"Thomas Eriksen" <thomas@hardwareonline.dk> wrote in message
news:407027c0$0$18677$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Her for et par uger siden røg min pære i den ene forlygte og da jeg er
inde
> på en tankstation for at købe en ny står der en ved siden af mig og giver
> mig det (gode?) råd at skifte begge på samme tid. Jeg har før hørt dette
om
> at man skulle overbelaste den anden pære ved at kun køre med en og det
> derfor bedre kan betale sig i længden at skifte begge pærer.
>
>
>
> Men det forekommer mig underligt at en pære der tydeligvis er parallel
> forbundet skulle få mere strøm ved at den ene slukkes. Jeg mener Det er jo
> ikke sådan at det skulle gå udover holdbarheden hvis jeg slukker for
> anlæget, airconditioning osv.
>
>
>
> Så mit spørgsmål er, er det bare en gammel skrøne at man skulle
overbelaste
> sine pærer hvis den anden går ud?
>
HEj,
Som alle de andre er inde på, er det ikke fordi der bliver leveret en
pludselig større spænding til den "overlevende" pære, men derimod fordi at
producenterne af halogenpærerne er blevet så gode til at "time" pærerne at
de som regel brænder ud meget tæt på hinanden, og så kan man jo lige så godt
skifte dem begge når man nu er i gang og har olie på næsen og har jamret sig
over den dårlige plads der kan være til at skifte pærene
mvh
David