Christian Bak wrote:
> Hejsa,
>
> Kom ud til et stendødt batteri imorges - selv ikke den lille lysdiode
> i startspærren lyste.
> Så jeg fik overtalt en kammerat til at komme og give lidt starthjælp
> med sin suzuki swift 1.0, men med et lidt mærkeligt resultat:
> Efter at have sat kablerne på, kommer der fint lys i instrumentbord,
> kabine osv. Prøver at starte bilen, men den når kun en halv
> omdrejning, og så er der helt sort igen - ikke engang svagt kabinelys
> eller lamper. Tager kablerne af og på et par gange, og pludselig er
> der lys igen. Venter denne gang et par minutter for at den kan lade
> lidt op igen, og prøver en gang til - samme resultat. Efter trejde
> gang kan vi slet ikke få lys i den igen, og mærkeligt nok er der slet
> ingen gnister når kablerne sættes på, og det viser sig da også, at
> der slet ikke kommer nogen gnister hvis vi lige prøver hurtigt at
> korslutte batteriet på suzukien - dette selvom motoren kører og har
> kørt hele tiden.
> Efter en lille køretur starter suzukien dog fint, så der var ikke
> sket noget med den.
>
> Så er det jeg overvejer om der bare skal ringes efter et fejeblad,
> eller om problemerne kan skyldes at vi prøver at starte en 5.2L V8
> motor med batteriet fra en 1.0, og om det kan betale sig at prøve og
> skaffe en rigtig jumpstarter først. At batteriet var så stendødt på
> kun en nat vil jeg umiddelbart tro skyldes en kortslutning et sted,
> men jeg opdagede at kabinelyset formentligt har været tændt hele
> natten - kan det virkeligt dræne et batteri på så kort tid??
>
Du har nok en slidt batteri, men iøvrigt er det en god ide at lade kablerne
sidde på i nogle minutter mens "hjælpebilens" motor går i hurtig tomgang. Så
får du hældt noget strøn over i den døde akku, så ikke al startstrømmen skal
igennem kablerne. Specielt hvis du vil starte en dieselbil ( eller en 5.2LV8
![Blink](images/smileys/wink.gif)
)
/carsten