Mikael L skrev:
> Jeg kan dog ikke helt forstå det argument., Motorkontoret har
> vel temmelig meget står på hvilke numre der stadig er i brug,
> disse numre kunne vel bare udelukkes når der skal laves en ny
> sending plader, men det er måske for dyrt i administration?
De to systemer holdes helt adskilt. Det er på alle måder administrativt
mest praktisk for såvel politi, centralregister, forsikringsselskaber
mv. Man kan udregne registreringskategorien ud fra nummeret og omvendt.
Man skal eksempelvis huske på at nummerserierne før
centralregistreringens begyndelse var anderledes end efter. VV 50105
ville eksempelvis være en bil på papegøjeplader, mens VU 50105 og VX
50105 er en almindelig personbil. Hvis man blandede systemerne sammen,
ville man ikke kunne regne ud om VV 50105 var en gammel papegøjepladebil
eller en nyregistreret personbil.
Det er også mindst besværligt når man slipper for at skulle holde styr
på de brugte numre når man producerer nye plader.
Endvidere betyder den fulde adskillelse mellem systemerne at man uden
videre ville kunne indføre historisk korrekte nummerplader for perioden
1958-1966/68 lige som man har det for biler før 1958 da de
bogstavkombinationer man skulle bruge hertil, ville være frie da der
ikke findes så mange biler fra den tid tilbage, og mange af dem der er
tilbage, har fået hvide plader på undervejs.
--
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk