[snip]
> Jep - jeg vil råde til en sjælden undervognsvask, når man har kørt i
mudder
> eller lignende. Problemet med konsekvent undervognsskyl er, at
> undervognsbehandlingen slår små revner med tiden, og at fugten kan gemme
sig
> inde bagved.
Ja de fleste herinde har sikkert set hvordan metalplade ser ud, når det har
været gemt væk under et eller to lag tyk 80'er-techtyl i en 5-10 år. Der er
pletvis kun techtyl'en der binder metalet sammen... Techtyl er sidenhen
blevet en del bedre
Men hvis der er blevet fugtigt inde bag rustbeskyttelsen, så bliver det
først tørt igen efter meeeeget lang tids tørke... Selv hvis man ikke bruger
undervogsskyl bliver det ikke tørt, hvis man blot ind i mellem kører på våd
vej. De hårfine revner ligefrem suger vandet ind (kapillar-effekt), og det
eneste der hjælper på det, er et nyt lag rustbeskyttelse (når bilen er
blevet heeelt tør).
Det er derfor det vigtigste egenskab ved rustbeskyttelse, er at bevare
sammenflydningsevnen i så lang tid som muligt, så revner lykkes automatisk
så hurtigt som muligt. Det er (bl.a.) derfor at ren motorolie er en af de
bedste rustbeskyttelser der findes. Problemet med alm. motorolie er
naturligvis at det ikke bliver på metallet...
>
> > Du kan ikke nøjes med en maskinvask, hvis saltmudderkagerne skal af. Der
> > skal en høj donkraft, en højtryksrenser
>
> En højtryksrenser er nok ikke nogen god ide, da den fjerne
> undervognsbehandlingen. Derimod er det en god ide at gå skærmkasser osv
> igennem med en spand vand og en kraftig børste. Man kan også lige mærke
> efter med fingrene, om der sidder en "mudder-kage" på indersiden af
> kanterne.
Jeg er sådan set enig. Men det er vigtigt at komme "til bunds" i mudderet...
Også indeni vanger og andre konstruktioner med diverse åbninger...
Mvh
Michael