Lars B Madsen wrote:
> Hej, jeg har lige et væddemål som jeg gerne vil have afgjort.
> Jeg mener at man må skifte motor på sin bil så tosset som man vil sålænge at
> udskiftningsmotoren holder sig indenfor de 20%
> Min ven mener at udover 20%-reglen så skal udskiftningsmotoren have samme
> slaglængde som den oprindelige.
>
> Hvad er rigtigt?
Ingen af delene.
Hvis det udelukkende er Told og Skats regler der tages hensyn til,
så er det dig der har ret. Hvis der også skal nummerplader på
bilen, så skal I også huske at overholde Færdselstyrelsens regler.
Fstyr/SBI accepterer sikkerhedsmæssigt at man skifter til en motor
der er 20% kraftigere end topmodellen (forudsat at bremser og den
slags matcher topmodellen), men kræver samtidig dokumentation for
at forureningen ikke er værre end på den originale motor = du skal
betale for en temmeligt dyr gasanalyse hver gang du skifter motor.
Det står kogt sammen her
<
http://www.dkfritidbil.dk/diverse/om_tuning.htm>. Du kan også
suse forbi <
http://www.toldskat.dk> og <
http://www.fstyr.dk> og
søge på tuning/ombygning, så får du "det officielle"..
Din vens ting med slaglængden tror jeg stammer fra T&S's regler om
"identitet". De snakker om at motoren mister sin identitet hvis
man ændrer på blok, krumptap eller topstykket. T&S starter altså
med at se på om blok, krumptap og top er originale og hvis de ikke
er der, vurderer de at der ikke længere er tale om samme motor.
Herefter kigger de på om den nye motor har mere end 20% ekstra,
hvis den har det koster det en ny afgift.
--
Hygge..
Thomas
<
http://www.carftp.com> - a library of car videos.