http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=248478
Mega-trucks på danske veje
Færdselsstyrelsen åbner for de amerikanske full-size trucks med
ringere sikkerhedsstandarder og enormt benzinforbrug
Af Thorkil Sevelsted - 11:00 - 10. maj. 2004
BIG IS BEAUTIFUL. Det har det altid været i USA, og nu kan det
også blive det i Danmark.
Hvis din drøm er en full-size USA-truck, bliver det lettere at
få den opfyldt nu, fordi Færdselsstyrelsen har besluttet at sidestille en
række USA-standarder med de europæiske bestemmelser, således at også
amerikanske køretøjer, der ikke er typegodkendt i EU, kan importeres hertil.
Det åbner for biler som f.eks. Hummer H2 med en egenvægt på næsten tre ton
og et benzinforbrug svarende til nogle få kilometer på literen.
Hvis du derimod er enig med det stigende antal amerikanere, som
finder det meningsløst og umoralsk at bruge disse benzinslugende
monster-trucks til almindelig personbefordring i tæt trafik med sårbare
småbiler, som kun vejer en tredjedel og befinder sig i højde med
kæmpebilernes kofangere, kan du undre dig over, at Færdselsstyrelsen har
besluttet at lempe reglerne.
Begrundelsen er, at den lave dollarkurs betyder, at flere og
flere danske entusiaster er interesseret i bilerne, men at de formentlig
ikke er så mange, at det vil have nogen særlig indflydelse på miljøet og
trafiksikkerheden.
LEMPELIGE KRAV
De amerikanske krav til kollisionssikkerhed er formentlig
lempeligere end EU's, men alene i kraft af bilernes størrelse, yder de fører
og passager tilstrækkelig beskyttelse. Til gengæld vil medtrafikanter i
biler af europæisk størrelse komme værre til skade i et sammenstød med en
full-size truck. Når det gælder brændstoføkonomi og dermed CO2-udledning, er
der ingen aftaler med amerikansk bilindustri og derfor heller ikke nogen
regler, man kan påberåbe sig, siger styrelsen.
Selvom bilerne altså potentielt har negativ indflydelse på både
trafiksikkerhed og miljø, mener Færdselsstyrelsen, at det i praksis er uden
betydning, fordi der vil komme så få af dem. Ikke noget tantesnak om, at 'ét
tilfælde er ét for meget' eller 'et dårligt signal at sende'.
USA-entusiasterne skal have deres trucks. Trafikminister Flemming Hansen har
bedst styrelsen iværksætte ændringerne.
For fire år siden bad Færdselsstyrelsen FDM og De Danske
Bilimportører om deres holdning i forbindelse med lignende overvejelser.
Dengang svarede begge organisationer, at det var en dårlig idé, fordi man
principielt mente, at alle biler på det danske marked skulle opfylde alle
EU's sikkerheds- og miljøforskrifter.
Denne gang er organisationerne ikke blevet spurgt. Men FDM's
holdning er den samme.
- Vi mener stadig principielt, at alle biler i Danmark skal
overholde EU-forskrifterne, siger FDM's juridiske chef, Lars Ellegaard. På
sin vis er det sympatisk, at Færdselsstyrelsen vil bløde op på firkantede
regler for at tilgodese entusiaster med særlige bilinteresser.
Men de store amerikanske trucks er måske ikke det mest naturlige
sted at starte. I kraft af deres vægt, vil de slippe med lav afgift og
dermed blive relativt billigere, så man kan sætte spørgsmålstegn ved, om der
kun kommer få af dem.