"Snusken" <snusken@REMOVE_THISpc.nu> skrev i en meddelelse
news:4076f2a1$0$300$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> OK, tak for det. Jeg har efter 27 år med benzinbiler kun dieselbil i en
> uges tid og er blevet "bidt af" det imponerende (turbo-)moment, der er
> til rådighed ved mellemaccelerationer. Kan det mon betale sig at
> investere i en motorvarmer (oliefyr, for slide mindre motoren) når bilen
> står i frostfri garage om natten ? Eller er en god motorolie+filter nok..
>
> mvh Eric
> ------------------------------
> Folmer Rasmussen skrev:
> > On Fri, 09 Apr 2004 18:32:18 +0200, Snusken <snusken@REMOVE_THISpc.nu>
> > wrote:
> >
> >
> >>Hej.
> >>Gives der nogen "tommelfingeregler" for hvor mange kilometer der må gå
> >>før ny motorolie (Mobil Semisyntetisk 10/40) på en turbodieselmotor
> >>(Mazda DITD) "må blive sort" ??
> >
> >
Folmer siger det ganske fint.
Start din motor og kør et par kilometer så vil du konstatere at olien
allerede er "sort".
Om du vil inverstere i et oliefyr er naturligvis din egen afgørelse. En ting
er at du hjemme har en frostfri garage.
Det hjælper jo ikke når du fra evt. arbejde skal starte en frossen motor.
Det sparrede bror helt på hvor mange rigtige koldstart du har om dagen. Og
ligeledes om du lige lader motoren køre et enkelt minut inden du kører, og
derefter ikke belaster den før den er "lun", hvilket jeg har erfaring for
sker efter et par kilometers kørsel.
Og til sidst er der jo også det behagelige ved oliefyret, sætter du timeren
til at starte ca. ½-1 time alt afhængig af udetemperaturen, før du skal køre
vil du ikke have problemer med frosne ruder og kold kabine.
Jeg har stort set kørt diesel siden 1963, både lastvogn og personvogn.
Tillykke med køretøjet, hvis ikke du er en hysterisk fartfreak, vil du
garanteret blive glad for dieselen
Fortsat god påske.
--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg