltelefon som bruges på længere rejser...

--
Knus, Sabina
Bemærk: vi holder oprydnings salg:

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 19-05-04 18:26

Ralph wrote:

> [...]
>
> Børn laver (ubetalte pligter): Rydder op på værelser, dækker bord, tager af bordet, lægger vasketøj i kurve
>
> Børn bliver betalt for at: de får lommepenge fast hver fredag uanset om de har gjort noget eller ej. Stable brænde, luge ukrudt og andre "projekter" udløser ekstra penge.
>
> Sengetid børn: Godnat historie 19.30, ro 20.00
>
> Specialregler børn: Tingene bliver kun sagt en gang ellers konsekvenser. Den der bliver først færdig får en belønning. Fredagsslik og lørdag falder de i søvn i vores seng.

Marianne Feddersen