|
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Hvilken motorolie til Ford Mondeo 1,8 fra ~ Fra : Kim Eichen |
Dato : 08-03-04 23:39 |
|
Hej gruppe
Jeg har set at Bilka i denne uge har Shell Helix Ultra (5W/40) og Shell Helix Plus (10W/40) på
tilbud til til henholdsvis 199 og 119 kr. for 4 liter.
Jeg har en Ford Mondeo 1,8 stc. fra 1996, som har kørt 245.000 km. I Hayes står der at begge typer
kan anvendes, men hvilken af ovennævnte vil I anbefale til min bil?
Jeg ved ikke om det har nogen btydning, men på 10.000 km. har den brugt lidt over en liter olie.
Mvh Kim Eichen
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.614 / Virus Database: 393 - Release Date: 05-03-2004
| |
Kenneth Petersen (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kenneth Petersen |
Dato : 09-03-04 00:54 |
|
Du må ikke bruge noget over 10w/40 da det får dine vippearme/ventiler til at
stå af... så tag 5w/40 ogg hæld på.. hørt de sidste nye ford bliver fyldt
med 0w/30...
"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:XB63c.107009$jf4.6412577@news000.worldonline.dk...
> Hej gruppe
>
> Jeg har set at Bilka i denne uge har Shell Helix Ultra (5W/40) og Shell
Helix Plus (10W/40) på
> tilbud til til henholdsvis 199 og 119 kr. for 4 liter.
> Jeg har en Ford Mondeo 1,8 stc. fra 1996, som har kørt 245.000 km. I Hayes
står der at begge typer
> kan anvendes, men hvilken af ovennævnte vil I anbefale til min bil?
> Jeg ved ikke om det har nogen btydning, men på 10.000 km. har den brugt
lidt over en liter olie.
>
> Mvh Kim Eichen
>
>
> ---
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.614 / Virus Database: 393 - Release Date: 05-03-2004
>
>
| |
Roberto Saldo (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 09-03-04 08:12 |
|
Kenneth Petersen wrote:
> Du må ikke bruge noget over 10w/40 da det får dine vippearme/ventiler til at
Der er da ikke nogen vippearme i en ny ford??
Hvilke ventiler?
Bortset fra det ville jeg også vælge 5w40 (forudsat den er
fuldsyntetisk) hvis den ikke bruger olie imellem skiftene.
> stå af... så tag 5w/40 ogg hæld på.. hørt de sidste nye ford bliver fyldt
> med 0w/30...
Det info er jo ikke meget værd i forhold til en 8 år gammel model :)
--
Roberto Saldo
| |
Ukendt (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-03-04 10:35 |
|
> Jeg har set at Bilka i denne uge har Shell Helix Ultra (5W/40) og Shell
Helix Plus (10W/40) på
> tilbud til til henholdsvis 199 og 119 kr. for 4 liter.
> Jeg har en Ford Mondeo 1,8 stc. fra 1996, som har kørt 245.000 km. I Hayes
står der at begge typer
> kan anvendes, men hvilken af ovennævnte vil I anbefale til min bil?
> Jeg ved ikke om det har nogen btydning, men på 10.000 km. har den brugt
lidt over en liter olie.
Ingen af dem.
Det er vel kun delsyntetiske olier begge to?
På min mondeo kommer der KUN fuldsyntetisk olie. Ford anbefaler 5W/40 men
den kan være svær at finde på tilbud.
Du bør ikke gå ned på ?W/30 da en 30 olie er for tynd til Zetech motoren.
Har prøvet 30 olien men så begynder motoren at bruge olie. Med en 40 olie
har min motor intet synk på pinden mellem olieskiftene (267.000 Km). Plejer
at skifte 2 gange hvert år og kører ca 25.000 Km om året.
--
Tom
| |
Kim Eichen (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Kim Eichen |
Dato : 09-03-04 12:06 |
|
"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:404d8fbc$0$13971$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> > Jeg har set at Bilka i denne uge har Shell Helix Ultra (5W/40) og Shell
> Helix Plus (10W/40) på
> > tilbud til til henholdsvis 199 og 119 kr. for 4 liter.
> > Jeg har en Ford Mondeo 1,8 stc. fra 1996, som har kørt 245.000 km. I
Hayes
> står der at begge typer
> > kan anvendes, men hvilken af ovennævnte vil I anbefale til min bil?
> > Jeg ved ikke om det har nogen btydning, men på 10.000 km. har den brugt
> lidt over en liter olie.
>
> Ingen af dem.
> Det er vel kun delsyntetiske olier begge to?
> På min mondeo kommer der KUN fuldsyntetisk olie. Ford anbefaler 5W/40 men
> den kan være svær at finde på tilbud.
Shell Helix Ultra (5W/40) er nu angivet til at være fuldsyntetisk.
http://www.bilka.dk/internet/bilka/info/catalogue.nsf/webBrochures/32F43FD3DC58A741C1256E4C004E65B7/$File/side11.pdf
Den skal snart have skiftet olie, ville det i så fald være en ide at købe
tre dunke af ovennævnte (jeg ved ikke helt hvor mange liter der skal bruges
når olien skal skiftes) og anvende dem? Hvis jeg selv køber olien er det så
besværligt at skifte den selv?
Mvh Kim Eichen
| |
![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 09-03-04 12:19 |
|
Kim Eichen wrote:
> "Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:404d8fbc$0$13971$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>>
>>>Jeg har set at Bilka i denne uge har Shell Helix Ultra (5W/40) og Shell
>>
>>Helix Plus (10W/40) på
>>
>>>tilbud til til henholdsvis 199 og 119 kr. for 4 liter.
>>>Jeg har en Ford Mondeo 1,8 stc. fra 1996, som har kørt 245.000 km. I
>
> Hayes
>
>>står der at begge typer
>>
>>>kan anvendes, men hvilken af ovennævnte vil I anbefale til min bil?
>>>Jeg ved ikke om det har nogen btydning, men på 10.000 km. har den brugt
>>
>>lidt over en liter olie.
>>
>>Ingen af dem.
>>Det er vel kun delsyntetiske olier begge to?
>>På min mondeo kommer der KUN fuldsyntetisk olie. Ford anbefaler 5W/40 men
>>den kan være svær at finde på tilbud.
>
>
> Shell Helix Ultra (5W/40) er nu angivet til at være fuldsyntetisk.
> http://www.bilka.dk/internet/bilka/info/catalogue.nsf/webBrochures/32F43FD3DC58A741C1256E4C004E65B7/$File/side11.pdf
> Den skal snart have skiftet olie, ville det i så fald være en ide at købe
> tre dunke af ovennævnte (jeg ved ikke helt hvor mange liter der skal bruges
> når olien skal skiftes) og anvende dem? Hvis jeg selv køber olien er det så
> besværligt at skifte den selv?
Ikke hvis man tager sig tid.
3 dunke rækker til 2 skift, der går typisk mere end 4L til.
Det er ingen dårlig ide at skifte oliefilteret samtidig.
Du skal ha en opsamlingsbalje til olien så den ikke plasker ud under
bilen.
--
Roberto Saldo
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-03-04 12:29 |
|
> > Den skal snart have skiftet olie, ville det i så fald være en ide at
købe
> > tre dunke af ovennævnte (jeg ved ikke helt hvor mange liter der skal
bruges
> > når olien skal skiftes) og anvende dem? Hvis jeg selv køber olien er det
så
> > besværligt at skifte den selv?
>
> Ikke hvis man tager sig tid.
HVA!!!
Så har du aldrig prøvet på en mondeo 1.8 ![Meget Glad](images/smileys/nmegetglad.gif) )
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 09-03-04 12:56 |
|
Tom wrote:
>>>Den skal snart have skiftet olie, ville det i så fald være en ide at
>
> købe
>
>>>tre dunke af ovennævnte (jeg ved ikke helt hvor mange liter der skal
>
> bruges
>
>>>når olien skal skiftes) og anvende dem? Hvis jeg selv køber olien er det
>
> så
>
>>>besværligt at skifte den selv?
>>
>>Ikke hvis man tager sig tid.
>
>
> HVA!!!
> Så har du aldrig prøvet på en mondeo 1.8 ![Meget Glad](images/smileys/nmegetglad.gif) )
Nej det har jeg godt nok ikke.
Jeg nægter at betragte alle almindelige smårutiner som totalt umulige
pr default selvom det er på en Mondeo :)
De sidste gange har jeg bare anbragt min officielle oliebalje under
bundkarret, løsnet bolten, åbnet oliedpåfyldningen, fjernet filteret,
drukket en kop kaffe, lukket proppen, monteret et friskt filter (med
olie på pakningen) og påfyldt den reglementerede mængde smørelse.
Det plejer at ta' 1/2 time hvis jeg gør mig rigtigt langsommelig.
Sidste gang her i weekenden måtte jeg snyde og suge olien op (så får
jeg ingen kaffe), da jeg ikke ville smadre gevindet på den 'nye' bil
og det var 2 graders frost og mine fingre var kolde. Til gengæld kan
filteret på den nye fjernes (hvis man har en passende oliefiltertang)
oppefra uden at spilde olie i ansigtet på sig selv.
--
Roberto Saldo (piv)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-03-04 13:03 |
|
> > HVA!!!
> > Så har du aldrig prøvet på en mondeo 1.8 ![Meget Glad](images/smileys/nmegetglad.gif) )
>
> Nej det har jeg godt nok ikke.
>
> Jeg nægter at betragte alle almindelige smårutiner som totalt umulige
> pr default selvom det er på en Mondeo :)
Mondeo er åbenbart også tegnet på en computer for der er heller ikke 1-2 mm
plads nogen steder. Her skifter man heller ikke pære på 1 min. eller liiiige
trækker en ledning fra motorrummet til kabinen, eller skifter et
benzinfilter, eller eller.....
--
Tom
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Andreas M. Hansen (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 09-03-04 13:10 |
|
> Mondeo er åbenbart også tegnet på en computer for der er heller ikke 1-2
mm
> plads nogen steder. Her skifter man heller ikke pære på 1 min. eller
liiiige
> trækker en ledning fra motorrummet til kabinen, eller skifter et
> benzinfilter, eller eller.....
>
Men man kan til gengæld trække nye udstødningsrør og potter i rå mængder,
alt det hjertet måtte begære
mvh
Andreas M. Hansen
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-03-04 13:39 |
|
> > Mondeo er åbenbart også tegnet på en computer for der er heller ikke 1-2
> mm
> > plads nogen steder. Her skifter man heller ikke pære på 1 min. eller
> liiiige
> > trækker en ledning fra motorrummet til kabinen, eller skifter et
> > benzinfilter, eller eller.....
> >
>
> Men man kan til gengæld trække nye udstødningsrør og potter i rå mængder,
> alt det hjertet måtte begære
Ikke uden at få fingere så grimt i klemme at det gav 2 stk tømmerlus
--
Tom
Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 09-03-04 14:01 |
|
Tom wrote:
>>>HVA!!!
>>>Så har du aldrig prøvet på en mondeo 1.8 ![Meget Glad](images/smileys/nmegetglad.gif) )
>>
>>Nej det har jeg godt nok ikke.
>>
>>Jeg nægter at betragte alle almindelige smårutiner som totalt umulige
>>pr default selvom det er på en Mondeo :)
>
>
> Mondeo er åbenbart også tegnet på en computer for der er heller ikke 1-2 mm
> plads nogen steder. Her skifter man heller ikke pære på 1 min. eller liiiige
> trækker en ledning fra motorrummet til kabinen, eller skifter et
> benzinfilter, eller eller.....
Monterer en mølle??
Her er en ældre astmatisk Carina-E stort set magen til min:
< http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=9450>
Bortset fra møllen ... :)
--
Roberto Saldo
| |
![](/images/tree/0.gif) Ukendt (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-03-04 12:27 |
|
> Shell Helix Ultra (5W/40) er nu angivet til at være fuldsyntetisk.
Ok, så ville jeg godt vælge den.
> Den skal snart have skiftet olie, ville det i så fald være en ide at købe
> tre dunke af ovennævnte (jeg ved ikke helt hvor mange liter der skal
bruges
> når olien skal skiftes) og anvende dem? Hvis jeg selv køber olien er det
så
> besværligt at skifte den selv?
Du kan roligt købe 3 dunke. De skal jo nok blive brugt.
Der går 4.5 L i motoren så 1 dunk er "selvfølgelig" ikke nok.
Det er #"%#¤"%! besværligt at skifte selv. Der er 2 metoder.
1.
- Fjern bundpladen fra bilen
- Løsn skruen i bundkarret og aftap olien
- Højre side op på en donkraft og afmonter højre forhjul
- Afmonter den lille nederste inderskærm (ikke hele inderskærmen)
- Tag fat i oliefilteret fra siden med en olietang (med læderrem)
- Monter nyt filter
- monter skrue i bundkar igen
- hæld olie på motor
- monter indskærm
- monter forhjul
- monter bundpladen igen
2.
- fjern bundpladen fra bilen
- løsn skruen i bundkarret og aftap olien
- løsn oliefilteret nedfra med olietang (med læderrem)
selv om det virker rimelig umulig så KAN det faktisk lade sig gøre
nedefra.
- tag filteret ud.....og det er her at det virker TOTALT umuligt, men tro
mig det ER faktisk muligt at få det lirket ud......men det er #"%"# ikke
let.
- monter nyt filter som skal samme snørklede vej tilbage og det KAN lade sig
gøre
- monter skruen i bundkarret igen
- hæld olie på motoren
- monter bundpladen igen
Jeg vil helt klart anbefale metode nr 1 da det er rimelig svært at lirke
oliefilteret ud nedfra og med rimelig svært menes #¤%"#¤% svineri.
Hvis man vælger metode nr 1 så KAN det også lade sig gøre i en indkørsel
hvis man kan komme ind under bilen. Men bundpladen kan godt kræve sin mand
første gang og man ikke har prøvet det før (uden grav eller lift).
Good luck (you may need it)
--
Tom
| |
Martin Vollert (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 09-03-04 14:57 |
|
> Du bør ikke gå ned på ?W/30 da en 30 olie er for tynd til Zetech motoren.
> Har prøvet 30 olien men så begynder motoren at bruge olie.
Så må din da værer utæt et sted, for nu har jeg kørt på 5/30 i snart 2 år og
den
har vel brugt en ½ L max total.
Da jeg fik den kørte den på 10/40 men den tikkede så forfærdelig når jeg
startede
den, men så fik jeg af vide (af en Ford mekker) at jeg skulle prøve 5/30, og
nu er
den stille som en mis når jeg starter.
--
Hilsen Martin.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2258
Ford klub Danmark Medl:2113.
| |
![](/images/tree/0.gif) Roberto Saldo (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Roberto Saldo |
Dato : 09-03-04 15:03 |
|
Martin Vollert wrote:
>>Du bør ikke gå ned på ?W/30 da en 30 olie er for tynd til Zetech motoren.
>>Har prøvet 30 olien men så begynder motoren at bruge olie.
>
>
> Så må din da værer utæt et sted, for nu har jeg kørt på 5/30 i snart 2 år og
> den
> har vel brugt en ½ L max total.
> Da jeg fik den kørte den på 10/40 men den tikkede så forfærdelig når jeg
> startede
> den, men så fik jeg af vide (af en Ford mekker) at jeg skulle prøve 5/30, og
> nu er
> den stille som en mis når jeg starter.
Løjerligt, det plejer at være lige omvendt.
Tikken forårsaget af lavt olietryk pga tynd olie.
Måske der var noget slam der skulle renses væk?
--
Roberto Saldo (Yodaen har faste ventilspillerumsudlignere så den
tikker ikke)
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Martin Vollert (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 09-03-04 15:14 |
|
> >>Du bør ikke gå ned på ?W/30 da en 30 olie er for tynd til Zetech
motoren.
> >>Har prøvet 30 olien men så begynder motoren at bruge olie.
> >
> >
> > Så må din da værer utæt et sted, for nu har jeg kørt på 5/30 i snart 2
år og
> > den
> > har vel brugt en ½ L max total.
> > Da jeg fik den kørte den på 10/40 men den tikkede så forfærdelig når jeg
> > startede
> > den, men så fik jeg af vide (af en Ford mekker) at jeg skulle prøve
5/30, og
> > nu er
> > den stille som en mis når jeg starter.
>
> Løjerligt, det plejer at være lige omvendt.
> Tikken forårsaget af lavt olietryk pga tynd olie.
> Måske der var noget slam der skulle renses væk?
Nej det er fordi olien er for tyk når den er kold og derfor ikke kan smører
de
hydraliske ventilløfterer de første sekunder der er startet, når du kommer
en
tynderer olie i er olien hurtigerer ude ved ventilløfteren.
Rimelig simpel. ![Glad](images/smileys/glad.gif) .
--
Hilsen Martin.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2258
Ford klub Danmark Medl:2113.
| |
![](/images/tree/0.gif) Ukendt (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-03-04 15:38 |
|
> > Du bør ikke gå ned på ?W/30 da en 30 olie er for tynd til Zetech
motoren.
> > Har prøvet 30 olien men så begynder motoren at bruge olie.
>
> Så må din da værer utæt et sted, for nu har jeg kørt på 5/30 i snart 2 år
og
> den
> har vel brugt en ½ L max total.
Næh den er ikke utæt.
Den har gået 267.000 Km og jo tyndere en olie jo lettere vil den smutte
forbi olieskraberingene, så der er ikke noget mærkeligt i at forbruget
stiger jo tyndere olien bliver.
> Da jeg fik den kørte den på 10/40 men den tikkede så forfærdelig når jeg
> startede
> den, men så fik jeg af vide (af en Ford mekker) at jeg skulle prøve 5/30,
og
> nu er
> den stille som en mis når jeg starter.
Når du starter motoren er olien kold og derfor er det ikke 30 eller 40
tallet som siger noget om viskositeten. Det er W tallet som fortæller hvor
meget den vil tikke ved koldstart.
--
Tom
Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Martin Vollert (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 09-03-04 16:38 |
|
> Næh den er ikke utæt.
> Den har gået 267.000 Km og jo tyndere en olie jo lettere vil den smutte
> forbi olieskraberingene, så der er ikke noget mærkeligt i at forbruget
> stiger jo tyndere olien bliver.
Ja det kan godt være, men det ændre ikke at man godt kan bruge 5/30
i en Zetec uden at den begynder at bruge olie som du skriver.
> > Da jeg fik den kørte den på 10/40 men den tikkede så forfærdelig når jeg
> > startede
> > den, men så fik jeg af vide (af en Ford mekker) at jeg skulle prøve
5/30,
> og
> > nu er
> > den stille som en mis når jeg starter.
>
> Når du starter motoren er olien kold og derfor er det ikke 30 eller 40
> tallet som siger noget om viskositeten. Det er W tallet som fortæller hvor
> meget den vil tikke ved koldstart.
Hvor har jeg sagt det modsatte ??.
--
Hilsen Martin.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2258
Ford klub Danmark Medl:2113.
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Ukendt (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-03-04 20:04 |
|
> > Næh den er ikke utæt.
> > Den har gået 267.000 Km og jo tyndere en olie jo lettere vil den smutte
> > forbi olieskraberingene, så der er ikke noget mærkeligt i at forbruget
> > stiger jo tyndere olien bliver.
>
> Ja det kan godt være, men det ændre ikke at man godt kan bruge 5/30
> i en Zetec uden at den begynder at bruge olie som du skriver.
Jeg har ærfaringer der går stik modsat det du siger, så ...... Nu HAR jeg jo
kørt med 30 olie fordi jeg fik i alt 20 liter gratis og jo min mondeo bruger
olie når det er den tynde 30. Bruger jeg 40 som nu så er der intet målebart
forbrug mellem hver skift.
> > > Da jeg fik den kørte den på 10/40 men den tikkede så forfærdelig når
jeg
> > > startede
> > > den, men så fik jeg af vide (af en Ford mekker) at jeg skulle prøve
> 5/30,
> > og
> > > nu er
> > > den stille som en mis når jeg starter.
> >
> > Når du starter motoren er olien kold og derfor er det ikke 30 eller 40
> > tallet som siger noget om viskositeten. Det er W tallet som fortæller
hvor
> > meget den vil tikke ved koldstart.
>
> Hvor har jeg sagt det modsatte ??.
Ingen steder men det var for at precisere over for dem som ikke lige vidste
det
--
Tom
Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK
| |
![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) ![](/images/tree/0.gif) Martin Vollert (09-03-2004)
![](/App_Themes/Normal/images/Window/Backgrounds/news.gif) | Kommentar Fra : Martin Vollert |
Dato : 09-03-04 21:13 |
|
> Jeg har ærfaringer der går stik modsat det du siger, så ...... Nu HAR jeg
jo
> kørt med 30 olie fordi jeg fik i alt 20 liter gratis og jo min mondeo
bruger
> olie når det er den tynde 30. Bruger jeg 40 som nu så er der intet
målebart
> forbrug mellem hver skift.
Nu har din motor også kørt ca 100.000km mere end min, så det ekstra slid har
jo nok gjordt at den er mere "utæt" end min.
Blev din motor renoveret med nye stempelringe osv ville du med garanti også
kunne kører på 5/30 uden probs.
--
Hilsen Martin.
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2258
Ford klub Danmark Medl:2113.
| |
|
|