|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Ford Focus / Alfa Romeo 147 Fra : Ukendt |
Dato : 06-05-04 07:51 |
|
Hey gruppe
En kammerat har lige solgt sin bil:
http://www.flashheart.dk/pictures/picture_canada/bil3.jpg
.... og er flyttet til Danmark igen... :)
Han har bedt mig om at bruge lidt tid i weekenden på at hjælpe ham med at
finde en bil. De biler han er mest lune på er Ford Focus og Alfa Romeo 147 -
han er dog stærkt i tvivl om han gider have en Alfa fordi forsikringen
formentlig er pebret.
Hvis vi så får kigget på et par Focus'er i dag - hvad skal jeg så kigge
efter på dem? Er der bestemte årgange vi skal undgå?
--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- nu med aluer
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1
| |
Rene Joergensen (06-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rene Joergensen |
Dato : 06-05-04 08:23 |
|
Bjørn <> wrote:
> Hvis vi så får kigget på et par Focus'er i dag - hvad skal jeg så kigge
> efter på dem? Er der bestemte årgange vi skal undgå?
Rust i bagklappen er en klassiker. Problemer med el er også set. Har den
fået prygl er trækakslerne også ret udsatte. 2.0'eren sluger benzin som
et svin, 1.6'eren har en god gearkasse, men en svag motor, 1.8'eren har
jeg ikke nogen erfaringer med, men det siges at den skulle være det
bedste valg.
--
-René
| |
Lars (06-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars |
Dato : 06-05-04 12:07 |
|
> Rust i bagklappen er en klassiker. Problemer med el er også set. Har den
> fået prygl er trækakslerne også ret udsatte. 2.0'eren sluger benzin som
> et svin, 1.6'eren har en god gearkasse, men en svag motor, 1.8'eren har
> jeg ikke nogen erfaringer med, men det siges at den skulle være det
> bedste valg.
Hvad baserer du alle disse udsagn på ?
/Lars
| |
![](/images/tree/0.gif) Rene Joergensen (06-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Rene Joergensen |
Dato : 06-05-04 12:26 |
|
Lars <lovegreenFJERN@mailme.dk> wrote:
>> Rust i bagklappen er en klassiker. Problemer med el er også set. Har den
>> fået prygl er trækakslerne også ret udsatte. 2.0'eren sluger benzin som
>> et svin, 1.6'eren har en god gearkasse, men en svag motor, 1.8'eren har
>> jeg ikke nogen erfaringer med, men det siges at den skulle være det
>> bedste valg.
> Hvad baserer du alle disse udsagn på ?
Erfaringer med flere forskellige firmabiler hvor jeg arbejder.
--
-René
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Lars (07-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars |
Dato : 07-05-04 12:50 |
|
> >> Rust i bagklappen er en klassiker.
På de første årgange kan der være rust i døre og bagklap,
men disse er ofte klaret på garantien. Og er bilen under 6 år
og holdt servicebogen, så dækker garantien.
På de nyere Focus'er har de vist nok fået fixet problemet
med sealingerne, og giver 10 års garanti.
> Problemer med el er også set.
Har jeg aldrig hørt om.
> Har den fået prygl er trækakslerne også ret udsatte.
Muligvis. Hvilke biler kender du der kan holde til at få prygl ?
Derimod har der været få problemer med trækakslerne som har
været i ubalance, og derfor er blevet skiftet (på garanti)
> 2.0'eren sluger benzin som et svin
Den går 11,5 på literen
> 1.6'eren har en god gearkasse, men en svag motor
Samme gearkasse som Escort, Fiesta og Ka - sådan set fin nok
men 100hk fra en 1,6 er da ikke svagt (eller hva ?)
> 1.8'eren har jeg ikke nogen erfaringer med, men det siges at den
skulle være det bedste valg.
1,8'eren har 115 hk og samme gearkasse som 1,6
Kender jeg heller ikke så meget til, men den har nok lidt bedre træk end
1,6
men er i princippet den samme motor som 2,0 - bare lidt mindre, og med
anden
gearkasse.
1,6 motoren er lidt nyere end 1,8 og 2,0 - og er af samme princip som
1,25 og 1,4 16v (fra Fiesta 1996- og Focus)
hilsen
Lars
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Morten Fruergaard (13-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 13-05-04 05:59 |
|
Lars wrote:
> Muligvis. Hvilke biler kender du der kan holde til at få prygl ?
Jeg kender optil flere...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
Fly Christensen (06-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 06-05-04 12:38 |
|
On 06 May 2004 07:23:24 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:
>Bjørn <> wrote:
>
>> Hvis vi så får kigget på et par Focus'er i dag - hvad skal jeg så kigge
>> efter på dem? Er der bestemte årgange vi skal undgå?
>
>Rust i bagklappen er en klassiker.
I følge AutoBlöd er rust netop ikke et problem ved Focus.
>Problemer med el er også set.
Der skulle kun vær på den første halve årgang.
> Har den
>fået prygl er trækakslerne også ret udsatte.
Netop de skulle være særdeles gode.
> 2.0'eren sluger benzin som
>et svin, 1.6'eren har en god gearkasse, men en svag motor, 1.8'eren har
>jeg ikke nogen erfaringer med, men det siges at den skulle være det
>bedste valg.
He, Igen menes der, at 1.6 (100 HK) er det bedste valg til bilen.
Fazit "Der Ford Focus erweist sich bei seiner ersten Hauptuntersuchung
nach drei Jahren als sehr unauffälliger Kandidat. Rost sehen wir so gut
wie nie, die Qualität der Bremsleitungen und -schläuche gilt als
vorbildlich. Weniger gute Noten vergeben unsere Prüfer für die
Vorderachse, die hintere Beleuchtungseinrichtung und die Auspuffanlage.
Sehr solide sind die beiden Antriebswellen, Ölverlust am Antriebsstrang
ist eine Seltenheit." Klaus Lesczensky, Gutachter TÜV
Rheinland/Berlin-Brandenburg
http://www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=5060&artikel_seite=3
FLy
| |
![](/images/tree/0.gif) Deaster (06-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Deaster |
Dato : 06-05-04 17:15 |
|
Fly Christensen wrote:
> On 06 May 2004 07:23:24 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:
>
> >Bjørn <> wrote:
> >
> >> Hvis vi så får kigget på et par Focus'er i dag - hvad skal jeg så
> kigge >> efter på dem? Er der bestemte årgange vi skal undgå?
> >
> > Rust i bagklappen er en klassiker.
>
> I følge AutoBlöd er rust netop ikke et problem ved Focus.
Det har 99 og 00 modellen dog i døre og klapper, sealingen holder ikke
så de ruster som ind i h******.
--
Mvh
Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
| |
bme (06-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : bme |
Dato : 06-05-04 12:36 |
|
Når man googler lidt frem og tilbage i tidligere indlæg, tyder det på at
focus 1,6 er for motorsvag, 1,8 har et passende overskud, og 2,0 er kvik,
men tørstig. Flere har angivet at 2,0'erens gearkasse er knoklet, og at
problemet ikke skulle være der på 1,6 og 1,8 gearkasserne, da de er af en
anden type.
Bedste valg er flere gange blevet påpeget som 1,8 modellen, netop grundet
den ringere benzinøkonomi og den mere knoklede gearkasse på 2,0'eren.
Men find da et eksemplar af hver, og kør en tur - så får du/i syn for sagen.
/bo
| |
Lars (07-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars |
Dato : 07-05-04 12:41 |
|
> Når man googler lidt frem og tilbage i tidligere indlæg, tyder det på
at
> focus 1,6 er for motorsvag, 1,8 har et passende overskud, og 2,0 er
kvik,
> men tørstig. Flere har angivet at 2,0'erens gearkasse er knoklet, og
at
> problemet ikke skulle være der på 1,6 og 1,8 gearkasserne, da de er af
en
> anden type.
Det er rigtigt at 1,6 og 1,8 kører med en anden gearkasse end 2,0 gør.
Men at den skulle være mere knoklet har jeg aldrig hørt om før.
Faktisk er gearkassen på 1,6 og 1,8 den samme som bliver brugt i
Escort, Fiesta og Ka (!) - det er jo biler med en mindre motor (1,3 til
1,8)
Gearkassen til Focus 2,0 er derimod den samme som er blevet brugt
i Mondeo 93-00 (1,6 -> motorer)
Derfor kunne man jo overveje om Ford ikke har valgt en kraftigere
gearkasse
til en kraftigere motor.
Jeg har selv en Focus 2,0 fra 11/98, som jeg synes kører glimrende,
omend der da findes mere økonomiske biler.
11,5 - 12 km på literen er hvad jeg kan klare - og den er opgivet til
11,5 så det passer sådan set fint nok.
Men det er rigtig lækkert at have kraftoverskuddet hvis det skulle blive
nødvendigt med en overhaling, for 2,0'eren er kvik!
> Bedste valg er flere gange blevet påpeget som 1,8 modellen, netop
grundet
> den ringere benzinøkonomi og den mere knoklede gearkasse på 2,0'eren.
Jeg har selv prøvet flere 1,6 Focus, og synes egentlig de kører fint
nok, sålænge
man ikke sætter en campingvogn bag, og propper hele bilen - så mister
den
simpelthen pusten. Men det er der jo mange andre vogne der også gør, så
det
synes jeg ikke man skal se som et problem.
1,8 er, så vidt jeg husker ikke så meget mere økonomisk end 2,0 - så jeg
ville
ikke nødvendigvis vælge en 1,8 fremfor en 2,0 (og det gjorde jeg jo
heller ikke
sidste gang jeg købte vogn :))
> Men find da et eksemplar af hver, og kør en tur - så får du/i syn for
sagen.
Helt enig
hilsen
Lars
| |
Fam. Olsen (06-05-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fam. Olsen |
Dato : 06-05-04 14:16 |
|
"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
news:4099e008$0$465$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Han har bedt mig om at bruge lidt tid i weekenden på at hjælpe ham med at
> finde en bil. De biler han er mest lune på er Ford Focus og Alfa Romeo
147 -
> han er dog stærkt i tvivl om han gider have en Alfa fordi forsikringen
> formentlig er pebret.
Prøv at undersøge hos forsikringsselskaberne hvbad det koster før i drager
konklusioner. Jeg blev noget overrasket da jeg skiftede fra en Mazda 121 til
en Alfa 146. Den er faktisk billigere end Mazda'en var. Det skyldes at den
har startspærre. Havde den ikke haft startspærre ville prisen have været den
samme som Mazda'en.
MVH Niels
Alfa forever
| |
|
|