"Steffan S. Fallesen" skrev d. 06-04-04 10:29 dette indlæg :
> > Øh - hvad gør en Folkevogn/Skoda med 4 ringe finere end en
Ford/Mazda
> > med skandinavisk kabinedesign?
>
> Ikke finere. Biler er ligesom andre vare opdelt i kategorier og man
kan
> ikke sammenligne æbler og pærer.
Jeps - og her er S40/V50 i "klasse" med BMW 3## og Audi A4.
Volvo og Audi valgte ca. samtidig (jeg tror, at det var i slutningen af
'70-erne) at de ville forsøge at trække deres mærker op i "prestige" i
anerkendelse af, at de med deres - relativt - beskedne salgstal (ifht.
Ford, VW, PSA, Renault m.fl.) ikke ville kunne få en rentabel forretning
ved at konkurrere med "hverdagsbiler". En højere pris ville derfor give
bedre økonomi - de skulle blot give deres mærke mere "prestige", så
køberne ville betale den højere pris. Det lader (forbavsende nok) til at
være lykkedes. Samme "tur" har Skoda og Seat været igennem - blot fra
"discount" til "middelklasse".
> > Begge er "husholdningsbiler", der forsøger at være lidt finere......
>
> Det syntes jeg nu ikke du har ret i.
Volvo er baseret på Ford Focus og udstyret med Ford benzinmotorer og PSA
dieselmotorer i de mindre motorstørrelser. Audi A4 deler platform med
Passat og motorer og mange andre komponenter med VW/Skoda/Seat.
I begge tilfælde laver man en "overflade" der ligner en lidt højere
kvalitet - bl.a. i kabinen, mens den underliggende teknik deles med
"husholdningsbilerne". Samtidig hæver man prisen ifht. disse og kalder
det for "prestige".....
Den gamle A4 delte platform med Skoda Suberb + nuværende Passat. Den
gamle S/V40 delte platform med Mitsubishi Carisma.
--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"