"Mark Nyqvist Hjarding" <spam@hjarding.dk> skrev i en meddelelse
news:87y8qgmlk6.fsf@hjarding.dk...
> Jeg har set på at udskifte min 18 år gamle Opel Rekord og har set mig
> lun på Opel Vectra 2.5 CD fra omkring 95-96.
> Er der noget ved denne model man skal være særligt opmærksom på eller
> Vectra'en generelt fra denne årgang?
Rust :) Men det har de andre nu også sagt.
En bekendt har en Vectra B '97... På denne er der mere rust end min
tidligere Kadett Stc.
Det er dog muligt at finde et fint eksemplar.. Det kræver dog at du helst
ikke ville have handlet i går.
Min 94'er er i de "farlige" dele absolut rustfri. Det tog mig knap et halvt
år at finde det eksemplar jeg ville have, hvor af de sidste 3-4 måneder gik
med at overtale ejeren af den til at sælge den til mig ;)
Både Vectra A og Vectra B er stærke på motorvejen. Vectra B er nok mest
støjsvag, men Vectra A er langt fra uacceptabel.
B'eren kører med X25XE motor, A'eren kører med C25XE.... Selv om de har
nogenlunde samme specs A = 170hk/227nm og B = 170/230nm, så er der væsentlig
mere skub i C25XE kværnen. A'eren er noget kun mere ræseragtig i
karakteristiken.
A'eren kører med F25 gearkasse, B'eren med F23. Begge er 5 trins.
Slutudvekslingen i 5. gear er noget lignende det samme. Men 2. 3. og 4 gear
på F25 kassen udskiller sig. Der er dælme lange. I 3. gear kører en F25
gearkasse 15 km/t stærkere end en F23 ved 3000 rpm. F25'erens 3. gear er
kanont til overhalinger... Den trækker rent hele vejen op til lige knap 180
km/t.
Finder du et eksemplar med sund motor, kan du godt regne med at der er flere
heste underhjelmen end opgivet. Jeg kender kun til 1 X25XE kværn der er
blevet rullet.. den havde 182hk, momentet kan jeg desværre ikke huske. Af
C25XE maskiner, har jeg set MANGE. Min C25XE kværn ligger 169hk på
hjulene... de opgivne 170hk er på motoren.
--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A, 261.9nm
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1