On Mon, 26 Apr 2004 18:30:09 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:
>> Jeg har deltaget i Kurset og vil da gerne komme med en beretning om det
>> hvis det er?
>
>
>Ja, da.
Ok here we go, Undskyld hvis at det er lidt langt:
"Respekt for fart"
Om kurset siges følgende:
" Kursusforløbet består af tre sammenhængende moduler, som afvikles i
løbet af en hel dag. Det er vigtigt at give deltagerne en
"totaloplevelse", som giver "indsigt" i hændelsesforløb og konsekvenser
af handlinger, som kan føre til en trafikulykke. Kurset består altså af
en helhed, som ikke bør opsplittes i enkeltdele.
Forud for de tre moduler afholdes en informationsaften, som ligeledes er
en del af helheden.
Informationsaften: To til tre dage inden kursusdagen indkaldes
deltagerne til en informationsaften om kursusindhold, holdinddeling,
udfyldelse af 1. evalueringsskema og gennemgang af praktiske forhold.
Deltagerne er således "klædt på" til straks at gå i gang på kursusdagen.
Modul I: Deltagerne gennemgår kørselsforsøg med opbremsning og
undvigemanøvrer. En vigtig øvelse består i, at der skal undviges
tilfældigt til enten højre eller venstre side efter signal fra en
piltavle. Signalet gives med tidsmæssig forsinkelse afhængig af aktuel
hastighed - for at illudere en "realistisk situation" i trafikken.
Øvelserne gennemkøres med og uden læs.
Modulet afvikles af kørelærere, som umiddelbart i forbindelse med hver
manøvre giver deltageren en personlig kritik af handlingen.
Modul II: Politi og et ambulancelægehold giver indsigt i de oplevelser
man møder efter en trafikulykke og kommer derved i tæt og fortrolig
dialog med deltagerne. Flere af deltagerne vil blive konfronteret med
billeder af ulykker, hvor venner eller de selv har været involveret.
Lokale politi- og ambulancelæger er således en vigtig del af kurset.
Modul III: En førstehjælpsinstruktør giver deltagerne en kort
introduktion til handling på ulykkesstedet. Formålet er - set i
sammenhæng med de øvrige moduler - at opfordre til yderligere kurser.
Modulet deles med en trafikinformatør, som fortæller om sin ulykke,
konsekvenserne og hvordan han/hun er kommet videre i livet som
handicappet."
Sakset fra:
http://www.respekt.dk/kursus.html
Selve kurset består af 3 dele.
1. Samtale/foredrag med en trafikinformatør (en der er kommet til
skade i et biluheld)
2. Den køretekniske del
3. Samtale/foredrag med falckredder/politi
Den opstilling jeg har lavet er relativt tilfældig, men er bare den
rækkefølge at jeg røg igennem de 3 dele.
Men det hele startede med at vi blev samlet op af 3 busser som kørte
rundt i Vejle Amt og samlede folk op, for at forhindrer at folk skulle
kører til og fra Vandel flyveplads. Dette er noget som Amtet har bestemt
netop for at undgå at folk måske får lidt blod på tanden og så giver den
lidt ekstra når at de skal hjem fra Vandel.
Når at vi så var ankommet til Vandel flyveplads blev vi delt ind i 3
hold, for bedre at kunne administrere det hele. At det så ikke virkede
særligt godt og der specielt ved den køretekniske øvelse var stor
ventetid var der ikke meget at gøre noget ved.
Samtale/foredrag med en trafikinformatør:
Denne her del der sidder man og hører på trafikinformatøren fortælle om
hvordan at det var at han kom til skade og hvorfor at uheldet skete. Der
er så mulighed for at stille spørgsmål undervejs. Den gang jeg var af
sted var det en eller anden der var kørt galt fordi at han faldt i søvn
bag rattet og jeg havde af uviste grunde lidt svært at tage ham seriøst.
Men umiddelbart så giver det lidt mere dybde i tingene at møde en der er
kommet til skade, end bare at læse/hører om det i nyhederne. Men det
værste af det hele er jo at man faktisk på et eller anden plan godt kan
se sig selv i hans sted.
Køretekniske del:
Her blev folk så igen delt i 2 på grund af at der ikke var biler nok til
alle, samt at banen ikke var bred nok til dobbelt kørsel. Folk blev
smidt ind i nye biler (Kørt under eller omkring 3000 Km) og skulle lave
følgende øvelser, uden at vælte kegler. Hastigheden på den bil der så
kørte igennem øvelsen kunne man aflæse på en lille tavle og derved se
hvor lidt der faktisk skal til før at man ikke kunne nå at bremse inden
for grænserne.
1. Acceleration til 110-120 Km/t og så træde på bremsen og træde
den helt i bund, ved et sæt kegler og holde stille inden at man passerer
det næste sæt
2. Acceleration til 110-120 Km/t, bremse og så undvige ind i en bås
3. Acceleration til 110-120 Km/t, og så undvige til et vilkårligt
lyssignal som skifter i "sidste øjeblik". Signalet signalerer så enten
venstre eller høje.
4. Acceleration til 110-120 Km/t, kørsel ind i en bås,
bremse/undvige og så holde mellem 4 kegler.
Disse øvelser skulle så også køres igennem med 120L vand i bagagerummet
for at signalerer hvilken forskel det faktisk kan gøre hvis at der
pludselig er lidt vægt på.
Det er lige de øvelser jeg kan komme i tanke om.
Men til at starte med, kørte vi kun på den smalle bane og det betød at
vi alle sammen først skulle igennem en øvelse og så kører op til
udgangspunktet igen. Her må jeg så indrømme at de normale øvelser skulle
gennemføres med 110-120 Kmt, men når at alle så var kommet igennem og vi
skulle tilbage igen, ja så fik den altså ikke for lidt, ikke at jeg er
stolt af det. Efter lidt tid kom vi så over på den brede bane og kører
og så kørte mit hold på både den brede og smalle bane for at indhente
noget af den spildte tid.
Samtale/foredrag med falckredder/politi:
Her gennemgik vi først en række situationer, taget fra Vejle området,
hvor at vi først fik nogle forhold at vide og hvordan vi ville takle
situationen. Til hver billede var der så tilknyttet et uheld som skete
på netop det sted som Falck redderen/Politibetjenten fremviste. De
fortalte så lidt om uheldene. Ved dette modul/forløb sad der så en
repræsentant for Alka forsikring.
Efter at billerne så var gennemgået blev der så spurgt til vores egne
erfaringer med hastighed, trafikuheld og deslige og man må sige at det
var en broget flok dem på mit hold. Der var lige fra nybegynderen uden
erfaring og op til "Super"brian med fart i blodet og adskillige ødelagte
biler bag sig.
Men jeg vil sige uden tvivl at jeg fik noget ud af det. Jeg fik dog ikke
nær så neget ud af fortællingen fra ham der var kommet til skade eller
selve debatten med Politi/Falck redder til sidst. Det jeg personligt
følte jeg fik mest af at, var selve kørslen.
Men til selve prisen synes jeg at det er et godt tiltag, pt hedder det
sig at man skal betale 500 kr og så f¨år man et bevis på at man har
gennemgået kurset og det berettiger så en til billigere forsikring hos
Alka, til Danmarks laveste pris, som de har "lovet mig"
--
Mvh
Flemming Jacobsen