Min erfaring er fra en 405 TD stc. med 522000 km på klokken..
Der er næsten ingen rust og kan tilslutte mig nedenstående.. Det er virkelig
en god og solid bil..
"Henrik" <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4095226b$0$233$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "CNS" <cns@osterboDASHnet.dk> wrote in message
> news:c72p59$s4t$1@news.net.uni-c.dk...
> > Kan se der er en del Peugoet 405'ere til salg (fra starten af 90'erne),
> til
> > favorable priser (fra ca. 20.000-30.000) - er der noget, udover rust ;),
> man
> > skal kigge efter på disse vogne - og kan de overhovedet anbefales, hvis
de
> > har kørt over 200.000 ? og hvor lang tid kan man forvente at sådan en
vogn
> > kan køre (ved det er meget individuelt, men alligevel... der er jo
forskel
> > på bilmærker generelt...)
> >
> > Hvilken motorstørrelse skal man op i før de er "noget ved" - jeg
> forestiller
> > mig noget á la en 1.8'er ... det skal ikke være en racer, men den må da
> > gerne kunne rykke lidt ;)
>
> Hej,
>
> Som "gammel" Peugeot tilhænger vil jeg da gerne bidrage med info. Jeg har
> selv haft/har 205/405 MI16/GLi/406ST
>
> Indvendigt kan jeg tilslutte mig knirkelydene - det er jo franskt
![Blink](images/smileys/wink.gif)
De er
> dog væk i 406'eren!
> Ellers er det som beskrevet blæseren der har været problemet i stort set
> samtlige 405'ere med et par hundredetusinde på tælleren - men en ny blæser
> til ca. 1.500,- er ikke den store udgift.
> Gode sæder - måske lidt for bløde i de billige modeller.
>
> Køreegenskaberne har jeg intet at udsætte på - sammenlignet med andre
mærker
> i det tidsrum er de over middel. Du kan med fordel sænke den 30 mm hvis du
> alligevel skifter fjedre/dæmpere - så får du en bil som næsten ikke kan
> rives af vejen!
>
> Udvendigt; rust kan jeg ikke tilslutte mig - selvfølgelig er der rust i en
> 10 - 15 år gammel bil, men det er meget moderat, og der hvor det sætter
sig,
> er det muligt for lægmand at stoppe det.
> Motoren går sagtens både 4- og 500.000 km - Peugeot er kendt for meget
> slidstærke motorer, blot de får olie - du skal regne med ½ -1L pr. 1000 km
> når den først har gået de 200k.
> 1,6'eren går relativt langt på literen ved landevejs/motorvejskørsel. Min
> egen har været i sydfrankrig flere gange, og har fuldt pakket med 4
personer
> sagtens kunne holde 13 km/l, men topfarten er ikke noget at prale med -
ca.
> 175 km/t på en god dag
> Derudover synes jeg Pug'en har en god motorlyd - ikke meget symaskine her!
>
> Bøsningerne skal skiftes - men ikke oftere end på andre biler. Bagbro -
især
> på St. Car er den udsat - du kan købe en renoveret hos Autohallen i
Viborg.
> De monterer smørenipler på dem, så du med jævne mellemrum kan sprøjte fedt
> i, og dermed udtørrer de ikke og bliver slidt. Symptomet er som beskrevet,
> baghjulene skræver ligesom på en gammel BMW!
> Gearkasseproblemer kender jeg ikke til.
> Hvilke biler skal ikke have strammet undervognen op efter 200k km? Nye
> fjedre/torsionsstænger + dæmpere gør underværker.
> Reservehjulet skal man huske at servicere - på sin vis er det smart
> placeret, da man ikke behøver at tømme bagagerummet, hvis man skal skifte
> hjul. Imidlertid er jo ret sjældent man punkterer, hvis overhovedet, og så
> ruster det fast - husk at smøre den gevindstang som holder hjulet oppe
under
> vognen jævnligt med fedt!
>
> Mvh
>
> Henrik
>
>