|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Fri hastighed Fra : Nicolai |
Dato : 11-04-04 07:55 |
|
Har der i Danmark været fri hastighed....Og I givet fald hvornår.??
Nicolai
| |
Roberto Saldo (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 11-04-04 08:05 |
|
Nicolai wrote:
> Har der i Danmark været fri hastighed....Og I givet fald hvornår.??
Mener de første kom i 1907 og mere generelle i 1932 med 60km/t på
landevej og 40km/t i byerne.
I 1953 blev de ophævet igen for atter at blive genindført i 70'erne
som følge af oliekrise osv.
Mvh
Roberto
| |
Ukendt (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-04-04 08:09 |
|
> Har der i Danmark været fri hastighed....Og I givet fald hvornår.??
Jep da jeg var knægt husker jeg tydeligt at der var fri hastighed flere
steder men bilerne kunne alligevel ikke ret meget mere end 130 Km/t
--
Tom
| |
Klaus Rejkjær (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Klaus Rejkjær |
Dato : 11-04-04 08:25 |
|
>
> > Har der i Danmark været fri hastighed....Og I givet fald hvornår.??
>
> Jep da jeg var knægt husker jeg tydeligt at der var fri hastighed flere
> steder men bilerne kunne alligevel ikke ret meget mere end 130 Km/t
>
Jeg mener det var frem til oliekrisen. Jeg kan i hvertfald huske, at min far
til tider kørte ret stærkt. Men selv den gode gamle BMW fra 1971 gik ikke
meget over 160. Før den havde han en Opel Rekord 1900 (stærke sager), og den
havde også topfart angivet til 160.
MVH Klaus
| |
![](/images/tree/0.gif) Allan (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Allan |
Dato : 11-04-04 08:48 |
|
"Klaus Rejkjær" <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4078f2e7$0$159$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > > Har der i Danmark været fri hastighed....Og I givet fald hvornår.??
> >
>
indtil i hvert fald 1970 (hvor jeg rejste til Australien) var der KUN
fartbegrænsning de steder der var skiltet.
dvs bl.a. i København var der fri hastighed indtil man f.eks. på Amager kom
ud til Sundbyvester Plads hvor der så (vist nok) var 60km.
På motorvejene var der også frit spil - jeg havde en bil der lige kunne
snige sig op på de 200/km/t og det fik den tit lov til.
Til gengæld skulle bremserne fornyes ca hver 7.000 km.
hilsen Allan
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jan W Nielsen (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-04-04 08:51 |
|
> På motorvejene var der også frit spil - jeg havde en bil der lige kunne
> snige sig op på de 200/km/t og det fik den tit lov til.
> Til gengæld skulle bremserne fornyes ca hver 7.000 km.
Hvad pokker var det for en - det må have været en ret heftig sag dengang i
1970.
Hvis kan kikker i BilRevyen fra dengang, får man jo et chock over, hvor
sløve de biler var.
--
/Jan W Nielsen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Allan (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Allan |
Dato : 11-04-04 10:41 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4078f901$0$11557$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > På motorvejene var der også frit spil - jeg havde en bil der lige kunne
> > snige sig op på de 200/km/t og det fik den tit lov til.
> > Til gengæld skulle bremserne fornyes ca hver 7.000 km.
>
> Hvad pokker var det for en - det må have været en ret heftig sag dengang i
> 1970.
>
> Hvis kan kikker i BilRevyen fra dengang, får man jo et chock over, hvor
> sløve de biler var.
>
> --
> /Jan W Nielsen
>
>
>
hej Jan
det var en Viva GT - dobb.karburator 2.ltr motor (Vauxhall Victor motor-
tuned)- jeg tror iøvrigt at der kun fandtes 6-8 stk af dem her i DK.
jeg kunne snildt køre fra de gamle BMW 2002 (hed de vist)
Allan
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Uffe Bærentsen (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 11-04-04 12:50 |
|
"Allan" <spam@spamhotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c5b3qn$2ttq$1@news.cybercity.dk...
> > Hvad pokker var det for en - det må have været en ret heftig sag dengang
i
> > 1970.
> >
> > Hvis kan kikker i BilRevyen fra dengang, får man jo et chock over, hvor
> > sløve de biler var.
> det var en Viva GT - dobb.karburator 2.ltr motor (Vauxhall Victor motor-
> tuned)- jeg tror iøvrigt at der kun fandtes 6-8 stk af dem her i DK.
>
> jeg kunne snildt køre fra de gamle BMW 2002 (hed de vist)
Tænker tilbage på dengang der var et køretøj der kaldtes:
Vauxhall (Viva) Magnum.
Man tager:
1 stk Vauxhall Viva
1 stk 2,3L motor
2 stk dobb. karburator
resultat?
=VILDT!
Der var 2 eller 3 af dem på 'øerne dengang
--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Per Beer Hansen (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 11-04-04 15:10 |
|
Jan W Nielsen wrote:
>
> Hvad pokker var det for en - det må have været en ret heftig sag
> dengang i 1970.
Arh, der var da nogen i mellem der kunne snige sig over de 200 km/t, min far
havde da indtil flere forskellige.
>
> Hvis kan kikker i BilRevyen fra dengang, får man jo et chock over,
> hvor sløve de biler var.
Jeps der er sket lidt siden da, men tiderne var jo også meget anderledes
dengang, folk havde ikke så "travlt" som i dag, og pendlede ikke over så
lange stræk, da der var mange flere arbejdspladser i lokal områderne.
--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport
| |
Per Beer Hansen (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Per Beer Hansen |
Dato : 11-04-04 15:04 |
|
Tom wrote:
>
> Jep da jeg var knægt husker jeg tydeligt at der var fri hastighed
> flere steder men bilerne kunne alligevel ikke ret meget mere end 130
> Km/t
He he, jeg mindes min første bil tilbage i 1982, Ford Escort 1100 Saloon fra
12/67.
Den var ikke ret hurtig, tror at den havde en topfart omkring de 130 km/t
(på en god dag), og 0-100 km/t skulle måles med en afrivningskalender
--
Mvh
Per
www.perbeer.ninja.dk
masser af F1 video's samt meget andet motorsport
| |
![](/images/tree/0.gif) phk (13-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 13-04-04 13:06 |
|
"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:40795044$0$156$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> He he, jeg mindes min første bil tilbage i 1982, Ford Escort 1100 Saloon
fra
> 12/67.
> Den var ikke ret hurtig, tror at den havde en topfart omkring de 130 km/t
> (på en god dag), og 0-100 km/t skulle måles med en afrivningskalender
Jeg var ude at køre en tur i min mors Fiesta 1,0 Ghia ... underlig
fornemmelse blot at kunne træde på speederen og blive ved med at træde uden
at det på noget tidspunkt bliver farligt :)
--
Per, Esbjerg
Wenn der Sommer steht vor der Tdi
dann kriegt man wieder grip
| |
Jan W Nielsen (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-04-04 08:49 |
|
> Har der i Danmark været fri hastighed....Og I givet fald hvornår.??
Jep - den første hastighedsgrænse (på motorvejene) var 90 km/t.
Den var gældende seks måneder frem til vistnok april 1972, hvor den blev sat
op til 110 km/t. Den almindelige bil på det tidspunkt kunne ikke køre ret
meget hurtigere -bilparken var jo primært fra 60´erne.
De 110 km/t har i ubrudt linie været gældende helt frem til 30. april i år,
hvor man på motorvejene jo som bekendt må køre 130 km/t, hvor intet andet er
skiltet.
Samtidig kommer vi fra den 30. april til at se en helt ny type skilt i
Danmark - et blåt firkantet skilt med en anbefalet hastighedsgrænse.
Disse nye skilte vil stå på 6-7 forskellige steder langs det danske
motorvejsnet, og på steder hvor man ikke skønner, at vejen er egnet til
130 - men hvor det samtidig gælder så kort en strækning, at det ville være
omsonst at lave en egentlig hastighedsrestriktion. Man kan jo ikke indføre
110 km/t over for eksempel 600 meter i et sving på motorvejen.
Det er ofte stopsigtet, der er anledning til den anbefalede hastighed på 120
km/t.
--
/Jan W Nielsen
| |
Roberto Saldo (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 11-04-04 09:01 |
|
Jan W Nielsen wrote:
>>Har der i Danmark været fri hastighed....Og I givet fald hvornår.??
>
>
> Jep - den første hastighedsgrænse (på motorvejene) var 90 km/t.
>
> Den var gældende seks måneder frem til vistnok april 1972, hvor den blev sat
> op til 110 km/t. Den almindelige bil på det tidspunkt kunne ikke køre ret
> meget hurtigere -bilparken var jo primært fra 60´erne.
>
> De 110 km/t har i ubrudt linie været gældende helt frem til 30. april i år,
Der var 100km/t på motorvejene da jeg var knægt så den holder ikke.
Mvh
Roberto
| |
![](/images/tree/0.gif) Jan W Nielsen (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-04-04 09:18 |
|
> Der var 100km/t på motorvejene da jeg var knægt så den holder ikke.
Sorry - du har selvfølgelig ret.
I 1974 var de generelle hastighedsgrænser herhjemme: 60, 90 og 110 km/t.
I 1981 blev de til: 60, 80 og 100 km/t.
I 1985 blev de til: 50, 80 og 100 km/t.
I 1992 blev de til: 50, 80 og 110 km/t.
Det har altså været ændret nogle gange.
--
/Jan W Nielsen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) phk (13-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 13-04-04 13:09 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:4078ff58$0$12847$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Der var 100km/t på motorvejene da jeg var knægt så den holder ikke.
>
> Sorry - du har selvfølgelig ret.
>
> I 1974 var de generelle hastighedsgrænser herhjemme: 60, 90 og 110 km/t.
>
> I 1981 blev de til: 60, 80 og 100 km/t.
>
> I 1985 blev de til: 50, 80 og 100 km/t.
>
> I 1992 blev de til: 50, 80 og 110 km/t.
>
Så kan man konstatere at der burde have været ændringer i 1996 og igen i
2003 ;)
--
Per, Esbjerg
| |
jan@stevns.net (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 11-04-04 09:10 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>De 110 km/t har i ubrudt linie været gældende helt frem til 30. april i år,
>hvor man på motorvejene jo som bekendt må køre 130 km/t, hvor intet andet er
>skiltet.
Dit materiale er ikke i orden ;)
der var 100km/t på motorvejene en overgang
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 11-04-04 09:10 |
|
jan@stevns.net wrote:
> "Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>
>
>>De 110 km/t har i ubrudt linie været gældende helt frem til 30. april i år,
>>hvor man på motorvejene jo som bekendt må køre 130 km/t, hvor intet andet er
>>skiltet.
>
>
> Dit materiale er ikke i orden ;)
>
> der var 100km/t på motorvejene en overgang
Mener den blev lirket op til 110 omkring 1990 da bøderne også fik et
ordentligt nøk.
Mvh
Roberto
| |
![](/images/tree/0.gif) Jan W Nielsen (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 11-04-04 09:19 |
|
> Dit materiale er ikke i orden ;)
I know - godt I er der..
Jeg har nu rettet brøleren.
De øvrige oplysninger skulle være gode nok.
--
/Jan W Nielsen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) jan@stevns.net (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 11-04-04 09:24 |
|
"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>Jeg har nu rettet brøleren.
<< tv-reklame_fra_silvan.avi >>
Hehe ....
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Folmer Rasmussen (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 11-04-04 17:05 |
|
On Sun, 11 Apr 2004 10:24:16 +0200, jan@stevns.net wrote:
>"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>
>>Jeg har nu rettet brøleren.
>
><< tv-reklame_fra_silvan.avi >>
>--
Ny fejl.
Det er Råd & Dåd der brøler.
Venlig hilsen
Folmer
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) jan@stevns.net (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : jan@stevns.net |
Dato : 11-04-04 18:42 |
|
Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :
>Det er Råd & Dåd der brøler.
Ka' du virkeligt skelne rekvalmerne fra hinanden ? Jeg har længst
opgivet
--
jan@stevns.net - "There is no replacement for displacement..!"
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Folmer Rasmussen (11-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Folmer Rasmussen |
Dato : 11-04-04 19:09 |
|
On Sun, 11 Apr 2004 19:42:17 +0200, jan@stevns.net wrote:
>Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :
>
>>Det er Råd & Dåd der brøler.
>
>Ka' du virkeligt skelne rekvalmerne fra hinanden ? Jeg har længst
>opgivet
>--
Jeg ser ikke så meget TV, det er sikkert derfor.
Det er en af de store fordele ved at arbejde om aftenen og natten.
Venlig hilsen
Folmer
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) phk (13-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : phk |
Dato : 13-04-04 13:10 |
|
<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:0r0j70dsu37nhcrvqu67t8kg2vjhj1c2ai@dtext.news.tele.dk...
> Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :
>
> >Det er Råd & Dåd der brøler.
>
> Ka' du virkeligt skelne rekvalmerne fra hinanden ? Jeg har længst
> opgivet
Når man kører lastbil skal man ligge øre og øjne til meget ;)
--
Per, Esbjerg
| |
![](/images/tree/0.gif) Fly Christensen (13-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Fly Christensen |
Dato : 13-04-04 10:04 |
|
On Sun, 11 Apr 2004 10:09:37 +0200, jan@stevns.net wrote:
>"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev :
>
>>De 110 km/t har i ubrudt linie været gældende helt frem til 30. april i år,
>>hvor man på motorvejene jo som bekendt må køre 130 km/t, hvor intet andet er
>>skiltet.
>
>Dit materiale er ikke i orden ;)
>
>der var 100km/t på motorvejene en overgang
Var der ikke engang 120 km/t før de 100 km/t?
Fly
--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.
| |
Thomas Thorsen (13-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Thomas Thorsen |
Dato : 13-04-04 18:17 |
|
Nicolai skrev:
> Har der i Danmark været fri hastighed....Og I givet fald hvornår.??
Juli 1953 - november 1973.
Her er hvad jeg har kunnet finde angående generelle hastighedsgrænser
igennem tiden:
1903 (Kbh) : 1? mil/ t.
2 mil/t. på visse landeveje i Kbh.
1903 : 2 mil/t. i købstæder mv.
4 mil/t. på landeveje
1908 : 2 mil/t. i købstæder og tæt bebyggede landsbyer
4 mil/t. på landeveje
1910 : 15 km/h i byer og på biveje
30 km/h på landeveje
1913 : 15 km/h på biveje
25 km/h i byer
50 km/h på landeveje
1918 : 20 km/h i tæt bebyggede landsbyer
30 km/h på andre landeveje, i købstæder og på biveje
50 km/h på fri landevej og landevejsbyer
1921 : 30 km/h i byer og på biveje
50 km/h på landeveje
1932 : 40 km/h i byer og på biveje
60 km/h på landeveje
1953 : ingen generel hastighedsgrænse
1961-64 : 80 km/h på landeveje i forbindelse med højtider og
sommerferie
100 km/h på motorveje i forbindelse med højtider og
sommerferie
1973 : 60 km/h i byer
80 km/h på landeveje og motorveje
1974 : 60 km/h i byer
90 km/h på landeveje
110 km/h på motorveje
1979 : 60 km/h i byer
80 km/h på landeveje
100 km/h på motorveje
1985 : 50 km/h i byer
80 km/h på landeveje
90 km/h på motortrafikveje (ved skiltning)
100 km/h på motorveje
1992 : 50 km/h i byer
80 km/h på landeveje
90 km/h på motortrafikveje (ved skiltning)
110 km/h på motorveje
2004 : 50 km/h i byer
80 km/h på landeveje
90 km/h på motortrafikveje
130 km/h på motorveje
I de tidlige år var der også særlige hastighedsgrænser for natkørsel
(når det var tilladt).
Omregning:
1? mil/t. = 11 km/h
2 - = 15 km/h
4 - = 30 km/h
--
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
| |
Ukendt (13-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 13-04-04 20:15 |
|
> Juli 1953 - november 1973.
Kanon gode oplysninger - hatten af for det..
--
/Jan W Nielsen
| |
npw (13-04-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : npw |
Dato : 13-04-04 22:18 |
|
Husker jeg rigtigt, at 50 km-grænsen i byer (1985), var resultatet af et
forsøg på at få hævet grænsen på motorvej?
Hilsen Niels W.
| |
|
|