"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev i en meddelelse
news:4081127c$0$243$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Jeg takker for de svar og jeg har kigget lidt på svovlproblemet og det
> link til lovforslaget.
> Det er lidt komisk at jeg faktisk allerede i 1997 fik øje på GDi'eren
> sammen med min daværende kæreste, men den lå lige en anelse over vores
> bilbudget, så vi endte op med at købe en spritny Punto i stedet for.
> Men dengang kiggede jeg på motoren og troede, at vi (i Danmark) nu
> skulle til at have ekstrem økonomi i vores biler, for hvis Carismaen
> kunne klare de godt 16 km./l. hvad ville en Lancer med samme motor så
> ikke kunne klare.
> Jeg fik nok lidt præference for Mitsubishi pga. den motor.
> Og tænk endda hvis de lavede en 1.6 med samme system, ville vi så få
> 18-20 km./l. (rent dieselstatus på forbruget).
>
> Man kan vist med god samvittighed sige, at Mitsubishi faktisk forsøgte
> at gøre noget, for os afgiftplagede danskere. Den gode indsats blev
> åbentbart bare ikke delt af benzinselskaberne og de folkevalgte.
>
> Og nå ja, så var der lige det med udstyret. Ekstraudstyret kunne i hvert
> tælles op hurtigt til metallak, læder, automatgear og ikke meget andet,
> resten sad i den.
>
> Men benzinselskaberne er selvfølgelig interesserede i at sælge noget, så
> Mitsubishien er nok ikke deres største livret.
>
> Hvis 3-5 øre er den ekstraomkostning jeg skal have pr. liter benzin for
> at få lov til at køre 16-18 km./l. så syntes jeg at det faktisk er det
> værd, samtidig med at Carismaen er både en fornuftig rummelig
> familiebil, med et væld af udstyr.
>
> At reservedelene ikke er i den billigste ende, forventede jeg faktisk,
> specielt de dele der går til GDi motoren og her bliver der nok en lille
> kulturkløft når man skal gå fra en Uno (med et reservedelsindeks på
> omkring -20) og til en større familiebil, men intet er gratis.
>
> Så vi må håbe at vi kan bruge den efter 1. januar 2005, jeg kigger i
> hvert fald stadig på den.
>
> Takker for svarerne igen
>
> Mvh
> Kim
>
GDI var nu ikke den første med en bedre økonomi end normalt for klassen, men
den første almindelige bil med direkte indsprøjtning. I øvrigt er den fra
begyndelsen oplyst til 15,9 km/l mens 2001 modellerne på
www.hvorlangtpaaliteren.dk står til at gå fra 14,3-14,7 km/l for modeller
med manuelt gear.
I BRUGT REVYEN 2002 står der:
"at ventilløfterne i GDI-motoren er meget svage hvilket kan føre til en dyr
reparation allerede inden for et par år"
Jeg kan forestille mig at det er den øgede mængde koks som gør
arbejdsbetingelserne så svære for løfterne at det er det der tager livet af
dem før tid, men det ændre jo ikke på udgiften.
De skriver også:
"at gearkassen er et svagt punkt modellen og mange af den giver op før
100.000 km, og at man skal passe på hvis der er støj fra gearkassen i
tomgang eller den er svær at få i gear."
Og endeligt:
"at det tyske bilsyn TÜV finder fejl på forhjulsophænget på Carisma fire
gange så hyppigere end gennemsnittet."
Reservedelsindekset er ifølge samme bog ikke uhyrligt højt, men ifølge den
svenske maskinskaderapport er en reparation ret dyr nå den dukker op hvilket
samme rapport fortæller ikke er så ofte.
Jeg håber du kan bruge det til noget, om ikke andet at grave mere i de
punkter som bogen fremhæver.
Med venlig hilsen Kim