|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Bedste Xenon-lignende pærer Fra : KBL |
Dato : 24-04-04 09:07 |
|
Hej
Jeg stiller dette spørgsmål for en ven. Hans spørgsmål er, hvilke
xenon-lignende pærer der er bedst. Her tænker han på xenon-effekten, samt
hvor godt pærerne lyser. Hvilke af disse produkter ligger tættest på de
rigtige xenonpærer?
/
KBL
| |
Ukendt (24-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-04-04 09:42 |
|
"KBL" <klne@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:c6d77l$1rd9$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Jeg stiller dette spørgsmål for en ven. Hans spørgsmål er, hvilke
> xenon-lignende pærer der er bedst. Her tænker han på xenon-effekten, samt
> hvor godt pærerne lyser. Hvilke af disse produkter ligger tættest på de
> rigtige xenonpærer?
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2474581734&category=28643
--
Tom
| |
KBL (24-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : KBL |
Dato : 24-04-04 09:46 |
|
Tak, men det skulle ikke være rigtige Xenonpærer. De må nemlig ikke
monteres, da han ikke har lygtevaskere. Det skal være "look'a'likes"
"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:408a27f2$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "KBL" <klne@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:c6d77l$1rd9$1@news.cybercity.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg stiller dette spørgsmål for en ven. Hans spørgsmål er, hvilke
> > xenon-lignende pærer der er bedst. Her tænker han på xenon-effekten,
samt
> > hvor godt pærerne lyser. Hvilke af disse produkter ligger tættest på de
> > rigtige xenonpærer?
>
>
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2474581734&category=28643
>
>
>
> --
> Tom
>
>
| |
![](/images/tree/0.gif) Lars B Madsen (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars B Madsen |
Dato : 25-04-04 14:35 |
|
klip
KBL wrote:
> Tak, men det skulle ikke være rigtige Xenonpærer. De må nemlig ikke
> monteres, da han ikke har lygtevaskere. Det skal være "look'a'likes"
/klip
Nej, jeg mener hvorfor må man ikke det?
--
Madsen - SZR 660
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) jan@stevns.net (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 25-04-04 15:04 |
|
"Lars B Madsen" <larsbjoern@hotmail.com> skrev :
>Nej, jeg mener hvorfor må man ikke det?
Et krav til rigtige HID lamper er lygtevasker og højdeautomatik
Den lange forklaring er her :
Gasudladningslygter
Det meddeles herved, at Detailforskrifter for Køretøjer 1997 vil
indeholde følgende ændrede bestemmelser om nærlyslugter til biler.
Ændringerne er markeret med en streg i margenen.
»6.02.020 BIL
(4) Nærlyslygte og lampe hertil skal være godkendt og mærket i henhold
til:
a) ECE-regulativ nr. 1,
b) ECE-regulativ nr. 2,
c) ECE-regulativ nr. 5,
d) ECE-regulativ nr. 8,
e) EDE-regulativ nr. 20,
f) ECE-regulativ nr. 31,
g) ECE-regulativ nr. 37,
h) ECE-regulativ nr. 98,
i) ECE-regulativ nr. 99 eller
j) Rådets direktiv nr. 76/761/EØF.
Nærlyslygte godkendt i henhold til ECE-regulativ nr. 98 skal være
monteret i henhold til ECE-regulativ nr. 48.«
Ændringen i bestemmelserne medfører, at der nu kan godkendes såkaldte
gasudladningslygter. En sådan nærlyslygte giver et kraftigere lys på
vejen, men giver ikke mere »strølys« over lys/mærkegrænsen end
traditionelle nærlyslygter.
Når nærlyslygterne skal være monteret i henhold til ECE-regulativ nr.
48, indebærer dette, at lygterne skal være forsynet med lygtevasker,
at lygterne skal have automatisk højdejustering (eller automatisk
niveauregulering på selve bilen), og at lygterne skal forblive tændt,
når fjernlyset tændes.
Disse betingelser er fastsat fordi: Beskidte lygter giver mere
»strølys« (generende for modkørende), det kraftigere lys blænder mere,
hvis lygterne ikke er justeret korrekt fx på grund af tungt læs, og
endelig at gasudladningslamper er nogle sekunder om at komme op på
fuld lysstyrke.
Detailforskrifter for Køretøjer 1997 træder i kraft den 1. april 1997
og gælder for køretøjer, der registreres, godkendes eller tages i brug
første gang på irafttrædelsesdatoen eller senere.
Ethvert køretøj kan dog straks indrettes i overensstemmelse med
ovenstående bestemmelserne.
Citat_slut
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Lars B Madsen (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars B Madsen |
Dato : 25-04-04 20:44 |
|
jan@stevns.net wrote:
> "Lars B Madsen" <larsbjoern@hotmail.com> skrev :
>
>> Nej, jeg mener hvorfor må man ikke det?
>
> Et krav til rigtige HID lamper er lygtevasker og højdeautomatik
>
> Den lange forklaring er her :
>
> Gasudladningslygter
> Det meddeles herved, at Detailforskrifter for Køretøjer 1997 vil
> indeholde følgende ændrede bestemmelser om nærlyslugter til biler.
> Ændringerne er markeret med en streg i margenen.
> »6.02.020 BIL
> (4) Nærlyslygte og lampe hertil skal være godkendt og mærket i henhold
> til:
> a) ECE-regulativ nr. 1,
> b) ECE-regulativ nr. 2,
> c) ECE-regulativ nr. 5,
> d) ECE-regulativ nr. 8,
> e) EDE-regulativ nr. 20,
> f) ECE-regulativ nr. 31,
> g) ECE-regulativ nr. 37,
> h) ECE-regulativ nr. 98,
> i) ECE-regulativ nr. 99 eller
> j) Rådets direktiv nr. 76/761/EØF.
> Nærlyslygte godkendt i henhold til ECE-regulativ nr. 98 skal være
> monteret i henhold til ECE-regulativ nr. 48.«
> Ændringen i bestemmelserne medfører, at der nu kan godkendes såkaldte
> gasudladningslygter. En sådan nærlyslygte giver et kraftigere lys på
> vejen, men giver ikke mere »strølys« over lys/mærkegrænsen end
> traditionelle nærlyslygter.
>
> Når nærlyslygterne skal være monteret i henhold til ECE-regulativ nr.
> 48, indebærer dette, at lygterne skal være forsynet med lygtevasker,
> at lygterne skal have automatisk højdejustering (eller automatisk
> niveauregulering på selve bilen), og at lygterne skal forblive tændt,
> når fjernlyset tændes.
>
> Disse betingelser er fastsat fordi: Beskidte lygter giver mere
> »strølys« (generende for modkørende), det kraftigere lys blænder mere,
> hvis lygterne ikke er justeret korrekt fx på grund af tungt læs, og
> endelig at gasudladningslamper er nogle sekunder om at komme op på
> fuld lysstyrke.
>
> Detailforskrifter for Køretøjer 1997 træder i kraft den 1. april 1997
> og gælder for køretøjer, der registreres, godkendes eller tages i brug
> første gang på irafttrædelsesdatoen eller senere.
>
> Ethvert køretøj kan dog straks indrettes i overensstemmelse med
> ovenstående bestemmelserne.
>
> Citat_slut
Okay, det er interessant.. Er det derfor man ikke ser nogen motorcykler med
xenon?
--
Madsen - SZR 660
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) jan@stevns.net (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 25-04-04 21:01 |
|
"Lars B Madsen" <larsbjoern@hotmail.com> skrev :
>Okay, det er interessant.. Er det derfor man ikke ser nogen motorcykler med
>xenon?
tjaehhh - det bliver lidt svært at montere visker ?
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-04-04 21:02 |
|
> >Okay, det er interessant.. Er det derfor man ikke ser nogen motorcykler
med
> >xenon?
>
> tjaehhh - det bliver lidt svært at montere visker ?
Sprinkler !!
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) jan@stevns.net (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 25-04-04 21:08 |
|
"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>Sprinkler !!
Lige op i femøren på raketpiloten ? Næppe noget man bliver specielt
glad for....
Jeg kunne lige forestille mig man kørte med åbent visir og .......
squishhhh..... nåehh ja hvad pokker - fluerne er vel værre ;)
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-04-04 21:14 |
|
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:7h6o80h2u8ja3t4n5hrbqf88eibf26f92m@dtext.news.tele.dk...
> "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>
> >Sprinkler !!
>
> Lige op i femøren på raketpiloten ? Næppe noget man bliver specielt
> glad for....
>
> Jeg kunne lige forestille mig man kørte med åbent visir og .......
>
> squishhhh..... nåehh ja hvad pokker - fluerne er vel værre ;)
Man kan vel heller ikke køre nogle viskerbladen hen over et tørt lygteglas
Det er kun ford som laver sådan noget med at starte viskerblade før
sprinklervandet er kommet på ruden.
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) jan@stevns.net (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 25-04-04 22:26 |
|
"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :
>Det er kun ford som laver sådan noget med at starte viskerblade før
>sprinklervandet er kommet på ruden.
Niks - det gør rekorden da osse ;(
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
Ukendt (24-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-04-04 09:41 |
|
> Jeg stiller dette spørgsmål for en ven. Hans spørgsmål er, hvilke
> xenon-lignende pærer der er bedst. Her tænker han på xenon-effekten, samt
> hvor godt pærerne lyser. Hvilke af disse produkter ligger tættest på de
> rigtige xenonpærer?
>
Lysmæssigt kommer man aldrig i nærheden af Xenon med en alm. pære.
Men hvis han vil have et blå-hvidt lys med god kontrast kan Bosch "Cool
Blue" anbefales de har en rigtig god kontrast i mørke, og er faktisk bedre
end alm. pærer efter min mening.
Han skal for alt i verden holde sig fra de Blåmalede noname pærer, de er
virkeligt noget lo.. og der slipper ikke meget lys igennem de blå maling.
Pris og kvalitet hænger som regel sammen, også her.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264
=== Døden overhaler de hurtige ===
| |
Ukendt (24-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-04-04 09:54 |
|
> Men hvis han vil have et blå-hvidt lys med god kontrast kan Bosch "Cool
> Blue" anbefales de har en rigtig god kontrast i mørke, og er faktisk bedre
> end alm. pærer efter min mening.
Damn... Kom lige til at kigge på pakken, Bosch pæren som jeg omtaler heder
"Xenon Blue".
Det er Osrams pærer der hedder "Cool Blue" og de er vist også OK.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264
=== Døden overhaler de hurtige ===
| |
jan@stevns.net (24-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 24-04-04 09:49 |
|
"KBL" <klne@mail.dk> skrev :
>Jeg stiller dette spørgsmål for en ven. Hans spørgsmål er, hvilke
>xenon-lignende pærer der er bedst. Her tænker han på xenon-effekten, samt
>hvor godt pærerne lyser. Hvilke af disse produkter ligger tættest på de
>rigtige xenonpærer?
På gruppens hjemmeside, er der lidt om emnet
http://www.dkfritidbil.dk/artikler/lamper/index.htm
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
Mathias (24-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Mathias |
Dato : 24-04-04 10:51 |
| | |
![](/images/tree/0.gif) jan@stevns.net (24-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 24-04-04 11:10 |
|
"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev :
>Argh, jeg kører jo rundt med de pærer der klarer sig næst-dårligst i testen!
Surt show ;)
Jeg selv, er faldet helt og addeles for Philips'erne, men er da ved at
teste Bosch pæren ( +60'eren ) - og herregud, den påståede mindre
levetid, betyder intet i mit regnskab.
Jeg satte Pilips Vision + i min Scorpio for 3 år siden, de lyser sgu'
endnu
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Lars B Madsen (24-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Lars B Madsen |
Dato : 24-04-04 17:49 |
|
jan@stevns.net wrote:
> "Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev :
>
>> Argh, jeg kører jo rundt med de pærer der klarer sig næst-dårligst i
>> testen!
>
> Surt show ;)
>
> Jeg selv, er faldet helt og addeles for Philips'erne, men er da ved at
> teste Bosch pæren ( +60'eren ) - og herregud, den påståede mindre
> levetid, betyder intet i mit regnskab.
>
> Jeg satte Pilips Vision + i min Scorpio for 3 år siden, de lyser sgu'
> endnu
Hvad skal der til for at skifte fra alm. til xenon?
--
Madsen - SZR 660
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (24-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 24-04-04 19:57 |
|
> Hvad skal der til for at skifte fra alm. til xenon?
5 min.
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ///JJ (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : ///JJ |
Dato : 25-04-04 20:07 |
|
Tom wrote:
>> Hvad skal der til for at skifte fra alm. til xenon?
>
> 5 min.
Håber det er en joke, for hvis der skal monteres lygtevaskere og
niveau-kontrol og pærer på 5 min, så tror jeg ikke på det :)
--
Mvh
///JJ
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-04-04 21:04 |
|
> >> Hvad skal der til for at skifte fra alm. til xenon?
> >
> > 5 min.
>
> Håber det er en joke, for hvis der skal monteres lygtevaskere og
> niveau-kontrol og pærer på 5 min, så tror jeg ikke på det :)
Okay du mente RIGTIGE HID
Det tager et par timer.
Så faktisk en Peugeot 206 med HID i går, det så rigtig godt ud.
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ///JJ (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : ///JJ |
Dato : 25-04-04 20:06 |
|
jan@stevns.net wrote:
> "Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> skrev :
>
>> Argh, jeg kører jo rundt med de pærer der klarer sig næst-dårligst i
>> testen!
>
> Surt show ;)
>
> Jeg selv, er faldet helt og addeles for Philips'erne, men er da ved at
> teste Bosch pæren ( +60'eren ) - og herregud, den påståede mindre
> levetid, betyder intet i mit regnskab.
>
> Jeg satte Pilips Vision + i min Scorpio for 3 år siden, de lyser sgu'
> endnu
Men garanteret ikke lige så kraftigt :)
Det er noget med at pærens lysstyrke daler med tiden.
--
Mvh
///JJ
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) jan@stevns.net (25-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 25-04-04 20:18 |
|
"///JJ" <nospam@tdcadsl.dk> skrev :
>Men garanteret ikke lige så kraftigt :)
Jeg kan ikke se forskel
>Det er noget med at pærens lysstyrke daler med tiden.
med drifttiden, ja - nu har bilen ikke kørt pokkers langt på de 3 år
Gode halogenlamper har det mere med at holde lysstyrken temmeligt
jævnt og så gå ud med et brag. Gassen i pæren regenerer så at sige
tråden
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
|
|