Yes, sørme om ikke det lykkedes. Jeg fik i dag en solid prøvetur i en 407HDi
med den "store" motor på 136hk.
Lad mig sige det kort: Den kører suverænt! Bilen byder på en helt utrolig
kombination af sport og komfort. Om man kørte 80km/t eller 130km/t, så var
støjniveauet det samme - meget lavt. Motoren havde et fornuftigt/godt træk,
men dog også en vis tørst. Man får den ikke op på 20km/l... Motoren havde en
fed lyd af en diesel at være, et godt bundtræk og også et godt træk oppe i
omdrejninger. Den mindede nærmest om en 2.2HDi, blot med bedre bundtræk.
M.h.t. undervognen, så var det nok det mest positive. Bilen reagerede
knivskarpt på den mindste bevægelse på rattet (næsten for meget af det gode)
og man kunne smide den rundt som en sportsvogn. Alligevel blev alle
ujævnheder i vejen absorberet, så alt i alt var det en fantastisk undervogn.
I midten af kabinen var der et stort info-display der fortalte om
radiofrekvens, forbrug og klimaanlægget indstilling. Det fungerede ganske
fint.
Den testede bil koster 350.000kr når den kommer frem og klimaanlæg er
standard til den pris - men også hånddrevne ruder bagi!?
Det var så alt det positive. Det negative? Ærlig talt er jeg endnu engang
skuffet over interiøret i en fransk bil. Nu kan man sige mange grimme ting
om Skoda som jeg selv kører i, men ærlig talt - en 407 når ikke en Octavia
af gammel model for så vidt angår finish i kabinen. Sad but true. Flere
steder var der støbekanter som man også ser i 307 (der vel var Peugeots
første reelle forsøg på at nå tysk niveau?) og mange plasticdele virkede
billige. F.eks. var sædekanten og armen til at justere sædehøjden decideret
ringe at se på. Interiøret er dog flot i designet og den øverste del af
instrumentbordet er i lækkert plast, men noget VW eller Audi - bestemt ikke.
Når man åbner og lukker dørene får man også samme kvalitetsfornemmelse som
når det sker i en 405 - altså atter langt fra "niveau".
Kunne jeg finde på at købe bilen? Ja klart. Køreoplevelsen giver mig stadig
sommerfugle i maven og bilen er jo svineflot, så med hjertet kunne jeg godt
investere i sådan en vogn. Men med hjernen kunne jeg nok finde andre
alternativer.
Det er synd at Peugeot ikke lige ofre de sidste par kroner og får kabinen op
på niveau med de tyske biler. De kunne jo kigge lidt til "søsteren" C-max
med samme motor. Hvis kabinen havde været et tak bedre, så havde den været i
hus.
MVH
Thomas Landberg
www.bokstuning.dk