MÆLK
Fra : Jacob

Dato : 08-05-04 17:18

Hej NG
Jeg er sur. Med alle de børn vi har (6), så bruger vi naturligvis en del
mælk. Og jeg føler mig under en vis form for diktatur, idet ARLA styre hele
det marked og suverænt bestemmer prisen. I dag var jeg for eksempel endnu en
gang udsat for at danmælk (som er 100% identisk med ARLA ekspress) var
udsolgt. Det er det sjovt nok hver eneste dag, hvis ikke man er ude og
handle tidligt. Og det gælder samtlige butikker. Jeg har en fæl mistanke om,
at ARLA simpelthen bevidst ikke producerer nok til at mætte markedet, fordi
de ved at deres ARLA EXPRESS er et gigantisk fupnummer, hvis eneste formål
er at holde mælkeprisen oppe.
Det værste er - hvor er det reelle alternativ til ARLA??? Jeg har ikke
fundet det endnu - men jeg har fandeme lyst til at lave en bevægelse mod
ARLA. Jeg hader at lukke mit køleskab op og se, at der står arla på næsten
alt derinde.

Hilsen Jacob

Kommende formand for Arla-frit-Danmark

Fra : TriDane

Dato : 08-05-04 17:48

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote in

> [...]
> fundet det endnu - men jeg har fandeme lyst til at lave en bevægelse
> mod ARLA. Jeg hader at lukke mit køleskab op og se, at der står arla

Mælken i ALDI kommer ikke fra ARLA.

mvh.
Kim

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-05-04 17:49

"Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er sur. Med alle de børn vi har (6), så bruger vi naturligvis en del
> mælk.

Hvorfor NATURLIGVIS?

Jeg har aldrig fattet, hvorfor folk gider bruge så mange penge og kræfter på
at slæbe drikkevarer hjem, når den bedste drik kan tappes direkte fra hanen.

> [...]
> ARLA. Jeg hader at lukke mit køleskab op og se, at der står arla på næsten

Måske er det bare mig, der er heldig, men jeg støder da konstant på andre
mærker end Arla's.

I morges købte jeg brød hos en Bavinchi-bager - http://www.bavinchi.dk/ -
der solgte mælk fra det fynske mejeri Granbogård. Samme mærke kan købes i
Magasin, som selvfølgelig ikke findes i hele landet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Crazy Camilla

Dato : 08-05-04 18:38

> Hvorfor NATURLIGVIS?
>
> Jeg har aldrig fattet, hvorfor folk gider bruge så mange penge og kræfter

> at slæbe drikkevarer hjem, når den bedste drik kan tappes direkte fra
hanen.

Hej.

Jeg fatter heller ikke hvorfor mælk skal være så populært.
Der findes jo mange andre gode og sunde drikkevarer, vand f.eks.

Jeg har aldrig drukket mælk efter jeg var 2 år gammel.
Og jeg har det ganske udmærket i dag.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 18:59

"Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har aldrig drukket mælk efter jeg var 2 år gammel.
> Og jeg har det ganske udmærket i dag.

Håber du får andre "kalkkilder". Knogleskørhed er en ret udbredt
kalkmangelsygdom. Især hos kvinder.

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/knogleskoerhed.htm

[snip fra siten]

Knogleskørhed kan skyldes, at man i ungdommen har opbygget for lidt
knoglevæv, eller at man senere i livet har haft et for stort knogletab.
Dette skyldes flere faktorer.

Den mængde knogle, man danner som ung, afhænger til dels af arvelige
forhold. Den måde, man lever på, spiller også en rolle. For lidt kalk i
kosten, for lidt D-vitamin, manglende motion og undervægt kan medføre, at
man danner for lidt knogle.

Tidlig overgangsalder (før 45 år), tobaksrygning, undervægt, manglende
motion og mangel på D-vitamin og kalk kan desuden øge knogletabet med
alderen.

Bemærk henvisningen til ungdommen, derfor er dette absolut ikke OT.

--
venligst
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-04 19:35

> [...]
> alderen.
>

> Bemærk henvisningen til ungdommen, derfor er dette absolut ikke OT.

Der er mange andre måder at få kalk på, end lige ved at drikke mælk.
Jeg var også et af de børn, der ikke drak mælk. Jeg kunne, og kan stadig
ikke, fordrage mælk. Men jeg spiste da yoghurt, andre surmælksprodukter og
kalkrige grøntsager, samt ost.

Pointen er, at så længe man får kalk på andre måde, børn eller ej, kan man
sagtens leve et langt og sundt liv, uden at drikke mælk.

Der er for øvrigt mange børn, der er mælkedrankere. De SKAL ikke drikke
minimum ½ liter mælk hver dag. Alt hvad der hedder mælkeprodukter, skal med
i regnskabet. Også ostehapsen og petit danonen skal tælles med. Sammen med
mælken på cornflakne, eller en portion yoghurt om morgenen, mælken i sovsen
til aftensmaden, ostemaden til frokost, osv, kommer den daglige mælkemængde
ned på 2-2½ dl. Èt glas mælk, altså. Der er mange børn der får for meget
mælk at drikke. Mælken mætter dem hurtigt, dermed optager mælken plads for
den rigtige mad, der indeholder de vitaminer og mineraler de også har brug
for.

Tina

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 20:33

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Pointen er, at så længe man får kalk på andre måde, børn eller ej, kan man
> sagtens leve et langt og sundt liv, uden at drikke mælk.

Rolig - det var bare DET der var min pointe, man kan ikke undvære kalk, og
da det mest kommer fra mælkeprodukter, så skal man være opmærksom hvis man
ikke får disse.
Der er veganere der lever meget sundt, men de er - om nogen - meget
opmærksomme på at få især proteiner og KALK.

--
venligst
Ralph

Fra : Crazy Camilla

Dato : 08-05-04 19:49

> "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Håber du får andre "kalkkilder". Knogleskørhed er en ret udbredt
> kalkmangelsygdom. Især hos kvinder.

Det gør jeg faktisk ikke.

Med venlig hilsen Camilla.

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 21:16

> Det gør jeg faktisk ikke.

Så må du hellere komme igang - dit nick antyder at du er en yngre dame, så
få du hellere opbygget dine knogler inden de begynder at forfalde.

Man opbygger knogler indtil ca. 30 års alderen, herefter går det kun ned af
bakke med styrken i knoglerne.

--
venligst
Ralph

Fra : Crazy Camilla

Dato : 08-05-04 22:36

> [...]
> få du hellere opbygget dine knogler inden de begynder at forfalde.
>
> Man opbygger knogler indtil ca. 30 års alderen, herefter går det kun ned

Ja jeg må hellere tage mig lidt sammen.

MVH Camilla.

Fra : Lars Raaby

Dato : 09-05-04 09:11

Ralph skrev bl.a.:

> Så må du hellere komme igang - dit nick antyder at du er en
> yngre dame, så få du hellere opbygget dine knogler inden de
> begynder at forfalde.

Jeg tror da de fleste kvinder her inde gerne ville betragtes som
*yngre* LOL

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-05-04 20:38

> Håber du får andre "kalkkilder". Knogleskørhed er en ret udbredt
> kalkmangelsygdom. Især hos kvinder.

At mælk er mange danskeres dominerende kilde til calcium er jo heldigvis
langtfra ensbetydende med, at man _behøver_ drikke mælk for at få kalk.

Men du har helt ret i, at man skal sørge for at få det på anden måde, hvis
man
ikke får det fra mælk.

186 mg i et glas mælk. (1,5 dl)
Der er 108 mg i en skive ost. (15 gram)

Andre gode kilder er mælkeprodukter i øvrigt. Samt havregryn. Brune og hvide
bønner, mandler, tørret figen, groft brød, sesamfrø. Grøntsager som
broccoli, spinat, kål og salat. Almindeligt postevand bidrager også.

Og så skal man huske, at hvis ungerne skal kunne udnytte kalken fra
fødevarerne, skal man også sikre sig, at de får D-vitamin.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-05-04 21:01

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message news:<409d1fce$0$272$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> "Crazy Camilla" <findes@ikke.dk> skrev i en meddelelse
>
> Håber du får andre "kalkkilder". Knogleskørhed er en ret udbredt
> kalkmangelsygdom. Især hos kvinder.

Med en almindelig, god og varieret kost er kalk ikke noget problem. En
lang række grøntsager, (tørrede) frugter og nødder er glimrende
kalkkilder.

VH
Kristian

Fra : Jacob

Dato : 08-05-04 20:44

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:409d1097$0$8659$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> "Jacob" <mma@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor NATURLIGVIS?

Tvillinger på 15 måneder kan ikke undvære mælk. Godt nok er vores vand fuldt
af kalk, men alligevel...

Jeg selv drikke ikke en dråbe

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 08-05-04 21:29

> Tvillinger på 15 måneder kan ikke undvære mælk. Godt nok er vores vand
fuldt
> af kalk, men alligevel...

Det kan de nu godt.

De behøver ikke undvære det, hvis det ellers passer jer fint at hente mælk
hjem og hvis de i øvrigt kan lide det, men det er altså noget sludder at man
behøver drikke mælk.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jesper Laursen

Dato : 08-05-04 18:33

"Jacob" <mma@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> ARLA. Jeg hader at lukke mit køleskab op og se, at der står arla på næsten

Hvis du bor i Nordjylland har den nordjyske kæde Dreisler Storkøb mælk fra
Hirtshals Andelsmejeri. Mælken fra ALDI er heller ikke Arla.

Problemet er bare, at Arla er meget pengestærk overfor detailkæderne, som
selvfølgelig vælger den leverandør, der har flest penge at gøre med.

Jeg kan endvidere godt afsløre, at der pga. den igangværende priskrig stort
set ikke er penge i mejeriprodukter ligesom Danmælk sælges til under
indkøbspris for at kunne hamle op med ALDI's priser på tysk mælk.

Mvh
Jesper Laursen

Fra : Jacob

Dato : 08-05-04 20:43

"Jesper Laursen" <jesperlaursen@tdcFJERNfjernspace.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
stort
> set ikke er penge i mejeriprodukter ligesom Danmælk sælges til under

Jeg nægter at tro at ARLA sætter penge til på noget som helst. De tjener
tykt på alt. Og det er dig og mig og landmændene der betaler.

Fra : Jesper Laursen

Dato : 12-05-04 20:41

> [...]

> tykt på alt. Og det er dig og mig og landmændene der betaler.
>

> for at kunne hamle op med ALDI's priser på tysk mælk.

Det er jo ikke ARLA, der smider penge i røven af Danmælk...det er
butikkerne - netop for at hamle op med Aldi's priser på mælk.

Læs lige ordentligt, hvad jeg skriver :)

VH
Jesper

Fra : Line

Dato : 09-05-04 21:23

Jesper Laursen skrev:
> til under
> indkøbspris for at kunne hamle op med ALDI's priser på tysk mælk.

Mælken i Aldi's kartoner er ikke kun tysk. -der er også råmælk fra
Danmark. Men det bliver tappet og pakket i Tyskland det er rigtigt.

Fra : Ralph

Dato : 08-05-04 18:54

> [...]
> ARLA. Jeg hader at lukke mit køleskab op og se, at der står arla på næsten

I vores lokale(Nyk. Mors) "Super-brugsen" sælges der Thiise Mælk, jeg ved
ikke om det er hele Coop-kæden der fører det, eller om du har noget imod
økologisk, men måske værd at undersøge?

--
venligst
Ralph

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 09-05-04 20:56

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message news:<409d1e74$0$298$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
> [...]
> ikke om det er hele Coop-kæden der fører det, eller om du har noget imod

Thiese sælger i al fald også i *vores* lokale brugs - Tølløse. Og det
er ikke kun mælk (som vi alligevel aldrig køber) men en lang række
andre mejeriprodukter.

VH
Kristian

Fra : Britta Larsen

Dato : 09-05-04 19:33

snip en helt masse sur opstød om ARLA ;)

Hej Jacob

Er du nu også så sikker på det er arlas skyld, jeg tror nu mere det er hvad
selve butikken bestiller hjem den er gal med.
Jeg tror heller en butik vil have udsolgt at en mælk end de vil have for
gammel mælk.
Fordi for gammel mælk kan en butik jo ikke få penge for.
Men selvf. er det træls at komme og der så ikke er det man kom efter.
Hvilke forretninger har du da været i ? hvis jeg må spørge.

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Jacob

Dato : 10-05-04 18:24

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men selvf. er det træls at komme og der så ikke er det man kom efter.
> Hvilke forretninger har du da været i ? hvis jeg må spørge.

Avancen er sikkert udhulet på Danmælk, så det er en bedre forretning at
sælge express.

Butikker hvor fænomenet er forekommet er :

Kvickly Extra Randers, Super Best Bøsbrovej Randers, Merko Langå (der
forhandler de kun Express!!)
Og før vi flyttede her til Randers var det SuperBrugsen i Ubby, Superbest i
Kalundborg, Kvickly Kalundborg, Prima Kalundborg...

Så der er tale om et bredt udsnit af dansk dagligvarehandel. Express er
sjovt nok aldrig udsolgt - i hvert fald kun sjældent. I øvrigt er Danmælk
ikke gammel mælk. Det er blot som mælk var før Arla opfandt et behov for
Express. Inden de fik optimeret deres produktion så meget, at det kunne lade
sige gøre, at levere mælk så hurtigt fra ko til bord, brugte de penge på at
lave undersøgelser, der via et forbrugerpanel viste, at folk bedst kunne
lide mælk, der var 2-3 gammel!!...

Jacob