|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | cv ? Fra : Olesen |
Dato : 28-03-04 10:32 |
|
Hvilken bil har lavest cw værdi idag ?
Ikke specialbiler, men alm. ordinære automobiler.
| |
Jan W Nielsen (28-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 28-03-04 10:37 |
|
> Ikke specialbiler, men alm. ordinære automobiler.
Hurtigt bud uden at kikke i bøger:
Audi A2 - CW på 0,25.
Der er selvfølelig også Toyota Prius - men kan man kalde det et ordinært
automobil...?
Jég synes det ikke.
--
/Jan W Nielsen
| |
Klaus Rejkjær (28-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Klaus Rejkjær |
Dato : 28-03-04 12:55 |
|
> Hvilken bil har lavest cw værdi idag ?
>
> Ikke specialbiler, men alm. ordinære automobiler.
>
Selve cw-værdien siger ikke så meget om bilens samlede luftmodstand. For at
få et reelt tal for den, ganges cw med frontarealet (jeg mener det kaldes cx
værdi)
MVH Klaus
| |
Jan W Nielsen (28-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 28-03-04 14:04 |
|
> Selve cw-værdien siger ikke så meget om bilens samlede luftmodstand. For
at
> få et reelt tal for den, ganges cw med frontarealet (jeg mener det kaldes
cx
> værdi)
Det er korrekt.
Alligevel mener jeg måske nok, det er lige lovlig flot at sige, at
CW-værdien ikke siger så meget om bilens samlede vindmodstand. Almindelige
personbilers frontareal afviger ikke mere, end at en Golf med en dårligere
CW-værdi ikke er så hurtig på toppen som en Passat - til trods for et mindre
frontareal.
--
/Jan W Nielsen
| |
![](/images/tree/0.gif) Klaus Rejkjær (28-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Klaus Rejkjær |
Dato : 28-03-04 16:34 |
|
>
> Det er korrekt.
>
> Alligevel mener jeg måske nok, det er lige lovlig flot at sige, at
> CW-værdien ikke siger så meget om bilens samlede vindmodstand. Almindelige
> personbilers frontareal afviger ikke mere, end at en Golf med en dårligere
> CW-værdi ikke er så hurtig på toppen som en Passat - til trods for et
mindre
> frontareal.
>
Det er heller ikke det jeg siger. Men at CW-værdien ikke betyder alt er vel
korrekt, hvilket vel underbygges af det eksempel du selv kommer med.
Jeg kender ikke forskellen i frontarealet på Golf og Passat, men det er nok
ret ens. Som du også skriver har Passat en bedre CW-værdi en Golf, så mon
ikke Passat - selv med et lidt større frontareal - har en lavere CX-værdi
end Golf? Så stemmer det også helt fint med at den kan kører hurtigst - på
toppen i hvert fald.
MVH Klaus
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Jan W Nielsen (28-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Jan W Nielsen |
Dato : 28-03-04 17:11 |
|
> Det er heller ikke det jeg siger. Men at CW-værdien ikke betyder alt er
vel
> korrekt, hvilket vel underbygges af det eksempel du selv kommer med.
Helt sikkert - vi er enige.
--
Jan W Nielsen
| |
|
|