/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
SAMMENKOBLE TO BATTERIER
Fra : LejfM


Dato : 31-03-04 19:33

Hej NG
Jeg søger en billig måde at sammen sætte to batterier efterhinanden således
at motor generatoren først lader start batteriet op, og dernæst
forbrugsbatteriet, og som evt kan forhindre at jeg bruger af start batteriet
når jeg bruger lanterner/instrummenter m.m.

PGV2



 
 
Johnny (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Johnny


Dato : 31-03-04 20:05

Hejsa
er det ikke en Septor 1000 du leder efter. Den koster vist 1000kr. Den lader
først startbatteriet og derefter forbrugskredsen. Endvidere forhindrer den
at startbatteriet bliver tappet.
mvh Johnny



LejfM (31-03-2004)
Kommentar
Fra : LejfM


Dato : 31-03-04 20:11


"Johnny" <Rix@post.tdcadsl.dk> wrote in message
news:406b165f$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
> er det ikke en Septor 1000 du leder efter. Den koster vist 1000kr. Den
lader
> først startbatteriet og derefter forbrugskredsen. Endvidere forhindrer den
> at startbatteriet bliver tappet.
> mvh Johnny
>
Jo det er noget i den retnig... men det må da kunne gøres billiger

PGV2



Per J (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Per J


Dato : 31-03-04 20:29

I meddelse: 406b17c0$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk.
Skriver LejfM via sin e-mail <lejf@lline.dk>:
|| Jo det er noget i den retnig... men det må da kunne gøres billiger
||
||
|| PGV2

Jep. Køb 3 stk. 40A dioder fra Radioparts. Ca kr. 160,- i alt.

Forbind dem som nedenstående:
(-->|-- = diode symbol)

+ på generator +------->|--+ på startbatteri
|
+------->|--+ på forbrugs batteri
|
+------->|--Laderegulering


--
Mvh

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com



Olau (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Olau


Dato : 31-03-04 20:50

Ideen med dioder er udmærket, du skal dog huske at hæve generatorspændingen
med 0,7Volt, da du mister de 0,7 Volt over dioderne. Hvis du f.eks har en
70A generator mister du 70A*0,7V= 49W der afsættes som varme i dioderne.
Jeg vil foreslå dig at købe et Lucas 70A sammenkoblings relæ og styre det
fra generatorens ladelampe, det er billigt og effektivt.

Hilsen Olau

"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:406b1c0d$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> I meddelse: 406b17c0$0$276$edfadb0f@dread12.news.tele.dk.
> Skriver LejfM via sin e-mail <lejf@lline.dk>:
> || Jo det er noget i den retnig... men det må da kunne gøres billiger
> ||
> ||
> || PGV2
>
> Jep. Køb 3 stk. 40A dioder fra Radioparts. Ca kr. 160,- i alt.
>
> Forbind dem som nedenstående:
> (-->|-- = diode symbol)
>
> + på generator +------->|--+ på startbatteri
> |
> +------->|--+ på forbrugs batteri
> |
> +------->|--Laderegulering
>
>
> --
> Mvh
>
> Per Jørgensen
> Besøg:
> www.korsoersejlklub.dk
> www.oziexplorer.com
>
>



Per J (31-03-2004)
Kommentar
Fra : Per J


Dato : 31-03-04 22:16

I meddelse: 406b20e1$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk.
Skriver Olau via sin e-mail <olaunospam@mail.dk>:


|| Ideen med dioder er udmærket, du skal dog huske at hæve
|| generatorspændingen med 0,7Volt, da du mister de 0,7 Volt over
|| dioderne.

Det er det den 3. diode bruges til
Ladereguleringen på generatoren måler spændinge efter dioden, således at den
kan hæve spændingen tilstrækkeligt før dioden. Og dermed vil spændingen
efter alle dioderne ligge på ca 14.4V.

Evt. vil det med fordel (billigere) kunne lade sig gøre at vælge en mindre
diode til laderegulatoren. Bare den er lavet af samme materiale (selicium
eller germanium), så den har det samme spændingsfald som effekt dioderne


||Hvis du f.eks har en 70A generator mister du 70A*0,7V= 49W
|| der afsættes som varme i dioderne. Jeg vil foreslå dig at købe et
|| Lucas 70A sammenkoblings relæ og styre det fra generatorens
|| ladelampe, det er billigt og effektivt.

Hvis du lader med 70A på et forbrugsbatteri, så er der et eller andet galt.

Iøvrigt mener jeg ikke, at man kan bruge Ohm's/Watt's lov til at beregne
effektabet i en diode, da spændingsfaldet ikke er pga modstanden i dioden??

Men det er da rigtigt, at dimserne bliver varme, så lad være med at lodde
ledningerne på dioderne

Mht. ladelampen, mener jeg der er + på begge sider af pæren, når generatoren
er i drift, hvorved pæren slukker.
Når generatoren ikke er i drift, men tændingen er on, vil der gå en strøm
fra + gennem pæren, videre gennem generatoren til stel, hvorved pæren er
tændt.
Svjv, skal styreledningen for laderelæet forbindes til startbatteriets +.
Når så startbatteriet er ladet op til ca. 14.4V eller hvad nu laderelæet er
indstillet til, skifter laderelæet effektforbindelsen til forbrugsbatteriet.

Oplys lige ny prisen for et "Lucas 70A laderelæ"


||
|||
||| Forbind dem som nedenstående:
||| (-->|-- = diode symbol)
|||
||| + på generator +------->|--+ på startbatteri
||| |
||| +------->|--+ på forbrugs batteri
||| |
||| +------->|--Laderegulering
|||

Men hvor om alt er, så virker det upåklageligt i min båd på 9. år. Og jeg
lader på 2 batteribanker på tilsammen 570Ah, og mit ampermeter er sjældent
over 15A i ladestrøm når jeg lader på begge banker. Min generator er på
55Ah.

--
Mvh

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com



PKJ (01-04-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 01-04-04 12:20


"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:406b3512$0$171>

||Hvis du f.eks har en 70A generator mister du 70A*0,7V= 49W
> || der afsættes som varme i dioderne. Jeg vil foreslå dig at købe et
> || Lucas 70A sammenkoblings relæ og styre det fra generatorens
> || ladelampe, det er billigt og effektivt.
>
> Hvis du lader med 70A på et forbrugsbatteri, så er der et eller andet
galt.
>
> Iøvrigt mener jeg ikke, at man kan bruge Ohm's/Watt's lov til at
beregne
> effektabet i en diode, da spændingsfaldet ikke er pga modstanden i
dioden??

Nu er det ikke ohms lov i dette tilfælde.
Men DC effekten er altid U * I hvor U er spændingsfaldet og I er
strømmen
gennem komponenten.

> Men det er da rigtigt, at dimserne bliver varme, så lad være med at
lodde
> ledningerne på dioderne

Dioder der afsættes 49 watt i SKAL køles, f.eks via en køleplade


> Men hvor om alt er, så virker det upåklageligt i min båd på 9. år. Og
jeg
> lader på 2 batteribanker på tilsammen 570Ah, og mit ampermeter er
sjældent
> over 15A i ladestrøm når jeg lader på begge banker. Min generator er

> 55Ah.
>
> --
> Mvh
>
> Per Jørgensen
> Besøg:
> www.korsoersejlklub.dk
> www.oziexplorer.com

At din ladestrøm fra en 55 Amp generator sjældent er over 15 amp lyder
slet ikke rigtigt.
Det er selvfølgelig ok hvis du aldrig mangler strøm.

Det ser for mig ud til, at du har det problem jeg beskrev i tråden.

Hvorfor batteriet lades for lidt når du kører med indenbordsmotor
(2004-02-25)

/PKJ



Per J (01-04-2004)
Kommentar
Fra : Per J


Dato : 01-04-04 19:09

I meddelse: 406bfa36$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk.
Skriver PKJ via sin e-mail Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X):


|| Dioder der afsættes 49 watt i SKAL køles, f.eks via en køleplade

Enig. Andet er heller ikke påstået

||
|| At din ladestrøm fra en 55 Amp generator sjældent er over 15 amp
|| lyder slet ikke rigtigt.
|| Det er selvfølgelig ok hvis du aldrig mangler strøm.

Ladestrømmen afhænger af batteriernes indre modstand, som er høj ved opladet
batteri og lav ved afladet batteri.

|| Det ser for mig ud til, at du har det problem jeg beskrev i tråden.

Det har jeg altså ikke. Du må gerne komme og måle efter, og checke min
installation ud

|| Hvorfor batteriet lades for lidt når du kører med indenbordsmotor
|| (2004-02-25)

Jeg måler ca. 14,4V efter dioderne og ca. 15,1V før dioderne. Batterierne
bliver kun ladet for lidt, fordi jeg hellere vil sejle for sejl

--
Mvh

Per Jørgensen
Besøg:
www.korsoersejlklub.dk
www.oziexplorer.com



Olau (01-04-2004)
Kommentar
Fra : Olau


Dato : 01-04-04 21:53


"Per J" <per.k.joergensen.fjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:406b3512$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> I meddelse: 406b20e1$0$283$edfadb0f@dread16.news.tele.dk.
> Skriver Olau via sin e-mail <olaunospam@mail.dk>:
>
>
> || Ideen med dioder er udmærket, du skal dog huske at hæve
> || generatorspændingen med 0,7Volt, da du mister de 0,7 Volt over
> || dioderne.
>
> Det er det den 3. diode bruges til
> Ladereguleringen på generatoren måler spændinge efter dioden, således at
den
> kan hæve spændingen tilstrækkeligt før dioden. Og dermed vil spændingen
> efter alle dioderne ligge på ca 14.4V.

Ja, jeg kunne jo bare have læst dit indlæg ordentligt


> Evt. vil det med fordel (billigere) kunne lade sig gøre at vælge en mindre
> diode til laderegulatoren. Bare den er lavet af samme materiale (selicium
> eller germanium), så den har det samme spændingsfald som effekt dioderne

Du kan sagtens klare dig med 1A dioder til reguleringen, men for at
reguleringen skal virke korrekt, skal du have 2 dioder parallelkoblet og
modsat rettet. Dette er fordi reguleringen måler på batterispændingen og
skal kunne afgøre om generatorspændingen er større eller mindre end
batterispændingen, ellers gætter regulatoren sig bare til en spænding og
håber at det går.
Du er nu nede på 2 kraftdioder og 2 små dioder, altså en reduktion af
prisen.


>
> ||Hvis du f.eks har en 70A generator mister du 70A*0,7V= 49W
> || der afsættes som varme i dioderne. Jeg vil foreslå dig at købe et
> || Lucas 70A sammenkoblings relæ og styre det fra generatorens
> || ladelampe, det er billigt og effektivt.
>
> Hvis du lader med 70A på et forbrugsbatteri, så er der et eller andet
galt.

Relæet på 70A har jeg valgt fordi min erfaring siger at et standart relæ på
30A går i stykker på et eller andet tidspunkt og næste standart er 70A.
Hvis du ser på Septor 1000 sidder der et 70A Bosch relæ i bunden.

>
> Iøvrigt mener jeg ikke, at man kan bruge Ohm's/Watt's lov til at beregne
> effektabet i en diode, da spændingsfaldet ikke er pga modstanden i
dioden??
>
> Men det er da rigtigt, at dimserne bliver varme, så lad være med at lodde
> ledningerne på dioderne

Effektformelen er alment gældende, desværre er det kun som retningsgivende
ved dioder, for det første ligger der altid den omtalte spænding på 0,7V
over en diode i lederetningen, men desværre har dioden også en ON-modstand,
der er afhængig af strømmen i dioden, så hvis man skal finde effekttabet i
en given diode, er man nødt til at se på diodens datablad, der er altid en
kurve der sammenholder strøm med effekttab.

>
> Mht. ladelampen, mener jeg der er + på begge sider af pæren, når
generatoren
> er i drift, hvorved pæren slukker.
> Når generatoren ikke er i drift, men tændingen er on, vil der gå en strøm
> fra + gennem pæren, videre gennem generatoren til stel, hvorved pæren er
> tændt.
> Svjv, skal styreledningen for laderelæet forbindes til startbatteriets +.
> Når så startbatteriet er ladet op til ca. 14.4V eller hvad nu laderelæet
er
> indstillet til, skifter laderelæet effektforbindelsen til
forbrugsbatteriet.

Relæspolens ene ledning skal forbindes til stel, den anden ledning skal
forbindes til generatorens klemme 61+. Dette gør at når tændingen bliver sat
til, vil ladelampen lyse og relæet vil være Off, da det får stel gennem
generatoren. I det øjeblik generatoren begynder at levere strøm, stiger
spændingen på 61+ og relæet trækker.


>
> Oplys lige ny prisen for et "Lucas 70A laderelæ"

Jeg brugte vist ordet sammenkoblingsrelæ
Jeg kan oplyse at da jeg holdt med at reparere lystbåde, kostede et Bosch
70A relæ 360kr moms, et Lukas 70A relæ kostede 130kr + moms.
Jeg har lige prøvet at finde prisen på Lukas relæet, men fandt istedet det
samme relæ fra Hella til den horrible pris a 410kr.
Ved et hurtigt opslag i conrad kataloget (også www.conrad.com) fandt jeg
nøjagtigt det samme relæ til 11 Euro + steur (varenummer 84 13 58-12).


>
> ||
> |||
> ||| Forbind dem som nedenstående:
> ||| (-->|-- = diode symbol)
> |||
> ||| + på generator +------->|--+ på startbatteri
> ||| |
> ||| +------->|--+ på forbrugs batteri
> ||| |
> ||| +------->|--Laderegulering
> |||
>
> Men hvor om alt er, så virker det upåklageligt i min båd på 9. år. Og jeg
> lader på 2 batteribanker på tilsammen 570Ah, og mit ampermeter er sjældent
> over 15A i ladestrøm når jeg lader på begge banker. >

Naturligvis virker din sammenkobling upåklageligt. Det samme gør den i
hundredevis af andre både. Jeg har bare en inderlig modvilje mod at spilde
mere energi end højest nødvendigt, specielt i en sejlbåd, relæet bruger kun
100mA altså 1,2W plus den afsatte effekt i kontaktmodstanden, der heldigvis
er til at se bort fra.

15 A ladestrøm er meget almindeligt, hvis dine batterier er ladet godt op,
men hvis du ikke lader mere i den første time, når du har tappet meget på
batterierne, tror jeg at du har et problem, måske viser dit amperemeter bare
forkert?

Min generator er på 55Ah.
-forhåbentlig på 55A

Hilsen Olau
(elektroniktekniker og bådreparatør gennem 15 år)



Lars (01-04-2004)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 01-04-04 11:10


"LejfM" <lejf@lline.dk> skrev i en meddelelse
news:406b0ec6$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG
> Jeg søger en billig måde at sammen sætte to batterier efterhinanden
således
> at motor generatoren først lader start batteriet op, og dernæst
> forbrugsbatteriet, og som evt kan forhindre at jeg bruger af start
batteriet
> når jeg bruger lanterner/instrummenter m.m.
>
> PGV2


Hej Leif
Jeg skulle lave samme øvelse, bare i en autocamper, men det må vel være det
samme det handler om.
Ved Vendsyssel Vans i Nordjylland købte jeg et skillereleis (staves det
sådan?) til under 200.- kr, med monteringsanvisning og det hele. De har
postordresalg og hjemmeside, så der er ingen problemer, og hvis man ringer
til dem giver de gratis et godt råd, hvis man har brug for det.
vh
Lars>
>



LejfM (01-04-2004)
Kommentar
Fra : LejfM


Dato : 01-04-04 13:41


"Lars" <rbk@os.dk> wrote in message
news:406bea5e$0$169$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Hej Leif
> Jeg skulle lave samme øvelse, bare i en autocamper, men det må vel være
det
> samme det handler om.
> Ved Vendsyssel Vans i Nordjylland købte jeg et skillereleis (staves det
> sådan?) til under 200.- kr, med monteringsanvisning og det hele. De har
> postordresalg og hjemmeside, så der er ingen problemer, og hvis man ringer
> til dem giver de gratis et godt råd, hvis man har brug for det.
> vh
> Lars>
> >
Det vil jeg da prøve.... de muligheder ......med diagrammer og diverse
sammen skrugninger køleplader og jeg skal komme efter dig... som ellers er
blevet forslået, er jeg bange for at jeg skal holde mig fra.... men tak for
hjælpen..

PGV2



PKJ (01-04-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 01-04-04 12:02


"LejfM" <lejf@lline.dk> skrev i en meddelelse
news:406b0ec6$0$250$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej NG
> Jeg søger en billig måde at sammen sætte to batterier efterhinanden
således
> at motor generatoren først lader start batteriet op, og dernæst
> forbrugsbatteriet, og som evt kan forhindre at jeg bruger af start
batteriet
> når jeg bruger lanterner/instrummenter m.m.
>
> PGV2

Det er fint nok med at adskille forbrugsbatteri fra startbatteri således
at
startbatteriet ikke tømmes via forbrug.

Der er dog ingen grund til at lade batterierne efter tur. Du udnytter
bedst
generatorens ladeevne hvis du lader begge samtidig. Måske ikke så
vigtigt i
en motorbåd som i en sejlbåd. I sidstnævnte sker det ofte at motoren kun
kører
kort tid. Det kan da komme til at knibe med at holde strøm på
forbrugsbatteriet.
Der er normalt ingen problemer med at genopfylde startbatteriet da
startforbruget
for en normal startende motor er ret beskedent.

Den letteste løsning er at benytte et simpelt relæ (1 sluttekontakt er
nok) til at
tilslutte startbatteriet til forbrugsbatteriet. Forbrugsbatteriet skal
altid være forbundet
til generatorens D+.

Relækontakten skal kunne holde til generatorens maximale ladestrøm.
Typisk 35 eller 55 Amp.

Relæspolen forbindes mellem stel (-) og (+) på tændingsnøglen. Den plus
som sluttes
når "tændingen sættes på" . (Ikke batteriets +)

Den eneste strøm der spildes ved denne løsning er relæets spolestrøm.

Startmotoren skal fortsat være direkte forbundet til startbatteriet.

Generator-+---------+Forbrugsbatteri
|---Relækontakt---- +Startbatteri------+
Tændingsnøgle ------ Til relæets spole----- stel
|--- Startmotorkredsløb.
/PKJ





LejfM (01-04-2004)
Kommentar
Fra : LejfM


Dato : 01-04-04 13:43


"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> wrote in message
news:406bf5e7$0$282$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er fint nok med at adskille forbrugsbatteri fra startbatteri således
> at
> startbatteriet ikke tømmes via forbrug.
>
> Der er dog ingen grund til at lade batterierne efter tur. Du udnytter
> bedst
> generatorens ladeevne hvis du lader begge samtidig. Måske ikke så
> vigtigt i
> en motorbåd som i en sejlbåd. I sidstnævnte sker det ofte at motoren kun
> kører
> kort tid. Det kan da komme til at knibe med at holde strøm på
> forbrugsbatteriet.
> Der er normalt ingen problemer med at genopfylde startbatteriet da
> startforbruget
> for en normal startende motor er ret beskedent.
>
> Den letteste løsning er at benytte et simpelt relæ (1 sluttekontakt er
> nok) til at
> tilslutte startbatteriet til forbrugsbatteriet. Forbrugsbatteriet skal
> altid være forbundet
> til generatorens D+.
>
> Relækontakten skal kunne holde til generatorens maximale ladestrøm.
> Typisk 35 eller 55 Amp.
>
> Relæspolen forbindes mellem stel (-) og (+) på tændingsnøglen. Den plus
> som sluttes
> når "tændingen sættes på" . (Ikke batteriets +)
>
> Den eneste strøm der spildes ved denne løsning er relæets spolestrøm.
>
> Startmotoren skal fortsat være direkte forbundet til startbatteriet.
>
> Generator-+---------+Forbrugsbatteri
> |---Relækontakt---- +Startbatteri------+
> Tændingsnøgle ------ Til relæets spole----- stel
> |--- Startmotorkredsløb.
> /PKJ
>
Jeg vil prøve at tegne det med mine snirkler.... og se om det kan bruges...
tak for rådet

PGV2



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste