/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Rullefelt - virkemåde?
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 25-04-01 13:58

Kære NG

Her komme igen et par spørgsmål fra spørgejørgen:

ER der nogen der har en idé om hvad et rullefelt koster?

Hvordan virker de forskellige type (mine egen gæt nedenfor)?

   - Acceleration af et tilpas stort inertimoment, uden modmoment.
Herefter kan effekten bestemmes ved at "regne tilbage". Dette ville være
en simpel konstruktion, men ville måle forkert idet inertimomentet for
de roterende dele på cyklen [krumtap, dæk, fælg, gear og kæde] ikke
regnes med, eller i bedste fald kun estimeres.

   - Fuld hane på en rulle, der med passende automatisk holdes ved
bestemte hastigheder. Det betyder at der skal afsættes præcist den samme
effekt modsatrettet momentet fra cykelen. Denne konstruktion ville med
tilpas regulering og kalibrering måle præcist - den er dog betydeligt
sværere at lave.

Andre metoder?

Mvh.
   Nicolai H.
   Lyngby

 
 
Mich@el (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Mich@el


Dato : 25-04-01 14:26

Hejsa.

Nicolai Hanssing wrote:

> Kære NG
>
> Her komme igen et par spørgsmål fra spørgejørgen:
>
> ER der nogen der har en idé om hvad et rullefelt koster?

Yep, en flad 50`er ved åbenthus arrangement hos MP-Mc
http://www.mp-motorcykler.dk/diverse/aabent_hus2001.htm

--

Med tilbagelænet hilsen.........

(o; dk.fritid.motorcykel

-------------------------------------------
Mich@el

Yamaha XV 1100 Virago
Med i NFN http://www.mc-nfn.dk/
Virago MC Club Danmark # 1101

Loud pipes saves lives
-------------------------------------------



boe (25-04-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 25-04-01 14:53

"Mich@el" <mick@post5.tele.dk> wrote in message
news:3AE6D059.79670205@post5.tele.dk...
> Hejsa.
>
> Nicolai Hanssing wrote:
>
> > Kære NG
> >
> > Her komme igen et par spørgsmål fra spørgejørgen:
> >
> > ER der nogen der har en idé om hvad et rullefelt koster?
>
> Yep, en flad 50`er ved åbenthus arrangement hos MP-Mc

Jeg er bange for, at Nicolai påtænker at købe et rullefelt - ikke en
rulletur Så dit svar er nok ikke rigtigt..

Bo, VF1000F



Nicolai Hanssing (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 26-04-01 08:09

Havde bare et par simple idéer til hvordan det kan bygges.
Men et felt kan anskaffes ned til 55.000kr nyt, så det er vist ikke
besværet værd. Hvis man da ikke lige får smidt en 300 kg. inertirulle i
nakken på et tidspunkt - men så ville det bare være for sjov.

boe wrote:
>
> "Mich@el" <mick@post5.tele.dk> wrote in message
> news:3AE6D059.79670205@post5.tele.dk...
> > Hejsa.
> >
> > Nicolai Hanssing wrote:
> >
> > > Kære NG
> > >
> > > Her komme igen et par spørgsmål fra spørgejørgen:
> > >
> > > ER der nogen der har en idé om hvad et rullefelt koster?
> >
> > Yep, en flad 50`er ved åbenthus arrangement hos MP-Mc
>
> Jeg er bange for, at Nicolai påtænker at købe et rullefelt - ikke en
> rulletur Så dit svar er nok ikke rigtigt..
>
> Bo, VF1000F

Philip (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Philip


Dato : 26-04-01 09:23

> Men et felt kan anskaffes ned til 55.000kr nyt, så det er vist ikke
> besværet værd. Hvis man da ikke lige får smidt en 300 kg. inertirulle i
> nakken på et tidspunkt - men så ville det bare være for sjov.

Fungerer systemet helt simpelt ved at man måler accelerationen af rullen fra
0 km/t til max km/t? Og så bare beregner effekten ved en given hastighed ud
fra accelerationen ved den hastighed?

Så kan man jo klare sig med en gammel pc med en paralelport, og elektronik
for en tier og lidt simpel software.
Dads all? Virker alle systemerne sådan, oder was?
Hvad med de små rullefelter hvor der bestemt ikke er en stor tung rulle i?
Kører de istedet på et dynamo-princip?



Nicolai Hanssing (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 26-04-01 12:56

Det virker ved at man udfra acclerationen af rullen kan bestemme den
afsatte effekt. Hvas man kompensere for statisk friktion i lejerne og
viskos friktion for man et udtryk der ligner følgende:

Power_mc = I_rulle * dV/dt + alpha * V + beta * V"2

De sidste to led er kompensation for viskos friktion hhv. statisk
friktion i rullen.

Målingen vil ikke være helt korrekt idet man skal indregne
inertimomentet ofr de roterende dele på motorcyklen, men hvis rullen er
tung nok vil fejlen være lille, evt. kan man addere en
gennemsnitsstørrelse for motorcyklers inerti.

Metoden med effektmodkobling findes kun i de dyre modeller fra dynojet,
og er noget mere vanskelig, rent mekanisk. Reguleringsteknisk (jeg er
pt. ved at skrive afgangsprojejkt som civilingeniør vedr. regulering) er
implementeringen af en simpel PID-regulator ligefrem når først
mekanikken er på plads.

Som sagt er problemet at bygge stativ, rulle og lejer, resten er
"simpelt"/ren programmering.

Mvh.
   Nicolai Hanssing

Ja, man kan i princippet klare sig med en parallelport...

Philip wrote:
>
> > Men et felt kan anskaffes ned til 55.000kr nyt, så det er vist ikke
> > besværet værd. Hvis man da ikke lige får smidt en 300 kg. inertirulle i
> > nakken på et tidspunkt - men så ville det bare være for sjov.
>
> Fungerer systemet helt simpelt ved at man måler accelerationen af rullen fra
> 0 km/t til max km/t? Og så bare beregner effekten ved en given hastighed ud
> fra accelerationen ved den hastighed?
>
> Så kan man jo klare sig med en gammel pc med en paralelport, og elektronik
> for en tier og lidt simpel software.
> Dads all? Virker alle systemerne sådan, oder was?
> Hvad med de små rullefelter hvor der bestemt ikke er en stor tung rulle i?
> Kører de istedet på et dynamo-princip?

Nicolai Hanssing (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 26-04-01 13:08

Der var vist en lille fejl i mine hurtige beregninger (jeg regner efter
senere):

Power_mc = I_rulle * dV/dt * V + alpha * V + beta * V"2


Nicolai Hanssing wrote:
>
> Det virker ved at man udfra acclerationen af rullen kan bestemme den
> afsatte effekt. Hvas man kompensere for statisk friktion i lejerne og
> viskos friktion for man et udtryk der ligner følgende:
>
> Power_mc = I_rulle * dV/dt + alpha * V + beta * V"2
>
> De sidste to led er kompensation for viskos friktion hhv. statisk
> friktion i rullen.
>
> Målingen vil ikke være helt korrekt idet man skal indregne
> inertimomentet ofr de roterende dele på motorcyklen, men hvis rullen er
> tung nok vil fejlen være lille, evt. kan man addere en
> gennemsnitsstørrelse for motorcyklers inerti.
>
> Metoden med effektmodkobling findes kun i de dyre modeller fra dynojet,
> og er noget mere vanskelig, rent mekanisk. Reguleringsteknisk (jeg er
> pt. ved at skrive afgangsprojejkt som civilingeniør vedr. regulering) er
> implementeringen af en simpel PID-regulator ligefrem når først
> mekanikken er på plads.
>
> Som sagt er problemet at bygge stativ, rulle og lejer, resten er
> "simpelt"/ren programmering.
>
> Mvh.
> Nicolai Hanssing
>
> Ja, man kan i princippet klare sig med en parallelport...
>
> Philip wrote:
> >
> > > Men et felt kan anskaffes ned til 55.000kr nyt, så det er vist ikke
> > > besværet værd. Hvis man da ikke lige får smidt en 300 kg. inertirulle i
> > > nakken på et tidspunkt - men så ville det bare være for sjov.
> >
> > Fungerer systemet helt simpelt ved at man måler accelerationen af rullen fra
> > 0 km/t til max km/t? Og så bare beregner effekten ved en given hastighed ud
> > fra accelerationen ved den hastighed?
> >
> > Så kan man jo klare sig med en gammel pc med en paralelport, og elektronik
> > for en tier og lidt simpel software.
> > Dads all? Virker alle systemerne sådan, oder was?
> > Hvad med de små rullefelter hvor der bestemt ikke er en stor tung rulle i?
> > Kører de istedet på et dynamo-princip?

Nicolai Hanssing (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 26-04-01 14:21

Det er korrekt.

For at have en simpel dynobænk skal man bruge en inertirulle, og en
hastighedsmåler hertil. Derefter er det udelukkende simple beregninger
at udlede effekten:

Power_mc = I_rulle * dV/dt + b*V*V + a * V

I_rulle = samlet inertimoment for rulle, lejer m.m.
b = viskos friktionskoefficient.
a = statisk friktionskoefficient.

Ovenstående inerti dynamometer måler forkert pga. inertien for
motorcykelens roterende dele ikke medregnes. Med tilpas tung rulle vil
dette dog være en lille fejl.

Hvis man modkobler et moment via en motor/dynamo, kan man istedet styre
ved hvlke omdrjeninger effekten skal måles uanset hvor meget gas man
giver, denne konstruktion er mere avanceret og kræver udstyr til at
levere modmomentet til rullen. Ren teoretisk er styringen af modmomentet
meget simpelt, og måleresultaterne er ikke påvirket af rullens/cykelens
inerti.

Philip wrote:
>
> > Men et felt kan anskaffes ned til 55.000kr nyt, så det er vist ikke
> > besværet værd. Hvis man da ikke lige får smidt en 300 kg. inertirulle i
> > nakken på et tidspunkt - men så ville det bare være for sjov.
>
> Fungerer systemet helt simpelt ved at man måler accelerationen af rullen fra
> 0 km/t til max km/t? Og så bare beregner effekten ved en given hastighed ud
> fra accelerationen ved den hastighed?
>
> Så kan man jo klare sig med en gammel pc med en paralelport, og elektronik
> for en tier og lidt simpel software.
> Dads all? Virker alle systemerne sådan, oder was?
> Hvad med de små rullefelter hvor der bestemt ikke er en stor tung rulle i?
> Kører de istedet på et dynamo-princip?

Nicolai Hanssing (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 26-04-01 16:32

Det var da satans - jeg kan ikke rgne lige (det er anden gang jeg
retter):

Power_mc = I_rulle*V*dV/dt + b*V^2 + a*V

dv/dt = Accelerationen af rullen.

Kan udledes på følgende ekvivalente måder:

P_kin = d(E_kin)/dt=d(½IV^2)/dt = I V * dV/dt

eller Newtons 2. lov:

   I_total * dV/dt = Momnet_mc + Moment_friktion =>
   I_total * dV/dt = P_mc/V + b*V + a =>
   P_mc = I_total*dv/dt*V + b*V^2 + a*V

Men det er I nok ligeglade med

Nicolai Hanssing wrote:
>
> Det er korrekt.
>
> For at have en simpel dynobænk skal man bruge en inertirulle, og en
> hastighedsmåler hertil. Derefter er det udelukkende simple beregninger
> at udlede effekten:
>
> Power_mc = I_rulle * dV/dt + b*V*V + a * V
>
> I_rulle = samlet inertimoment for rulle, lejer m.m.
> b = viskos friktionskoefficient.
> a = statisk friktionskoefficient.
>
> Ovenstående inerti dynamometer måler forkert pga. inertien for
> motorcykelens roterende dele ikke medregnes. Med tilpas tung rulle vil
> dette dog være en lille fejl.
>
> Hvis man modkobler et moment via en motor/dynamo, kan man istedet styre
> ved hvlke omdrjeninger effekten skal måles uanset hvor meget gas man
> giver, denne konstruktion er mere avanceret og kræver udstyr til at
> levere modmomentet til rullen. Ren teoretisk er styringen af modmomentet
> meget simpelt, og måleresultaterne er ikke påvirket af rullens/cykelens
> inerti.
>
> Philip wrote:
> >
> > > Men et felt kan anskaffes ned til 55.000kr nyt, så det er vist ikke
> > > besværet værd. Hvis man da ikke lige får smidt en 300 kg. inertirulle i
> > > nakken på et tidspunkt - men så ville det bare være for sjov.
> >
> > Fungerer systemet helt simpelt ved at man måler accelerationen af rullen fra
> > 0 km/t til max km/t? Og så bare beregner effekten ved en given hastighed ud
> > fra accelerationen ved den hastighed?
> >
> > Så kan man jo klare sig med en gammel pc med en paralelport, og elektronik
> > for en tier og lidt simpel software.
> > Dads all? Virker alle systemerne sådan, oder was?
> > Hvad med de små rullefelter hvor der bestemt ikke er en stor tung rulle i?
> > Kører de istedet på et dynamo-princip?

Armand (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-01 21:44


Nicolai Hanssing <nuh@kampsax.dtu.dk> skrev i en
news:3AE83F66.B26DC8BA@kampsax.dtu.dk...
> Det var da satans - jeg kan ikke rgne lige (det er anden gang jeg
> retter):
>
> Power_mc = I_rulle*V*dV/dt + b*V^2 + a*V
> dv/dt = Accelerationen af rullen.
> Kan udledes på følgende ekvivalente måder:
> P_kin = d(E_kin)/dt=d(½IV^2)/dt = I V * dV/dt
> eller Newtons 2. lov:.....................
> Men det er I nok ligeglade med

Nej!
Når det kommer til "tromling" ved hjælp af højt estimeret matematik, er
det rart at notere sig at der også er en smule selvjustits til!

--
Armand.



Steen S. Schmidt (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 01-05-01 00:51

> > Men det er I nok ligeglade med
>
> Nej!
> Når det kommer til "tromling" ved hjælp af højt estimeret matematik, er
> det rart at notere sig at der også er en smule selvjustits til!

Ja, jeg er selv faldet i den et par gange - Jeg er ked af hvis folk anser
det for tromling! Det er blot ment som hjælp, og kan springes over af den
utålmodige - ingen "smarten-rundt" intended

Mvh
Steen



Armand (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-01 23:15


Nicolai Hanssing <nuh@kampsax.dtu.dk> skrev i en
news:3AE820BF.B8BC1939@kampsax.dtu.dk...
>
>
> Hvis man modkobler et moment via en motor/dynamo, kan man istedet
> styre ved hvlke omdrjeninger effekten skal måles uanset hvor meget gas
> man giver, denne konstruktion er mere avanceret og kræver udstyr til
> at levere modmomentet til rullen. Ren teoretisk er styringen af
> modmomentet meget simpelt, og måleresultaterne er ikke påvirket af
> rullens/cykelens inerti.

Er det á rent nedbremsningsmoment, som i ordet: "Brake Horse Power"
(BHP), hvor man belaster til motoren ikke længere kan holde
omdrejningerne oppe og hvorved drejningsmomentet for pågældende omdr.
kan noteres??
Omregning af et drejningsmoment til Hk efterfølgende er jo en simpel
sag!

Jeg vil mene at hvis man kan beregne acceleration ud fra en given rulles
inerti, bør man også kunne gøre det samme blot med modellen på støtteben
og fuld rulle i højeste gear: Varighed af acceleration op til
sammenlignelig perifieri-hastighed (= kørehastighed) for baghjulet =
sammenlignelig acceleration => Hk :-/

I modsætning til "inertirulle-modellen" vil dette kræve en hurtigere
processor p.g.a. den hurtigere acceleration af baghjulet; men det skulle
vel ikke være problemet længere :-/

--
Armand.





Steen S. Schmidt (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Steen S. Schmidt


Dato : 01-05-01 00:50

> Er det á rent nedbremsningsmoment, som i ordet: "Brake Horse Power"
> (BHP), hvor man belaster til motoren ikke længere kan holde
> omdrejningerne oppe og hvorved drejningsmomentet for pågældende omdr.
> kan noteres??
> Omregning af et drejningsmoment til Hk efterfølgende er jo en simpel
> sag!

Det er jo hjul-moment. Regning tilbage til motor-moment kræver viden om
gearing, som der normalt ikke indtastes i dynoerne.

Mvh
Steen



Armand (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-01 09:48


Steen S. Schmidt <SSchmidt@nospam.dk> skrev i en
news:o%lH6.23$m_1.7243@news010.worldonline.dk...
> > Er det á rent nedbremsningsmoment, som i ordet: "Brake Horse Power"
> > (BHP), hvor man belaster til motoren ikke længere kan holde
> > omdrejningerne oppe og hvorved drejningsmomentet for pågældende
> > omdr. kan noteres??
> > Omregning af et drejningsmoment til Hk efterfølgende er jo simpel
> Det er jo hjul-moment. Regning tilbage til motor-moment kræver viden
> om gearing, som der normalt ikke indtastes i dynoerne.

Jup!
Men hjul-momentet er derefter let at omregne til Hjul-Hk, og det er jo
det det i bunden drejer sig om :-/

--
Armand.








Nicolai Hanssing (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 01-05-01 09:47



Armand wrote:
> Jeg vil mene at hvis man kan beregne acceleration ud fra en given rulles
> inerti, bør man også kunne gøre det samme blot med modellen på støtteben
> og fuld rulle i højeste gear: Varighed af acceleration op til
> sammenlignelig perifieri-hastighed (= kørehastighed) for baghjulet =
> sammenlignelig acceleration => Hk :-/

Desværre så er inertien ikke kendt for de roterende dele på MC'en der
acceleres, hvorfor en udregning af ovenstående vil være vanskelig. Disse
kan til gængæld udelades hvis tromlen er tung nok.


>
> I modsætning til "inertirulle-modellen" vil dette kræve en hurtigere
> processor p.g.a. den hurtigere acceleration af baghjulet; men det skulle
> vel ikke være problemet længere :-/
>
> --
> Armand.

Som sagt så kendes den vigtigeste parameter ikke, hvorfor det i praksis
ikke kan lade sig gøre.

Mvh.
   Nicolai

Orla Pedersen (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 01-05-01 22:36


Armand skrev i meddelelsen <9ckodl$26qk$11@news.cybercity.dk>...
>
>Nicolai Hanssing <nuh@kampsax.dtu.dk> skrev i en
>news:3AE820BF.B8BC1939@kampsax.dtu.dk...
>>
>>
>> Hvis man modkobler et moment via en motor/dynamo, kan man istedet


snip

>Er det á rent nedbremsningsmoment, som i ordet: "Brake Horse Power"
>(BHP), hvor man belaster til motoren ikke længere kan holde


snip

>Jeg vil mene at hvis man kan beregne acceleration ud fra en given rulles
>inerti, bør man også kunne gøre det samme blot med modellen på støtteben
>og fuld rulle i højeste gear: Varighed af acceleration op til


snip


Du skal jo bare bruge en tommestok, resten er jo på cyklen. Der skal lige
dokumenteres udveksling, affjedring og kæden/kardanens påvirkning. Så er det
bare op at stå på bremsen, men nok ikke for længe af gangen

mvh
Orla

>--
>Armand.
>
>
>
>



origo@earthling.net (26-04-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 26-04-01 10:02


"Nicolai Hanssing" <nuh@kampsax.dtu.dk> wrote in message
news:3AE7C983.E3B6684@kampsax.dtu.dk...
> Havde bare et par simple idéer til hvordan det kan bygges.
> Men et felt kan anskaffes ned til 55.000kr nyt, så det er vist ikke
Glem ikke at den pris er uten moms, værstation, c/o måler og PC'er.

JS



Henrik Nielsen - Rap~ (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 25-04-01 14:45

Jeg mener at have hørt et rullefelt koster 250.000 kr. Syntes dog det lyder
lidt dyrt.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk/

Fjern x i mailadr. ved svar på mail



boe (25-04-2001)
Kommentar
Fra : boe


Dato : 25-04-01 15:01

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
news:9c6kl3$por$1@sunsite.dk...
> Jeg mener at have hørt et rullefelt koster 250.000 kr. Syntes dog det
lyder
> lidt dyrt.

Dyrt? Det er da ikke mere end hvad 12 cm vej koster

Bo, VF1000F



Armand (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-01 23:15


boe <bemNOSPAMM@bellesystems.com> skrev i en
news:3ae6d7f5$0$5728$4d4eb98e@news.dk.uu.net...
> "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in
> message news:9c6kl3$por$1@sunsite.dk...
> >
> > Jeg mener at have hørt et rullefelt koster 250.000 kr. Syntes dog
> > det lyder lidt dyrt.
> Dyrt? Det er da ikke mere end hvad 12 cm vej koster

Hæ!
You've got a point there! )

--
Armand.








Mads Lund (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 26-04-01 08:22

> Jeg mener at have hørt et rullefelt koster 250.000 kr. Syntes dog det
lyder
> lidt dyrt.

Det er nærmere 50 kilo (MJP bænk), det var uden pc (men med SW og IOkort) og
så var det vist lidt orange.

Mads Lund
Ninja9RT



Jes Vestervang (29-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-04-01 00:52

Mads Lund wrote:

> > Jeg mener at have hørt et rullefelt koster 250.000 kr. Syntes dog det
> lyder
> > lidt dyrt.
>
> Det er nærmere 50 kilo (MJP bænk), det var uden pc (men med SW og IOkort)
> og så var det vist lidt orange.
*GRILL*
--
mvh Jes Vestervang
gsxr250

Peder Eskildsen (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Peder Eskildsen


Dato : 25-04-01 16:34

On Wed, 25 Apr 2001 14:57:51 +0200, Nicolai Hanssing
<nuh@kampsax.dtu.dk> wrote:

>
>ER der nogen der har en idé om hvad et rullefelt koster?
>
www.dynojet.com har en masse information og brochurer, men ingen
priser. Måske de kan rekvireres?

Hvis du finder ud af en måde at bygge så'n en på, vil jeg gerne høre
om det.
Vi sad netop i går et par gutter og snakkede om muligheden...
--
Peder
m/Mille

Nicolai Hanssing (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 25-04-01 17:23

Hvis man kan leve med at målingerne ikke er 100% præcise imellem
foskellige modeller (under 5% afvigelse vil jeg skyde på), så er den 1.
metode jeg næver i princippet "lige ud af landevejen"....

Materialer:
   Brugt PC helst en pentium... [ xx kr.?]
   Et processkort [1000 kr.]
   Elektronik [<3000 kr.]
   To store [+100 kg?] afbalancerede ruller med kraftige aksler.
   Kraftigt stativ - svejset firkantprofil.
   1-2 måneder til software-udvikling...
   
   Ialt i materialer vel mindre end 20.000 kr.

Det kunne da være et sjovt projekt

Peder Eskildsen wrote:
>
> On Wed, 25 Apr 2001 14:57:51 +0200, Nicolai Hanssing
> <nuh@kampsax.dtu.dk> wrote:
>
> >
> >ER der nogen der har en idé om hvad et rullefelt koster?
> >
> www.dynojet.com har en masse information og brochurer, men ingen
> priser. Måske de kan rekvireres?
>
> Hvis du finder ud af en måde at bygge så'n en på, vil jeg gerne høre
> om det.
> Vi sad netop i går et par gutter og snakkede om muligheden...
> --
> Peder
> m/Mille

Nicolai Hanssing (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 25-04-01 17:23

Hvis man kan leve med at målingerne ikke er 100% præcise imellem
foskellige modeller (under 5% afvigelse vil jeg skyde på), så er den 1.
metode jeg næver i princippet "lige ud af landevejen"....

Materialer:
   Brugt PC helst en pentium... [ xx kr.?]
   Et processkort [1000 kr.]
   Elektronik [<3000 kr.]
   To store [+100 kg?] afbalancerede ruller med kraftige aksler.
   Kraftigt stativ - svejset firkantprofil.
   1-2 måneder til software-udvikling...
   
   Ialt i materialer vel mindre end 20.000 kr.

Det kunne da være et sjovt projekt

Peder Eskildsen wrote:
>
> On Wed, 25 Apr 2001 14:57:51 +0200, Nicolai Hanssing
> <nuh@kampsax.dtu.dk> wrote:
>
> >
> >ER der nogen der har en idé om hvad et rullefelt koster?
> >
> www.dynojet.com har en masse information og brochurer, men ingen
> priser. Måske de kan rekvireres?
>
> Hvis du finder ud af en måde at bygge så'n en på, vil jeg gerne høre
> om det.
> Vi sad netop i går et par gutter og snakkede om muligheden...
> --
> Peder
> m/Mille

Nicolai Hanssing (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Nicolai Hanssing


Dato : 25-04-01 17:35

Som svar til min egen posting:

Efter at have kigget på www.dynojet.com

Er det tydeligt at begge mine gæt anvendes. Dog er 2 metode kun brugt i
deres avancerede modeller.

Det kunne være man skulle tage over og arbejde hos Dynojet


Nicolai Hanssing wrote:
>
> Hvis man kan leve med at målingerne ikke er 100% præcise imellem
> foskellige modeller (under 5% afvigelse vil jeg skyde på), så er den 1.
> metode jeg næver i princippet "lige ud af landevejen"....
>
> Materialer:
> Brugt PC helst en pentium... [ xx kr.?]
> Et processkort [1000 kr.]
> Elektronik [<3000 kr.]
> To store [+100 kg?] afbalancerede ruller med kraftige aksler.
> Kraftigt stativ - svejset firkantprofil.
> 1-2 måneder til software-udvikling...
>
> Ialt i materialer vel mindre end 20.000 kr.
>
> Det kunne da være et sjovt projekt
>
> Peder Eskildsen wrote:
> >
> > On Wed, 25 Apr 2001 14:57:51 +0200, Nicolai Hanssing
> > <nuh@kampsax.dtu.dk> wrote:
> >
> > >
> > >ER der nogen der har en idé om hvad et rullefelt koster?
> > >
> > www.dynojet.com har en masse information og brochurer, men ingen
> > priser. Måske de kan rekvireres?
> >
> > Hvis du finder ud af en måde at bygge så'n en på, vil jeg gerne høre
> > om det.
> > Vi sad netop i går et par gutter og snakkede om muligheden...
> > --
> > Peder
> > m/Mille

Søren Johansen (25-04-2001)
Kommentar
Fra : Søren Johansen


Dato : 25-04-01 18:59


"Nicolai Hanssing" skrev:
> Efter at have kigget på www.dynojet.com
>
> Er det tydeligt at begge mine gæt anvendes. Dog er 2 metode kun brugt i
> deres avancerede modeller.

Hvis du kigger på dyno'er er det oplagt at tage et kig på Michael Jansbergs
hjemmeside: www.mjpeng.dk

Jansberg har leveret en del af de dyno'er der findes rundt omkring herhjemme
og desuden er selv en meget skrap motortuner.
(Søren Hole's YZF-R6 Yamaha har nydt godt af Jansbergs ekspertise)

Mvh,
Søren
Ducati 888






Anders Majland \(Rep~ (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 26-04-01 07:21

> Hvis du kigger på dyno'er er det oplagt at tage et kig på Michael
Jansbergs
> hjemmeside: www.mjpeng.dk
> Søren

Og der starter priserne ved 55000kr

Citat:"Standard model 2100 dyno. incl. new enhanced electronics with 10
analog channels and built-in weatherstation, primary wire rpm pick-up,
manual and unlimited free software upgrades.

Effective roller weight is 200 kg standard, and with starter and disc brake
option 203 kg.

For comparison the effective weight of the Dynojet 200 and the Superflow
inertia dynos are 204 and 205 kg.

55.000 D.kr."

Det er vel egenligt ikke så dyrt ?

/A


Morten Juel (26-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 26-04-01 10:16

> Brugt PC helst en pentium... [ xx kr.?]
Kan jeg levere for en rulletur )

Mvh
Morten



Morten Christensen (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 27-04-01 04:21


"Nicolai Hanssing" <nuh@kampsax.dtu.dk> wrote in message
news:3AE6F9E4.41E731D1@kampsax.dtu.dk...
> Materialer:
> Brugt PC helst en pentium... [ xx kr.?]
> Et processkort [1000 kr.]
> Elektronik [<3000 kr.]
> To store [+100 kg?] afbalancerede ruller med kraftige aksler.
> Kraftigt stativ - svejset firkantprofil.
> 1-2 måneder til software-udvikling...
>
> Ialt i materialer vel mindre end 20.000 kr.
>
> Det kunne da være et sjovt projekt
>

Well, PC'en har jeg - i må få'en for at hente den (Men den mangler både RAM
og HDD)
Process-kort til hvad dog? Det burde da være nok med com-porten.... Det er
spørgsmål om kvaliteten af udvikleren


--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup
GSX600F ('91)
ICQ 112100518



Philip (27-04-2001)
Kommentar
Fra : Philip


Dato : 27-04-01 06:36

Ja com porten er nok, men så skal du have en ttl til rs232 converter i dit
elektronik. Koster dog ikke det vilde.
En bedre løsning er at bruge paralelporten som i forvejen kører med 0-5v og
derfor kan kobles direkte til elektronikken.
Faktisk kan man med en lyskilde, en fotodiode og en skive med en masse små
huller, som er fæstet til den tunge rulle, gøre det hele.
Ja så skal man selvfølgelig også lave et pc program der helt simpelt kigger
på pulserne med en høj frekvens og derved løbende beregner hastigheden og
accelerationen.



"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> wrote in message
news:%B5G6.62253$o4.5488775@news010.worldonline.dk...
>
> "Nicolai Hanssing" <nuh@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> news:3AE6F9E4.41E731D1@kampsax.dtu.dk...
> > Materialer:
> > Brugt PC helst en pentium... [ xx kr.?]
> > Et processkort [1000 kr.]
> > Elektronik [<3000 kr.]
> > To store [+100 kg?] afbalancerede ruller med kraftige aksler.
> > Kraftigt stativ - svejset firkantprofil.
> > 1-2 måneder til software-udvikling...
> >
> > Ialt i materialer vel mindre end 20.000 kr.
> >
> > Det kunne da være et sjovt projekt
> >
>
> Well, PC'en har jeg - i må få'en for at hente den (Men den mangler både
RAM
> og HDD)
> Process-kort til hvad dog? Det burde da være nok med com-porten.... Det er
> spørgsmål om kvaliteten af udvikleren
>
>
> --
> Have a good ride...
> Morten, Københavnstrup
> GSX600F ('91)
> ICQ 112100518
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177611
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409310
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste