> > Sådan så jeg kan køre økonomi til daglig, men kan "tænde" for chippen
> > hvis der skal races?
> >
> Urealistisk projekt, det er en anden "micro-program" kreds, Rom, til en
> mikroproc., man montere. En som indeholder andre parametre, og apropos
> parametre: Hvis din Mazdarati ikke har turbo, er der næsten intet at
hente,
> intet ladetryk at "pille" ved, der er kun tændingstidspunktet. Og det
> medføre du skal køre på 98 for at få noget ud af din chip
![Misfornøjet](images/smileys/nmisfornoejet.gif)
.
>
Egentlig ikke, man vælge bare en PROM med dobbelt størrelse. Det aller
fleste PROM'er fåes i serier af forskellige størrelse, sidder der en 1Mbit
ja så vælger man bare en 2 Mbit i samme famillie. (= samme specifikationer /
pinbelægning).
Så afbryder man det højeste adresse ben på PROM'en og montere to ledninger,
trækker dem ind i kabinen og montere dem med en vippekontakt.
Begge programmer skal så ligge i PROM'en i røven af hindnanden, man vipper
så bare adresse benet, når den står på 0 kører man med orginal program og
når den står på 1 køre man med "tun sæt".
Motorstyringen kan sagtens klare opgaven, da den er udstyret med en såkaldt
"watchdog" som bevirker at motorstyringen "rebooter" hvis programmet går i
skoven, og den gør det sår hurtigt at det allerhøjests mærkes som et lille
udfald eller ryk i motoren.
(Det kunne Microsoft lærer noget af, deres OS er en formiddag om at starte
op).
Jeg er dog ikke i tvivl om at man efter kort tid vil forfalde til kun at
kører med "tun sæt" og dermed vil overflødiggøre knappen.
Wetterauer havde engang sådan en løsning i deres Chip program, jeg talte med
en "Diplom Ingeneur" på Essen Motorshow som fortalte at kunderne havde
efterspurgt det i chiptuningens barndom, men deres erfaring var at efter
kort tid var tuningsprogrammet altid "ON".
Mht. syn er jeg videnden om mange biler der er fløjet lige igennem med
tuningschip, incl min tidligere G4 1,8T.
Da jeg kørte med chip var der ingen mærkbar forskel på bensinforbruget, den
væsentligste forbrugs regulator sidder i højre fod.
--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=6264
=== Døden overhaler de hurtige ===