"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:4071bfda$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Jeg har et problem med kølesystemet på min Citroën Xantia V6 3,0
> >
> > Den orange/røde kontrollampe for kølervæskestand lyser efter kort tids
> > kørsel, samtidig med STOP - lampen tænder.
> > Blæseren kører også efter kort tids kørsel, samt står stadig og kører
> efter
> > standsning af motoren. Hvilket den ikke plejer at gøre i samme grad på
> denne
> > tid af året. Kølersystemet mangler ikke vand.Kølevandstemperaturen er
som
> > sædvanlig ikke over ca. 80 grader.
> >
> > Første gang jeg oplevede problemet, efterfyldte jeg ca. 3/4 liter vand
på
> > kølersystemet. Siden er vandstanden ikke sunket, men problemet med
> lamperne
> > og blæseren er der stadig.
> >
> > Hvad kan det skyldes ?
>
> Defekt føler, dårlig stelforbindelse, luftlommer i kølersystemet
Jeg er nok enig med Tom, men der er tegn på, at der ikke er cirkulation i
systemet, hvorfor skulle blæserne ellers starte.
Du kan også lige checke funktionen, er der vand nok. skal lyset ikke tændes.
når det er tændt og der er vand nok i køleren, skal du prøve at tage stikket
af føleren, og så skulle lampen, så vidt jeg lige husker, tænde lampen.
Føleren sidder ned på reservoir, det er det lodrette kar der sidder under
påfyldningsdækslet og på siden af køleren, så du skal sikre dig, at dette
er fyldt med vand,
Virker dette så jeg ville nok starte med følgende procedure:
1. tag dækslet af, sørg for et der er nok vand på, husk demineraliseret
vand, for det er jo ingen grund til et kareten kalker til,
2, start motoren og lad en køre i tomgang til du kan se vandet cirkulerer i
reservoir, 3 tænd for radiatoren inde i bilen, og start blæseren, det skal
nu blive varmt inde i bilen.
medens du laver alt dette ca. 10 min. kan du jo føler på slangerne hvor
hvilke der bliver varme og hvilke ikke.
At ventilatoren starter, viser at køleren bliver varm, men ikke om der er
cirkulation. Men så virker den da i hvert fald
Manglende cirkulation kan skyldes:
1.Manglende vand.
2.defekt vandpumpe
3. defekt termostat, men der er normalt altid et lille hul så der kan opstå
minimal cirkulation.
udluftning af køleren sker ved den lille plast skrue ude til højre på
køleren (set forfra)
Udluftningen af varmeapparatet sker på bagsiden af motoren på
returledningen, ligner en dækventil.
Hvis der så stadig er problemer, så vend tilbage med hvad du har observeret,
og vi kører videre i fejlfindingen.
PS kølemotoren skal køre uafhængig om motoren kører eller ej, den styres ene
og alene af termoføleren der sidder i køleren, den er normalt to-trins,
PS hvor i landet er vi?
![Glad](images/smileys/glad.gif)
Møller