"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
news:0fa950pvhtmvd7anvg5eph1g09j22lppea@4ax.com...
> On Sun, 14 Mar 2004 19:50:22 +0100, "Møller" <moel@ofir.dk> wrote:
>
> >øh Mogens.
>
> Ja?
>
> >På den hjemmeside er de vist lodret uenig med dig om montering af de
bedste
> >dæk: for contra bag, eller har du ændret holdning
>
> Citat fra "siden":
> "Uanset om bilen er forhjulstrukket eller baghjulstrukket, anbefaler
> vi, at de nyeste dæk monteres bagerst på bilen. Dette er med til at
> sikre bilens stabilitet under ekstreme forhold såsom opbremsning og
> kurvekørsel og især på våde eller glatte veje"
>
> Ovenstående passer med mine udtalelser i denne Nyhedsgruppe.
> Hint: søg via google.com -> grupper
>
>
Jeg har søgt og fundet bl.a. disse to:
Besked 2 i tråden
Fra:Mogens (oo300024vNO@SPAMe-mail.dk)
Emne:Re: Bedste dæk foran eller bagved?
View this article only
Nyhedsgruppe:dk.fritid.bil
Dato:2003-01-13 04:40:32 PST
On Mon, 13 Jan 2003 13:34:45 +0100, "sls" <sls@FJERNsol.dk> wrote:
>Jeg skal have sat andre dæk på bilen, og har fået nogle dæk hvor der er 70%
>mønster på par1 og 80% mønster på par 2. Da bilen er forhjulstrukken
regnede
>jeg med at de bedste dæk skulle sidde på forhjulene
>Men jeg har en kollega der siger at de bedste dæk altid skal sidde på
>baghjulene - er det rigtigt ?
Een ting er teori - noget andet er praksis. Men det er rigtigt.
Imidlertid skal man jo også have slidt alle sine dæk ned, hvorfor
ovenstående ikke kan gælde konstant...
Når jeg påmonterer mine dæk efterår/forår, kommer status på det
aktuelle slid også i betragtning.
Fra:Mogens Knudsen (dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk)Emne:Re:
Vinterdæk/Omløbsretning af dæk View this article only
Nyhedsgruppe:dk.fritid.bilDato:2003-10-30 07:18:31 PST On Thu, 30 Oct 2003
16:04:23 +0100, "eam" <eamhvem@hvadget2net.dk>
wrote:
>Ikke rutinerede bilister vil lettere komme i vanskeligheder ved en
>baghjulsudskridning (overstyret) end en forhjulsudskridning (understyret)
Ævl. De vil nemmere kunne tøjle en baghjulsudskridning end en
forhjuls, hvor selv jég
![Meget Glad](images/smileys/nmegetglad.gif)
ikke har en chance.Her er lige indsat et citat
fra Michelin-siden:Uanset om bilen er forhjulstrukket eller baghjulstrukket,
anbefaler vi, at de nyeste dæk monteres bagerst på bilen. Dette er med til
at sikre bilens stabilitet under ekstreme forhold såsom opbremsning og
kurvekørsel og især på våde eller glatte veje.Normalt er det nemmere at
korrigere en understyring end en overstyring.Hvis forhjulene mister
vejgrebet, mister føreren kontrollen over styretøjet (understyring). For at
genvinde kontrollen over bilen, skal man fjerne foden fra speederen og dreje
rattet i svingets retning. Denne manøvre hjælper med til, at du kan genvinde
kontrollen over bilen.Hvis det derimod er baghjulene, der mister vejgrebet,
så er situationen meget vanskeligere at kontrollere, da dette medfører
overstyring. For at genvinde kontrollen over bilen, bør føreren træde på
speederen og dreje rattet modsat svingets retning (dvs. mod udskridningen).
Kun en erfaren fører kan udføre denne manøvre.Det er derfor, at Michelin
anbefaler, at du formindsker risikoen for at dette sker ved at montere de
nye eller mindst slidte dæk bag på bilen. Dette giver :·
forbedret vejgreb i sving· øget stabilitet ved
opbremsning· ekstra sikkerhed
>Der står lidt her:
>
http://www.dackinfo.nu/
<Klip af en masse om dæk og placering>
>Mogens: svenskerne har også rimelig habile rallykører, og
>baghjulsudskridning skal man have prøvet et par gange for
>at håndtere det optimalt,)
Klart, klart - derfor er det en god idé som nybegynder at få sig en
baghjulstrækker, så man lærer at tøjle en bil. Denne lærdom kan man så
sidenhen overføre til en forhjulstrækker, men start ud med
baghjulstræk.
Iøvrigt må jeg sige, at efter jeg er begyndt at køre i min Alfa Romeo
164 Q4 m/4x4, er der ikke andet, der dur! - Hold da _kæft_ mand hvor
en 4x4 ligger godt på vejen - burde være hvermandseje, IMO.
(standardudstyr)
/MogensKan du kende din indtastninger fra dengang.
![Glad](images/smileys/glad.gif)
-- Møller