hejsa alle
så fik jeg nedelig taget mig sammen til at trille til toldsyn med min import
Golf 2, det hele gik ret godt med nogle enkelte undtagelser.
først kunne synsmanden ik liiiige finde typegodkendelsen på bilen, i sine
mapper. men fandt så til sidst en som han mente passer
det forvirrede ham lidt at det var en 1,8i motor.
så han endte med at notere at det var en 1,8 i med kat og lambda sonde (det
vender vi lige tilbage til)
så gik han ellers i gang med at snuse rundt på bilen, det tog ca ½ time.
intet at bemærke ud over at udstødningen var ved at være "moden"
ikke engang de original bremserør af jern, kommenterede han.
bremse test var over al forventning 6% foran og 4% skævbremsning bag, det ka
man jo ik klage over blev vi enige om.
så kom det som ødelage det hele, nemli CO2 testen.
han smed sit sniffer udstyr på.
og i tomgang var den under grænsen,
men lige så snart han ga den ca 2500 omdrejninger skred den ud af skala
nå men han nappede lige en (go lang) tur for at være sikker på at den var
godt varm.
(efter den var han ret overbevist om at det ikke kun var en 1,8 i motor, men
mente at der var pillet ved noget,for der var da godt nok power i den.
om der er pillet ved den, det aner jeg så ikke noget om)
nå men målingen var stadig for meget høj v 2500 omdrejninger, "så desvære
jeg kan ikke godkende den"
ÆV!!
det er første gang jeg har fået en bil dumpet på forurening når der ikke var
andet i vejen med den.
nu fundere jeg så lidt! over hvad dælen der mon er galt.
Bilen er en Golf II 1,8i Bistro fra 1987.
så vidt jeg har fundet ud af er det en Jetronic sprøjt der sidder på den.
jeg aner ikke om der er lambda sonde på den eller hvor jeg skal kigge??
men der er kat. på den
efter lidt snusen rundt i maskinrummet fandt jeg ud af at det er en XGX
motor med 90hk og eneste bil jeg har kunne finde der har den er en Jetta.
hvad skal jeg se på for at få den mere milijø venlig ??
MVH
Gert Ringholm Møller
Golf II 1,8 1986, Golf II 1,8 i Bistro 1987 Ford P7 17M V4 1971
www.classic-ford-bornholm.dk www.lynghoy.dk