"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message
news:4061D6DF.9E046D0C@carftp.com...
> Kim Olsen wrote:
>
> > MEN MEN det kunne jo være at politibiler også i 1947 var fritaget for
> > afgift, og så kommer du vel alligevel til at betale den afgift svarende
til,
> > hvis du importerede bilen fra udlandet??
>
> Jo, men der er, mig bekendt, en regel om at man ikke kan komme til
> at betale mere i afgift end der blev betalt i afgift oprindeligt..
> Så hvis bilen i 1937 kostede den svimlende sum af 1400 kroner, var
> afgiften næppe meget over et par hundrede.. Det er dog muligt jeg
> tager fejl..
>
> --
> Hygge..
> Thomas
Det er korrekt at der skal betales afgift ved nyregistrering, selv om bilen
har kørt i DK - tjenestekøretøjer i statsligt regi har svjv. altid været
fritaget for afgift. Ved nyregistring betales afgift udfra nyprisen.
Jeg kan som eksempel nævne min nimbus fra 1949 (faktisk blev den leveret fra
fabrikken til forsvaret d. 24/3-1949 - jubilæum i dag!!) som jeg kom til at
betale ca 1500,- på i afgift. Som kuriosum kan jeg nævne at nyprisen i 1955
på en nimbus var omkring 5500,- og i 1936 kostede den ca. 1900,- - altså
bliver afgiften billigere jo ældre/billigere køretøjet er/var.
Yderligere gik Nimbussen ud af produktion fordi den ikke kunne hamle op med
de billige biler fra italien der dengang begyndte at dukke op - en fiat 600
kostede dengang vist kun omkring 1000,- mere, og så var der 4 hjul, tag,
vinduer, varmeapperat osv. - således har din politibil nok kostet i omegnen
af 8-10.000 fra ny, så regn med 3-4000 i afgift, og ca. 1000,- for en ny
registreringsattest (er ikke 100% på dette beløb).
Bare henvend dig til din lokale told og skat - de plejer altid at være
villige når det drejer sig om penge ind i huset - og hvis du siger
"registreringsafgift" får de sikkert julelys i øjnene
Held og lykke med projektet !
Mvh.
Hans Houmøller